Gå til innhold

Ønsker info om disse 13 rasene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har som oppgave å gå litt nærmere inn på noen hunderaser, og ønsker derfor informasjon fra dere som har eller har hatt noen av følgende raser:

Amstaff

Bichon Frisè

Koreansk Jindo

Azawakh

Shäfer

Viszla

Borzoi

Akita Inu

Rhodesian Ridgeback

Yorkshire terrier

Islandshund

Field Spaniel

Griffon Belge

Jeg er ute etter informasjon om rasen generelt; helse, gemytt, historie (når kom den evt til Norge etc), hva den er god på, hva den har blitt brukt til tidligere osv. osv.

Ja jeg kan google og lese i hundebøkene, men poenget er at det skal jeg ikke gjøre, men derimot høre med personlige erfaringer med rasene. Generaliseringer som "familievennlig" o.l. bør holdes utenfor siden dette jo er individuelt, og ikke så interessant i akkurat denne settingen. Det er mer om kun hunden som hund om dere forstår hva jeg mener :-)

All info tas imot med takk :-).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe særlig peiling på disse rasene, men når jeg trenger litt info hender det at jeg bruker denne siden: http://animal.discovery.com/tv/dogs-101/

Hvis ikke så pleier wikipedia og ha ganske utfyllende artikler om hunderaser.

Skrevet

Personlige erfaringer om en spesiell hund uten å si noe om individet...? :klo:

• Liker 2
Skrevet

Har ikke noe særlig peiling på disse rasene, men når jeg trenger litt info hender det at jeg bruker denne siden: http://animal.discovery.com/tv/dogs-101/

Hvis ikke så pleier wikipedia og ha ganske utfyllende artikler om hunderaser.

Takk, men oppgaven er å skaffe informasjon basert på personlige erfaringer så vi får ikke bruke hundebøker etc.

TS

Skrevet

Jeg har en yorkshire terrier, og kan godt svare deg men jeg forsto ikke helt hva du er ute etter å få mer informasjon om? :P

Skrevet

Artig side, tok quizen og fant frem til hunden jeg har i dag på første forsøk ;P

Skrevet

Anbefaler deg å finne raseklubbene til hver enkelt rase, og så kontakte noen der.:-)

Skrevet

Takker for svar så langt :-).

Oppgaven går ut på å beskrive disse hunderasene uten å slå opp i de vanlige hunderasebøkene, men å finne informasjon fra de som har hatt rasene. Det vil si at vi ikke skal skrive standard info som at hunden er "familievennlig, trenger så og så mye mosjon o.l. Derimot skal vi sette sammen erfaringer folk virkelig har med rasen(hunden sin), og senere sette dette opp mot de standardene som står i mange av hundebøkene.

Informasjon som historie, helseproblematikk og hva de er brukt til historisk sett, er naturligvis noe en får fra bøker, men her er det i tillegg særlig de personlige erfaringene jeg altså er ute etter.

Jeg legger/har lagt ut spørsmålene mine andre steder som f.eks canis som er nevnt over her, og andre hundefora, og i tillegg snakket med både oppdrettere og raseklubber. Jo mer info desto bedre! Dette er en ganske stor oppgave samlet, slik at jeg har jobbet med den en stund og vil fortsette med det til slutten av februar. Alså, er jeg her for å samle enda mer info :-)

Takk for hjelpen :-)

Skrevet

Personlige erfaringer om en spesiell hund uten å si noe om individet...? :klo:

Jeg må ha forklart meg litt klønete; det er nettopp personlige erfaringer med rasen og de ulike individene som jeg er ute etter, og derfor ikke en slik generalisering som "familievennlig, trenger passe med mosjon" o.l. Men historien til rasen, og mest kjente helseproblemer er også interessant selvom dette er mer "alment".

For å gi et eksempel: en har en mynde som elsker å gå spor. Opprinnelig er jo ikke myndene spesielt sporhunder, men det er også her de individuelle forskjellene kommer inn. Eller; en mynde som elsker fart og dermed er helt i tråd med den vanlige beskrivelsen i hundebøkene.

Skrevet

Jeg har hatt en Rhodesian Ridgeback som ble 13 år. Aldri problemer med helsen, bortsett fra det siste året hvor hjertet begynte å svikte.

Denne hunden var en typisk enmannshund, men var glad i hele familien. Men så fort "lederen" av familien ble borte, ble hunden mer rastløs. Den fotfulgte også "lederen" hele tiden.

Det var en hund med masse personlighet, men ikke verdens letteste hund å dressere. Det var aldri noe vondt i ham, men han sa ifra når det kom fremmede.

Utholdende, og veldig flink til å gå spor.

