Gå til innhold

Det lateste menneske på jord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 22 år gammel og bor med min 18 år gamle søster i en leilighet (uten foreldre). Det er så mange ting jeg irriterer meg over at jeg ikke helt vet hvor jeg skal starte. Først og fremst så er det rot. Noen ganger lurer jeg seriøst på om hun ikke vet hvor oppvaskmaskinen er? Hun setter ALDRI talerkner i oppvaskmaskinen. Jeg maser og maser og sier fra pent, og jeg får ikke noe annet ut av det enn dårlig stemning.

Jeg har f.eks. vært bortreist noen dager så kommer jeg hjem så står ALLE stekepannene og grytene vi eier uvaska på kjøkkenbenken, og på stuebordet så stod det så mange tallerkner at hun faktisk hadde begynt å stable dem i høyden da det ikke var plass til flere i bredden. Oppvaskmaskinen var ren og full, og den skrudde jeg på før jeg dro. På stuebordet stod til og med en tallerken med middagsrester på fra den dagen jeg dro.

Nesten daglig bruker jeg minst én time på å rydde opp etter henne og meg selv. I tillegg til skole, jobb og trening 7 dager i uken så tar dette på. Hun tar 2 fag på vgs, har ingen jobb, og ingen hobbyer.

Når jeg ber henne rydde så blir hun bare sur. Ofte så sier jeg "hivs ikke du rydder opp etter deg nå så gjør jeg det", da setter hun gjerne oppvasken sin i oppvaskmaskinen, på det meste. Men gryter og sånt tar hun ikke. Hun rydder heller ikke opp søppel eller tørker over benker.

Senest i går så sa jeg det, og da satt hun tingene i oppvaskmaskinen, men likevel måtte jeg bruke 2 timer på å vaske kjøkkenet og stuen etter henne. Grunnen til at hun ikke kunne ta resten var at hun ikke følte seg bra og måtte legge seg nedpå litt.

Dette fører til neste punkt. Hun er alltid "syk". Bare hun har litt sår hals eller er litt tett i nesen så er hun i følge seg selv syk. Da gjør hun ikke annet enn å ligge i senga eller sofaen dagen lang og syte. Hun er "syk" minst 50% av tiden. Jeg er motsatt. Jeg deltar i NM med 39-40 i feber uten å syte. Dette gjør det så sykt vanskelig for meg å gi henne sympati og ta vare på henne når hun faktisk ér syk.

Jeg føler at 90% av samtalene våre går ut på at hun må skjerpe seg.

Så til neste punkt. Vi deler jo på alle regningene. Betaler felleskostnader annen hver måned og sånt. Tidligere i høst tok jeg et par måneder på rad, så skulle hun ta et par måneder på rad. Da klarte hun ikke å betale dem i tide, og namsfogden kom på døra. Flaut! Hun får jo purringer, og hadde jeg visst om det så hadde jo jeg tatt meg av regningene, men jeg åpner ikke posten hennes (de kommer i hennes navn), så hun har ansvar for å si i fra til meg. Det klarer hun jo ikke. I tillegg måtte jeg bruke hele lønna mi på å betale rettsgebyrene som medfulgte dette.

Så til vasking. Hun har vasket stuegulvet én gang siden vi flyttet inn i sommer. Jeg vasker hele leiligheten ukentlig (utenom rommet hennes). Forige gang ba jeg henne vaske badet. Da vasket hun kun vasken og lot resten være. Tror ikke hun har vasket klær siden hun flyttet inn. Hun bare tar med seg skitne klær når hun reiser og besøker foreldrene våre, og får mamma til å vaske dem der.

Listen er langt lengre, men jeg tror det finnes grenser for hvor mye dere gidder å lese.

Så hva skal jeg gjøre?

Jeg har prøvd å snakke med henne mange ganger, men det hjelper ikke. Jeg har prøvd å snakke med foreldrene mine, og dem til henne, men det fører bare til at hun blir sur og irritert på dem og vil ikke snakke med dem heller.

