Gå til innhold

Liker ikke sunn mat, men liker å trene


Gjest Bomullsdott

Anbefalte innlegg

Gjest Bomullsdott

Jeg liker faktisk å trene veldig godt. Det er deilig å tråkke på ellipsemaskin med bra musikk på øra. Både treningsøkten og følelsen etter er deilig.

Jeg prøver å gå ned i vekt.

Er ikke vant til å trene, men liker det allikevel, selv om jeg nettopp har begynt. Men jeg er ikke motivert til å spise sunt! Jeg syns sunn mat er kjedelig og smakløs.

Eksempler på sunne ting jeg ikke liker:

- skyr

- knekkebrød med pålegg

- grovbrød med pålegg

- havregrøt

- cottage cheese

- magre kjøttprodukter som kyllingfilet osv

- nesten all frukt

- fettfrie og tørre/magre ting

- lettprodukter: skummet melk, lettost, lettsalami, mager kesam, lettbrus, lettyoghurt osv

Det er seriøst nesten ingen sunne ting jeg liker! Og dessuten har jeg enorm matlyst og spiselyst, så jeg vil alltid spise MASSE mat når jeg først spiser.

Hva kan jeg spise? Hater mager mat blottet for fett og sukker... og har ikke lyst til å gå på lavkarbo.

Endret av Bomullsdott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hater mat med lite fett og sukker fordi du er alt for vant til å spise usunt. Dette er ikke svaret du vil høre, men du bør værsågod spise det uansett. Ja, det er en tilvenningssak. Ja, det er vanskelig til å begynne med. Men det er den beste alternativet dersom du faktisk vil ha gode resultater.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke forandrer matveien til en sunnere en, så kan mye trening være forgjeves. Det er faktisk matveien som først bør forandres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi du har vendt deg selv og kroppen din til å ha lyst på sukker og fett. Dette er noe man blir "avhengig" av og dermed gir ikke mat uten særlig mye fett og sukker o.l deg den samme tilfredsstillelsen som du søker i maten.

Slik type mat øker også apetitten, så mye vil ha mer, på en måte.

Derfor er du bare nødt til å prøve å kuttte det ut. Du kan jo ta det litt gradvis, begynn med å spise mindre mengder av den usunne maten i tillegg til sunn mat, trapp ned og unn deg heller en liten sjokoladebit etter middag f.eks hvis dette hjelper deg til å kutte ut resten av det usunne.

Det er jævlig i begynnelsen (derfor bør du trappe ned i stedet for å kutte tvert, lettereå ikke sprekke da), men etterhvert vil du merke at kroppen har mer lyst på det sunne istedet for drittmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker faktisk å trene veldig godt. Det er deilig å tråkke på ellipsemaskin med bra musikk på øra. Både treningsøkten og følelsen etter er deilig.

Jeg prøver å gå ned i vekt.

Er ikke vant til å trene, men liker det allikevel, selv om jeg nettopp har begynt. Men jeg er ikke motivert til å spise sunt! Jeg syns sunn mat er kjedelig og smakløs.

Eksempler på sunne ting jeg ikke liker:

- skyr

- knekkebrød med pålegg

- grovbrød med pålegg

- havregrøt

- cottage cheese

- magre kjøttprodukter som kyllingfilet osv

- nesten all frukt

- fettfrie og tørre/magre ting

- lettprodukter: skummet melk, lettost, lettsalami, mager kesam, lettbrus, lettyoghurt osv

Det er seriøst nesten ingen sunne ting jeg liker! Og dessuten har jeg enorm matlyst og spiselyst, så jeg vil alltid spise MASSE mat når jeg først spiser.

Hva kan jeg spise? Hater mager mat blottet for fett og sukker... og har ikke lyst til å gå på lavkarbo.

Spiser du grønnsaker og yoghurt? Du sier du liker nesten ingenting av frukt, men noe liker du sikkert. Hva med å prøve å få i deg minst en frukt du liker hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har noe av samme problemet, bare at det er grønnsaker og frukt som er problemet hos meg. I de siste ukene har jeg kuttet ut ostepop, brus og sjokolade som jeg spiste omtrent daglig før, og ja, det er tungt i begynnelsen, men det er mest fordi kroppen din (eller smaksløkene) er vandt til søt og salt mat.

Når det kommer til enkelte grønnsaker har jeg begynt å kamuflere dem inn i ting som jeg liker (f.eks "smadret" brokkoli blandet sammen med potet og kjøtt). Det er mulig å lære seg å like ting hvis man bestemmer seg for det og venner smaksløkene gradvis til smaken, men det finnes alltid noen ting som man kanskje aldri kommer like. Du må bare prøve deg og ikke konsentrer deg altfor mye om smaken selvom det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nenya82

Jeg har egentlig litt det samme problemet som deg,men man må vel ikke spise alle de tingene der hvis man skal leve sunnere.