Du får bare spørre om det du måtte lure på. :)

• Liker 1
Skrevet

Broren og svigerinna til en kompis av meg har en diger rhodesian ridgeback. Det er en tispe, hun er større enn mange hann-rhodes, men snill som et lam og litt luskete. Hun har knyttet seg til mannen, men kona er helt ok hun også. Nabokattene er hun kosevenner med, helt til de begynner å klore, da løper hun bort og gjemmer seg. Blir det for mye mennesker rundt henne, går hun bare og legger seg i stolen sin og slapper av. Aldri hørt det dyret bjeffe noen sinne. Visstnok har hun en veldig mørk og dyp stemme, men hun bjeffer sjelden/aldri. Skuddredd etter at de drenerte huset og arbeidsfolka ikke sa fra slik at de kunne tatt henne med seg på jobb den dagen, men ellers en slack hund. Vil helst ikke ut og tisse når det regner. Da står hun og tripper i døra og løper plutselig ut i hagen, gjør sin lille business og spurter inn igjen. :fnise: Hode på kne er en vinner for å bli klødd bak øret.

Skrevet

Jeg har en del erfaring med schäferhund. Min erfaring er at de er utrolig lojale, energifulle og fokusert på deg som eier. Men det gjør også at de kan bli masete, rastløse og noen ganger også usikre/nervøse. De har stor arbeidslyst og vilje til å jobbe, og kan være fantastisk snille med små barn og andre dyr hvis de er vokst opp med dem i trygge omgivelser. De har et sterkt utpreget vaktinstinkt, og gir tydelig beskjed hvis det kommer noen på døren (og kan også knurre advarende om det kommer folk etter det har blitt mørkt).

Helsemessig har jeg sett at de sliter med spesielt HD, samt også problemer med gemyttet (aggressive og/eller nervøse hunder). Dårlig gemytt kommer vel av en kombinasjon av dårlig avl, dårlig oppvekstvilkår og dårlige eiere/stimulering/oppdragelse.

Skrevet

Jeg har en York, som sagt!

Har sagt flere ganger at jeg ikke behøver tv, for jeg har nok underholdning i henne. Hun er så livlig av seg, og finner på så mye rart!

Hun har rundet to år, men er på mange måter litt valp enda!

Veldig knyttet til meg, og hvis hun mot formodning må være hos noen andre finner hun seg fort en "favoritt" som hun henger etter som en liten hale :)

Hun er litt tøff i trynet, men bare når det ringer på døren! Hun bjeffer bare når noen kommer på besøk, men hun logrer såpass at hun burde hatt ryggskinne for ikke å knekke i to samtidig, så jeg er litt usikker på hvaslags signaler hun ønsker å sende ;)

I starten var det kun jeg som var "godkjent" men nå har hun blitt flink sånn sett. Åpen for å hilse på nye mennesker, og blir veldig for kompis med de hun treffer på :)

Ellers har hun ingen spesielle favorittaktiviteter ut over å leke med katten, og "dresserere" den ;)

Vi stilte henne ut i starten, men det var noe hun synes svært lite om, så det kuttet vi ut! Hunderasen skulle ha en helt rett overlinje, men jeg travet rundt i ringen med en bananhund med halen mellom beina ;)

Hvis vi skulle funnet på noe annet tror jeg hun kunne gjort det bra i agility, for hun er vanvittig spretten og sprek! :) dette har vi ikke prøvd da det ikke er noen som holder på med det i området hvor vi bor...

spør gjerne om du lurer på noe mer :)

Skrevet

Det første du bør gjøre er å få navnene på rasene riktig...

Det har for eksempel ikke hett akita INU siden 1/1-2000.

Det heter akita.

Selv om mange også feilaktig kaller sine american akita for akita.

Skrevet

Det første du bør gjøre er å få navnene på rasene riktig...

Det har for eksempel ikke hett akita INU siden 1/1-2000.

Det heter akita.

Selv om mange også feilaktig kaller sine american akita for akita.

Men da har du kanskje noe kjennskap til rasen også siden du er oppdatert på dette? Eller var det kun en litt sur kommentar?

Skrevet

nå har jeg selv en engelsk staffordshire, som ikke er nevnt her, men svigers har bichon frise. Etter mitt intrykk av denne friseen, er at de er utrolig lærevillige, triks og hverdagslydighet er supermorro. Varsler når det kommer folk, og er superglade og soisale. Trenger jo en del pelsstell. De fleste nå til dags helbarberer vel friseene, mens jeg selv er vandt med utstillingsklipp, som krever en del jobb. Tispa de hadde tidligere ble 14 år, og hanhunden de har nå er 11 og i storform, sett bortifra litt problemer med tårekanalene som vistnok er en "ulempe" med denne rasen.

Skrevet

Jeg har to Griffoner, ikke belge ( som er svart) men bruxellois som er rød.

Griffoner er hunder med VELDIG mye personlighet. De er smarte og kjeder seg veldig fort. De blir ekstremt knyttet til eieren sin. De er ikke aggresive, men kan bjeffe endel. Var på et griffon-treff for noen år siden. De var over 60 hunder der (tisper,hannhunder og valper). Det var ikke noe antydning til bråk!

Ellers er det en sunn rase. De røyter ikke ( De nappes 1-2 ganger i året. De er mye hund i en liten kropp som veldig gjerne går flere timer i skogen. De tåler ikke kulde så veldig ( -15 ), da fryser blodårene under potene. Jeg trodde min hadde blitt lam da jeg plutselig så hu stoppe helt opp og stod på tre ben til jeg hentet henne :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...