Gå til innhold

Lillebror med dårlig hygiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg prøvd veldig lenge, men trenger rett og slett noen tips.

Lillebroren min går i 9 klasse, og er selfølgelig kommet i puberteten. Jeg har alltid hatt god hygiene, begynte å bruke deodorant da jeg begynte å svette mer i puberteten, jeg dusjer nesten hver dag og går aldri rundt å lukter vondt. Desverre kan jeg ikke si lillebroren min er som meg når det kommer til dette.

Han kan bruke samme genser i flere dager. Og når han ikke bruker deodorant hver dag begynner jo disse selfølgelig å lukte. Han sitter som oftest på rommet sitt og spiller på pcen, og på det rommet lukter det ikke særlig godt. Jeg klarer faktisk ikke å være der inne. Gutterom for å si det slik. Når vi spiser middag kan jeg kjenne samme lukten fra rommet hans på klærene hans og han. Han har veldig mange fine klær, spesielt gensere, da han alltid får mye til jul og bursdager og generelt hvis han trenger noe.

Han er veldig dårlig til å dusje. Jeg vet faktisk ikke hvor ofte han dusjer, men mamma må "beordre" han til å dusje. Ofte har han fettete hår, og når det er langt ser man det veldig godt.

Jeg blir så lei meg på hans vegne. Han går på samme skole som jeg gikk på på ungdomsskolen, så jeg har kjennskap til de som går der nå. Jeg vet at folk som ikke har god hygiene og lukter VONDT får et litt dårlig rykte blandt folk på denne skolen. En i klassen min på ungdomsskolen luktet ofte vondt og gikk i samme klær, noe som gjorde at folk ikke ønsket å være sammen med denne personen.

Lillebroren min er også lite sosial og litt sjenert, så da blir jeg veldig lei meg om han faktisk blir oppfattet som "illeluktende" og uhygenisk av andre :frown:

Jeg vet at mamma og pappa prøver å dytte litt i han. For eksempel fortelle han at nå er det på tide med en dusj. Mamma er flink og kjøper deodoranter til han. Av meg fikk han en parfyme til bursdagen sin, og denne har han begynt å bruke nesten hver dag. Problemet er jo bare at om man ikke dusjer funker det ikke å dekke over det med parfyme. Til jul fikk han en barbermaskin til jul, noe som han faktisk ønsket seg fordi han har begynt å utvikle skjeggvekst. Dette synes jeg er bra!

Vi prøver så godt vi kan å hinte til at god hygiene = bra! Men hvordan kan jeg hjelpe han litt uten at det blir "Æsj, du lukter vondt, gå å ta en dusj!". Jeg prøver å snakke litt med han om at det er viktig å vaske seg, kanskje ikke hver dag, men i hvertfall når man har svettet. Jeg sier også ofte til han at han er heldig som har så mange fine klær, og at han burde bruke dem mer.

Men fortsatt synes jeg ikke det funker. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for jeg er så redd at han skal få et sånt "rykte" som han i klassen min hadde. Jeg synes synd på han i klassen min, men tenkte kanskje at han ikke hadde noen som kunne fortelle han at han faktisk luktet litt vondt.

Ble et langt innlegg dette, men sånn kan det gå. Så spørsmålet mitt er altså at hvordan kan jeg hjelpe han med å forbedre hygienen hans? Vil så gjerne hjelpe broren min med å forstå at det faktisk er viktig å dusje og skifte klær. Når vi i familien hans ikke synes det er bra tør jeg ikke tenke på hvordan andre tenker på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har også en lillebror som ikke er spesielt renselig for å si det slik. Er slikt her og at mamma og pappa må beorde han til å bade/dusje, og han driter rett og slett i hvor skitne klærne hans er.. Jeg bor jo ikke hjemme da, men jeg vet at mamma og pappa må kontrollsjekke han før han går på skolen om han har fett hår, lukter vondt og om han går med skittne klær, for hvis de ikke gjør det kan man faktisk aldri vite hvor fett hår, svette klær han har forlatt huset med og dratt på skolen med.. Det som jeg ser er felles for min og din bror utenom hygienen er at han også sitter på pc'en hele dagen omtrent, gjør veldig lite annet..

Skrevet

siden dette er en bror så ville jeg sagt at man må ha en prat, og sagt rett ut at han er for dårlig med vask og stell av seg selv. forklart hvorfor, hvordan det lukter, hvordan han ser ut hva andre ser og lagt det fram som at du sier dette fordi du bryr deg om han og er gla i ham.

i den alderen tåler dem å høre det om du legger det fram skikkelig og ikke legger noe under. slik at han slipper å lure på om du skuler noen motiver.

hvorfor tenker ikke du denne ideen selv? er ikke akkurat som han kommer til å hate deg for resten av livet vel? nei. og tenk du hjelper ham.

kanskje du til og med kan lage en plan til ham. dusjetid vasketid lære ham deo og parfyme etter vask.

• Liker 1
Gjest Makaroni
Skrevet

Han bor fortsatt hos foreldrene, og jeg synes virkelig de kan si at han ikke får slå på pcen før han har tatt en dusj. Skjønner ikke at det skal være et problem å ta seg en tominutters dusj?! Husker også en i klassen som stinka på ungdomsskolen. De andre legger merke til sånt, og det bør du si til han. Det er lov å si at det er ubehagelig for andre rundt han at han lukter vondt. Foreldre har i oppgave å lære ungene å bli sosiale individer,- og å vaske seg er en viktig del av dette. Så foreldrene dine bør stille krav til han, og du bør si fra på en fin måte, og rose han når han lukter godt.

Skrevet

Det er en fase. Mange gutter går igjennom den fasen når de er i den alderen (10-15års alderen) har jeg funne ut.

Skrevet

Hadde en i klassen på u.skolen som ikke eide begrep om hygiene. Han ble så psykisk mobba at han tilslutt begynte på steinerskolen. Altså det var jo ingen som sa noe til han, men alle holdt seg jo unna han, unngikk å sitte ved han, unngikk alt som hadde med han å gjøre osv.

Skrevet

Hva med at nettet skrus av en halvtime hver dag, og det er "dusjetid"? Da har han jo ikke noe bedre å gjøre :)

• Liker 1
Skrevet

Når dere allerede har gitt han tonnevis med hint og det ikke fungerer, så ville jeg sagt det direkte til han. Når man går i niende klasse, så burde man klare å følge opp sin egenhygiene, og ikke bli dyttet i dusjen av mammaen sin. Jeg hadde sagt at han burde skamme seg :kjefte:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme problem med lillesøsteren min, men jeg kommer ingen vei...

Skrevet

Da får han tvinges da. Av foreldrene. Er ikke synd på noen fordi de må dusje. Støtter ideen om dusjetid! Av med nette og inn i dusjen! Hadde også tatt en prat med han, kanskje du kan gjøre dette, eller foreldrene, om konsekvensene av dårlig hygiene. Han kan bli utstøtt, mobbet, lite venner... han må innse at han må endre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...