Jeg er heller ikke noe glad i lettprodukter(utenom lettbrus) og skyr er grusomt,men jeg prøver å begrense mengdene.Jeg bruker vanlig kesam(som er bedre enn rømme),vanlig ost og egentlig lite lettprodukter.Tror det handler mer om sammensetningen av måltidene enn at alt skal være lettprodukter.

Er enig at mye av den sunne maten er smakløs,men til middagene er jeg avhengig mye krydder,dressinger,sauser for å gjøre maten litt mer spennende.

Hvis jeg spiser havregrøt så har jeg gjerne oppi litt tørket frukt,og har kanel på.Da smaker det litt bedre og er ikke så jævlig kjedelig :)

Du kan vel også spise eggeretter,og salater til lunsj for eksempel.Mye spennende du kan gjøre da,og kan ha oppi det du liker.

Endret av Nenya82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er aktiv og spiser små porsjoner, tror jeg man nesten kan spise hva man vil. Jeg ville holdt meg unna snop og snacks og sukker, ellers ville jeg spist det jeg hadde lyst på. I tillegg til å prøve å få i meg fem om dagen av frukt/grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Ok,du likar inga lettprodukt, ikkje grønnsaker, ikkje frukt, ikkje grovbrød, og du vil ikkje gå på lavkarbo. Og du likar å ete mykje. Nei, då er det nok håplaust. Det var det du ville høyre, sant, så er det ikkje din feil at du ikkje går ned i vekt?

Vi må alle gjere val og prioriteringar når vi vil nå eit mål, det må du gjere også. Det blir nok ikkje alltid like artig, men slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bomullsdott

Du må faktisk ofre noe for å endre noe.

Joda, men sunn mat smaker ingenting. Mister faktisk livsgleden av å spise så mye tørr og kjedelig mat. Og sånn skal det jo ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Joda, men sunn mat smaker ingenting. Mister faktisk livsgleden av å spise så mye tørr og kjedelig mat. Og sånn skal det jo ikke være.

Krydder? Høres ut som at du er veldig forutinntatt mot maten, og kanskje ikke har prøvd nok variasjoner. Sunn mat kan være veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunn mat smaker masse. Du har ødelagt smaksløkene med å venne dem til masse salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bomullsdott

Sunn mat smaker masse. Du har ødelagt smaksløkene med å venne dem til masse salt.

Så fortell meg om noe sunt som er godt da, som jeg kan spise :)

Tar mer enn gjerne imot oppskrifter og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet kan stekes sammen med div grønnsaker, chilli, hvitløk og lett kokosmelk, da får du masse smaker og det blir ikke tørt og kjedelig. Smaker helt nydelig.

Ellers tror jeg krydder er viktig, jeg bruker mye fersk chilli, hvitløk, vårløk og rødløk, gir masse god smak.

Vaniljekesam med bær smaker helt nydelig da man har søtsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Macaron

Så fortell meg om noe sunt som er godt da, som jeg kan spise :)

Tar mer enn gjerne imot oppskrifter og tips.

Men hva som er godt er jo utrolig subjektivt. Jeg er selv opptatt av å spise sunt, og kan ramse opp sikkert 50 retter jeg lager, som alle er sunne, som jeg synes er utrolig gode og som jeg nyter å spise.

Men du virker forholdsvis kresen, og da er det vel ganske usannsynlig at du ville synes at noe av det jeg pleier å lage er noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men sunn mat smaker ingenting. Mister faktisk livsgleden av å spise så mye tørr og kjedelig mat. Og sånn skal det jo ikke være.

Sunn mat smaker ingenting?

Da har du ikke smakt mye sunn mat tror jeg.

Her har du noen oppskrifter som er sunne og som jeg ikke kan fatte at du mener ikke smaker noe.

Link

Link

Link

Link

Link

Regner med du ikke liker ferskpressede juicer og smoothier heller?

Hva med å ha omelett til frokost eller lunsj, med noe kjøtt du liker og noen grønnsaker. Kan alltids spices opp med noe krydder eller litt chili.

Lunch samme, mellommåltid kan være nøtter eller avokado.

Det finnes mye godt som er bra for kroppen, men du må VILLE gjøre endringer.

Hvis du ikke er villig til å engang prøve å endre ting, så er det jo bare å la det være. Men fortsetter du i det sporet du er i nå, så går du jo heller ikke ned i vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker rett og slett kostholdslat. Liker du tomatsaus? Det er sunt og med chili og urter smaker det jo kjempemasse. Hvitløk og chili piffer opp masse. Man kan lage sunne fajitas, sunn lasagne, det er ikke snakk om at du skal spise ren cottage cheese til måltider. Spis mindre porsjoner og spis 'vanlig mat' kombinert med mye trening så ser jeg ikke problemet. Det er ikke sånn at alle som trener ikke har lov til å spise et ostesmørbrød til middag, bare ikke spise fire med sjokolademelk og krem på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du nå da? En typisk dag?

Ellers så kan du prøve å være litt sulten...etter egen erfaring smaker et knekkebrød med kalkunskinke småkjedelig når man spiser hva som helst men gull når man er på slankern ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...