Gå til innhold

Tiltak på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg letet og letet og blir bare mer og mer forvirra :P

Så håper noen her vet dette.

Når det skal settes i gang tiltak på barn på 2 år, så må foreldrene godkjenne dette. Men i hvilken lov står det? :sjenert:

Håper virkelig noen vet! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visste ikke helt hvor mye jeg burde skrive. Men om man jobber i barnehage og vil sette i gang med et tiltak for at barnet skal lære seg forskjellige ting.

så må vel foreldrene samtykke til at det er greit at man setter i gang med dette tiltaket. Om det var forståelig? :sjenert:

Takk for link, skal se på den! :)

Skrevet

Nå er jeg på tynn is, men hvis dere i barnehagen ønsker å gjennomføre et tiltak for et barn, må foreldrene frivillig samtykke i dette.

Hvis de nekter,og dere mener at dette er nødvendig for barnets helse og utvikling, har dere ikke andre sanksjonsmuligheter enn å melde til barnevernet.

• Liker 1
Skrevet

det kommer an på tiltak i forhold til hvilken paragraf i hvilken lov?

er du forelder og har spørsmål om dette kan du ringe ppt og spørre, evt fylkesmannen.

Skrevet

jeg er ikke forelder

Skrevet

Det kommer vel an på hva man legger i tiltak.

Skrevet

Det kommer vel an på hva man legger i tiltak.

Ja,hva slags tiltak? Og fra hvem,barnehagen selv?

Skrevet

jeg er ikke forelder

OM du er ansatt i bhg finner jeg det meget merkelig At du må spørre inne på et forum hvordan du skal gå frem. Håper du "bare" er en overivrig assistent. Forhåpentligvis nyansatt siden du virker ha tatt til deg lite kunnskap.

• Liker 2
Skrevet

jeg er ikke forelder

Dette skal barnehager ha beskrevet rutiner for. Det er knyttet til offentlig regelverk.

Håper du er assistent.

Pedleder kan ta kontakt med barnehage-styrer, barnehage-eier (kommunen) men det er viktig å følge rutinene og gå tjenestevei. Dette skal det være lagt tilrette for i alle barnehager.

Skrevet

Hvis eksterne institusjoner som PPT, lekepedagog, etc. skal inn og hjelpe skal foreldre informere og godkjenne.

Om de nekter og barnehage mener at det er fare for barnets utvikling, så må man søke støtte hos barnevernet.

Små tiltak som barnehagens eget personale gjør, kan gjøres uten godkjenning.

Men om man er bekymret for barnets utvikling, vil jeg si det er god sed å informere foreldrene på foreldremøte feks. (Hvis alvorligere, at barnet biter, slår, etc. så be om møte med en gang).

Alle foreldre vil vite hvordan barnet funker i barnehagen i forhold til rutiner, lek, mat, søvn, etc.

• Liker 1
Skrevet

Det står i Lov om Barnehager og Rammeplan for Barnehager. Ped leder vet hvor og hvordan.

Skrevet

jeg er ikke forelder

Jobber du i en barnehage der du mener det er satt igang "tiltak" uten at foreldrene er informert om det?

Skrevet

Barnevernloven kap 4.

Det er hvis de skal ha tiltak fra barneverntjenesten, ikke fra barnehagen.

Skrevet

Er det spesialpedagogisk hjelp du mener?

Da er det opplæringsloven § 13 som gjelder.

Skrevet

Er det spesialpedagogisk hjelp du mener?

Da er det opplæringsloven § 13 som gjelder.

Beklager, det er opplæringsloven § 5,7 som gir barnet rett til spesialpedagogisk hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...