Hun må rett og slett være det lateste menneske på jord.

Det må være ganske kjipt for henne å bo her da. Nesten alt jeg sier til henne involverer mas om at hun må rydde. På skolen så tar hun ikke nok fag til at hun kommer inn i miljøet, og de hun tar fag med er visst ganske rare. Hun er så skada at hun ikke kan drive med noe idrett, og andre hobbyer appellerer ikke til henne. Hun går rundt 50% av tiden og tror hun er syk og har det vondt. Jeg kjefter på henne, foreldrene våre kjefter på henne, og for henne så er det et ORDENTLIG tiltak å løfte på ræva si for å ta oppvasken. Jeg prøver å komme med forslag til nye hobbyer hun kan finne, men hun avslår alle. Røde kors er ikke for henne, politikk er ikke for henne, padling (hvor hun slipper å bruke noen av de skada kroppsdelene sine) er så tungt i armene, så det vil hun heller ikke.

Jeg kan ikke kaste henne ut av leiligheten siden det er vår leilighet. Ikke vil jeg flytte ut heller siden det er veldig økonomisk for meg å bo her. Dessuten så ødelegger all kranglingen og masingen forholdet vårt og hennes forhold til foreldrene våre. Jeg hater å måtte be foreldrene mine om råd og klage til dem over hvor håpløs hun er hver gang jeg snakker med dem.

Jeg er rett og slett tom for idéer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Owh shit.

Det er rent umulig det der og høres ut som om det er på vei til å grundig ødelegge forholdet deres. Det er alltid en som er ryddigere enn den andre, en som er flinkere til å handle/lage mat, en som er flinkere med økonomi - men når det er ikke er noen balanse i hvem som er flinkest til hva - så sliter det. Om det ikke blir bedre etter en prat eller ti, så sliter det mer. Og mer.

Tror det som må til er litt fellesfront av deg og dine foreldre. Feks klesvasken:

Økonomimessig, sett vaskepuleveret på ditt rom. Neste gang hun tar meg tøy hjem til mor, kan mor enten sette ned foten eller si "Værsegod vesla. Du vet hvor vaskemaskinen står". Ikke vaske, ikke henge opp og ikke folde så mye som en sokk. Dersom hun neste gang da vasker i deres leilighet og ikke finner vaskepulver - vel så er det kanskje på tide at hun kjøper litt også?

Det blir nesten som barneoppdragelse, men hun er nok ikke dum. Men hun gidder ikke. Og hun har lært at dersom hun ikke gjør noe - så gjør andre det for henne. Hun må lære at dersom ikke hun gjør det, så blir det ikke gjort.

Og det kan du ikke lære henne med oppvask og sånne ting, for du skal tross alt leve i leiligheten også.

Jeg hadde nok gjort noe sånt som det over. Og når jeg hadde ryddet fellesarealer så hadde det ikke koster meg to kroner å slenge hennes inn på rommet hennes uten hensyn for tingene jeg kastet eller hva jeg traff. Var mobilen din i den jakka? Beklager, jeg trodde den var skitten. Også trodde jeg du ville at jeg skulle tråkke på den siden den lå på gulvet. Du får kjøpe deg en ny da.

Harsh love. Det koster deg litt mer tålmodighet mtp å ikke kjefte, men det føles ikke godt å gå å skrike heller.

• Liker 3
Skrevet

Enig med Tirkes. Og husk at mennesket gjerne er "late" av natur, vi prøver å finne den løsnignen som krever minst energi og holder oss til det så lenge det funker. Men unngå kjefting, det er fryktelig demotiverende.

Hun vil sikkert aldri bli like ryddig som deg høres det ut for. Og da spørs det hvor lenge du takler å tråkke i dritten hennes. Får du gjester på besøk så får du sørge for å skylde roten på henne.

