Gå til innhold

Noen som er flinke på metodedel i oppgaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et par spørsmål og håper noen her er flinke ift. metodedel i oppgaver..

Dette dreier seg om metodedel i en bacheloroppgave, og jeg er litt usikker på om jeg skal skrive det meste i metodedelen som om noe jeg skal gjøre, altså hvordan jeg planlegger å gjøre ting - eller om jeg heller børe skrive hvordan jeg gjorde ting?

F.eks om jeg skal samle inn data ved hjelp av intervju, bør jeg da skrive om hvordan jeg planlegger å gjennomføre intervjuet, eller om hvordan gjennomføringen av intervjuet foregikk - eller begge deler? :sjenert:

(Altså, på noen deler, som utforming av intervjuguide, ser jeg jo at det bare blir en del, men på andre deler - lurer jeg på om det bør skrives en før-og-etter del..)

Takker for tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det ikke er store forskjeller hadde jeg bare skrevet hvordan data er samlet - dvs hva som egentlig ble gjort, og inkludere noen refleksjoner om prosessen (og der kan jo man inkludere noe om hvordan prosessen gikk).

Hvis du hadde ganske spesifiske planer angående intervjuer og noe annet skjedde, da kan det vært lurt å forklare hva skjedde, hvorfor og hvilke implikasjoner dette har.

Planen for datainnsamling var jo knyttet til design av prosjektet og problemstilling og teoretisk rammeverk. Hvis man har nå endret metodologisk tilnærming eller viktige aspekter av dette i selve prosessen, da kan dette også ha konsekvenser for hva slags konklusjoner du kan trekke i slutten.

Men jeg kan like gjerne tilstå at jeg ikke har erfaring med akkurat bacheloroppgaver :)

Skrevet

Jeg ville absolutt fokusert på hva du faktisk har gjort. Planleggingsdelen kommer vel automatisk frem når du begrunner tydelig hvorfor du har valgt som du har gjort?

Skrevet

Takk for svarene :)

Min veileder rådet meg til å skrive metodedelen før intervjuene, altså det som er mulig å skrive regner jeg med, dette var for at jeg skulle vite hva jeg egentlig skal ut å gjøre når jeg skal gjennomføre intervjuene.

Derfor må det jo bli litt blandig i skriveform, noe blir nåtid og noe i fortid - f.eks.. Jeg har tenkt å.../jeg skal... vs. Jeg hadde tenkt å../Jeg tok utgangspunkt i...

Ble litt usikker fordi jeg tror det kan bli litt rotete med sånn type blanding av skrivestil, men jeg kan jo skrive alt i fortid da - altså hva jeg har gjort og hvorfor. :)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg skrev metodedelen min underveis, og i fortid.

Mest fordi det var mest praktisk sånn, metode er jo en prosess, og man får en del aha-opplevelser. Det er lett å glemme hva man har gjort om man skriver den til slutt.

Lykke til! :)

PS: Du bør ikke blande fortid og nåtid når du skriver. Ikke fordi det nødvendigvis har så mye å si for metodedelen, men fordi det er dårlig norsk. Man skal helst være konsekvent, enten presens eller preteritum. Innprentet i alle fall vår norsklærer oss på vgs. :)

Endret av Badabing

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...