Gå til innhold

Drikkevaksine - Echoral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glemte helt og ta den siste delen av drikkevaksinen min... tok den i dag, 5 dager før jeg reiser av gårde. I bruksanvisningen står det at det tar en uke før det funker. Tror dere at jeg ved å ha tatt den 2 dager for sent vil oppleve magetrøbbel?

Skrevet

Jeg tok en sprøytevaksine en uke for seint i forhold til avreisedato, men legen sa det var bedre å ta den for sent enn å ikke ta den.

I ditt tilfelle vil det nok bety at du har større sjanse for magetrøbbel de første to dagene der, og burde være litt ekstra forsiktig bare :)

Skrevet

Jeg tok en sprøytevaksine en uke for seint i forhold til avreisedato, men legen sa det var bedre å ta den for sent enn å ikke ta den.

I ditt tilfelle vil det nok bety at du har større sjanse for magetrøbbel de første to dagene der, og burde være litt ekstra forsiktig bare :)

Okay :) kom på at på søndagen kommer jeg nok bare til å sitte på flyet likevel, men skal være forsiktig på mandagen ja! :)

Skrevet

Echoral er egentlig en vaksine mot Kolera, og kryssreagerer slik at den kan ha effekt mot ETEC som er årsaken til mye av den turistdiareen nordmenn opplever i utlandet. Imidlertid er det ikke en vaksinen som hindrer sykdom på samme måte som f.eks hepatitt A og meslingvaksinen, den virker bare forebyggende og effekten er omdiskutert. Det er derfor sannsynlig at du vil få diare selv om du tar vaksinen, bare du oppholder deg lenge nok i utlandet og evt er litt sletthendt med hygiene. Det beste er alltid å forebygge, altså vask det, kok det, skrell det eller kast det, kun vann fra flaske og veldig god håndhygiene.

Skrevet

Det burde gå fint. Ekoral eller Dukoral som det står i mitt vaksinasjonskort har vært en god venn på div reiser de siste ti årene. Jeg har litt følsom mage og har derfor tatt den når jeg skal til "eksotiske land", og har opplevd utrolig mange ganger at venner med sterkere mage enn meg som ikke har tatt vaksinen blir dårlige, mens jeg ikke blir det(som har tatt den). Men vaksinen må jo ikke erstatte god håndhygiene og sunt vett. Reiseklinikken anbefaler den, og jeg stoler på de.

Skrevet

jeg spyr så fælt av den, så den vil jeg ikke ta lenger. Vet ikke hvorfor. Under halvtime og ejg roper på elgen :kvalm::fnise::forvirra:

Skrevet

Det burde gå fint. Ekoral eller Dukoral som det står i mitt vaksinasjonskort har vært en god venn på div reiser de siste ti årene. Jeg har litt følsom mage og har derfor tatt den når jeg skal til "eksotiske land", og har opplevd utrolig mange ganger at venner med sterkere mage enn meg som ikke har tatt vaksinen blir dårlige, mens jeg ikke blir det(som har tatt den). Men vaksinen må jo ikke erstatte god håndhygiene og sunt vett. Reiseklinikken anbefaler den, og jeg stoler på de.

Takk for svar! :)

Ja, selvfølgelig må man være flink med håndhygiene når man er ute på reise. Snakket med legen min i går, og han sa at dette ikke skulle være noe problem siden jeg har tatt den en gang for 3-4 år siden :) Nå kan jeg bare glede meg til turen :D *reisefeber*

Skrevet

Den har holdbarhet på 2 år mot Cholera og 6 mnd mot reisediaré står det i mitt vaksinasjonskort.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...