Skrevet

Hvis du "truer" med at om ikke hun rydder - gjør du det, er det jo klart hun lar vær. Da har hun jo hushjelp.

Du må nok være tøffere og lære deg og overse hennes rot - tråkke på det når det ligger i veien/tråkke over, og evt hive det inn på rommet hennes - evt. ut i søpla, etter en advarsel om at nå rydder du og skal hun ha noe av det som ligger på gulvet el så må det fjernes (men da må du gi henne rimelig tid til fjerning)

Skal du ha gjester - får du beklage og si det er hennes rot - evt samle alt i søppelsekker og hive inn til henne.

Kjør hardt mot hardt en liten stund når det gjelder rydding og vask. Ha vaskepulver på eget rom. Evt ta inn servise som du skal bruke - når det er tomt innser selv hun at hun må få vasket noe osv.

Når det gjelder penger er det verre - der kan dere jo ha et problem, men om du holder alt det andre utenfor, så kanskje du og foreldrene deres kan ha en samtale med henne. Det er helt irelevant om hun blir sur eller ikke. Innimellom må det faktiks rimelig tøffe tiltak til for å få noen til å innse at de faktisk må ta ansvar.

Det høres ut som det stort sett er mas hos dere, så hvorfor i tillegg mase på at hun må finne en hobby etc.

Skrevet

Jeg syns dette virker litt rart, egentlig. Du må jo ha visst at søstra di var av denne typen før dere flytta sammen. I og med at det er søsteren din. Søsteren min er ganske lik når det gjelder rydding og sånn, så derfor ville jeg aldri funnet på å flytte ut sammen med henne..

Skrevet

Hva grunnen er for at de bor sammen, det trenger vi vel ikke spekulere i. Det kommer frem at de eier leiligheten, kanskje det er felles arv eller at de gikk sammen i kjøp av økonomiske årsaker. Problemet her er ikke at de flyttet sammen eller grunnen til dette, problemet er at de bor sammen og at TS ikke holder ut.

Å spekulere i grunn bak samboerskapet er fånyttes når TS skriver at søsteren ikke kan fjernes fordi det er hennes leilighet også og at TS ikke ønsker å flytte fordi det er økonomisk gunstig for henne.

Må si jeg ikke misunner TS denne situasjonen. Det er uhyre irriterende. Og det har trolig allerede gått såpass langt at jeg forlengst hadde renset sluken og lagt innholdet på puta hennes i ren frustrasjon. (nei, ikke gjør det. Det er ufint. Jeg har bare litt mye temperament).

Skrevet

Høres utrolig slitsomt ut!

Jeg vet andre har brukt søppelsekk-metoden, og det skal visst ha fungert på mange. (både menn og barn.. hehhee)

Si ifra at dere faktisk er nødt til å ha en ryddedag i uka, rett og slett fordi det er direkte helseskadelig å la skit stå så lenge som hun muligens hadde tillatt det.

Dersom hun ikke er interessert i å hjelpe til og ikke synes ett ryddig hjem er interessant, så fjern alle hennes ting/alt hennes rot en gang i uka. Putt det i en svart søppesekk og sett sekken på en bod eller annet.

Du må nok dessverre rydde fellesting, dersom dere ikke kan ha hver deres også av bestikk/service etc. Sørg for at du har ting du trenger på ditt rom, og sørg for at dere har skittentøy på deres egne rom slik at fellesområder blir holdt fri for slikt.

Som de andre har sagt, det å alliere seg med foreldrene i den forstand at de slutter å hjelpe henne, slutter å vaske for henne etc, er en god ide. De må jo være interessert i å ende opp med en velfungerende yngstedatter de og? For det er man ikke når man velger å leve i en svinesti slik hun gjør idag.

• Liker 1
Skrevet

Svarte søppelsekker er egentlig super arkivering.

Det gir så god oversikt over tingene etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...