Gå til innhold

Jeg vil forlove meg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Jeg er 16 år nå, ja dere tenker ''aaalt for ung'' sikkert mange av dere, men jeg har virkelig lyst til å forlove meg. Jeg og kjæresten min har vært sammen et år, ja, det er lite, men på den tiden har vi vært med hverandre hver dag så godt som, og vi er som om vi skulle kjent hverandre siden vi var 3. Vi har kjent hverandre mange år, men var for ca 1 år siden vi ble kjærester, men har alltid vært gode venner. Både jeg og han vil forlove oss, og han er veldig ''gira'' på dette, og jeg har lest på nettet hva det innebærer, og det er jo at man gir løfte om at man skal holde sammen uuansett, og i senere tid når det med hverdagen kommer, osv. samtidig er det mange som gifter seg etter 1 år, men jeg har snakket med bestemoren min, og hun og bestefar var sammen hele livet og ventet i 4 år med å gifte seg, og hadde vært sammen i 2 før det. Dere tenker kanskje at jeg er ''fjertisforelska'' men det er noe annet. Vi har hatt oppturer og nedturer begge to en del ganger, men vi ordner det alltid og med en gang vi har hverandre der blir ting lettere, og når vi begynner på en diskusjon så pleier vi å si ''du, jeg elsker deg, jeg.. vi dropper det her'' noe som fungerer kjempebra, så redd for krangler osv er jeg ikke redd for. vi stiller opp for hverandre. men selvfølgelig, det blir mer problemer når man flytter sammen antakelig, men jeg tror vi kommer til å komme oss gjennom det. :yvonne:

Jeg er bare ute etter noen tips om hva dere synes ? Vet det er lurt og vente, men begge vil det.. jeg vil bare høre litt deres meninger osv. er liksom første gang osv. kanskje noen har noen erfaringer ?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenkt til å gifte deg innen 2-3år?

Hvis ikke: Vent.

Og man skal ikke forlove seg fordi man ønsker å være forlovet. Man skal forlove seg fordi man skal GIFTE seg.

Jeg har vært med kjæresten i snart 5år jeg. Og vi er ikke forlovet. Ikke fordi vi ikke elsker hverandre, eller fordi vi ikke vil tilbringe resten av livet vårt sammen. Men fordi vi ikke kommer til å ha bryllup innen to år. Og derfor er det ikke aktuelt å forlove seg heller.

Greit du er forelska, men så lenge du ikke har planer å gifte deg som 18åring bør du vente.

• Liker 31
Skrevet

Med mindre dere faktisk skal planlegge et bryllup er det vel ingen vits i å forlove seg. Og å gifte seg når man er 16 er vel heller ikke det lureste.

• Liker 3
Skrevet

Og man skal ikke forlove seg fordi man ønsker å være forlovet. Man skal forlove seg fordi man skal GIFTE seg.

Signerer.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan ikke annet enn å si akkurat det du forventer å høre: Dere er for unge, og ett år er ikke lenge. I alle fall ikke på deres alder. At dere ikke krangler er ikke nødvendigvis positivt heller. Det er bra å kunne finne løsninger på ting uten at det blir en krangel av det, men å "droppe det" hver gang noe vanskelig kommer opp, holder ikke i lengden.

Jeg synes dere skal fortsette å være kjærester, nyte ungdomstiden deres og heller forlove dere når dere faktisk er klare for å gifte dere. Det er jo strengt tatt ingen grunn til å forlove seg når man ikke har tenkt til å gifte seg. Dere blir ikke noe "mer" kjærester av å være forlovet. Det blir stort sett bare sett på som useriøst hvis man forlover seg uten å ha planer om et bryllup de nærmeste årene.

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet

Kjære dere!

Gratulerer med forelskelsen.

Så fint at dere har lyst å love hverandre å være trofaste, og å holde sammen i tykt og tynt. I dagens samfunn lover man jo nesten aldri slikt lenger.

Det å være ung, 16 og forelsket er veldig hett og veldig "evigvarende". Men må dere virkelig forlove dere for å markere kjærligheten? Kan dere ikke love hverandre uten å binde dere til en slik ting? Dyrt er det også, med ringer og det hele? Hva med å oppleve og dyrke kjærligheten, teste ut hvordan det er å reise sammen, bo sammen og planlegge fremtiden sammen mens dere ennå er unge og frie og ikke har bundet dere i alle retninger?

Skrevet

Vi ble forlovet etter å ha bodd sammen i tre år. Man kjenner ikke en person skikkelig før man har bodd sammen. Var jeg dere ville jeg ha venta noen år, til dere har bodd sammen en stund og er klare for å gifte dere innen et par år. Kan love deg at ingen kommer til å ta en forlovelse seriøst så lenge dere er såpass unge.

Jeg mener at en forlovelse er et løfte om å gifte seg innen et par år. Vi har nesten åtte mnd mellom forlovelse og bryllup, det er lenge nok for oss :)

• Liker 4
Skrevet

Vi ble forlovet etter å ha bodd sammen i tre år. Man kjenner ikke en person skikkelig før man har bodd sammen. Var jeg dere ville jeg ha venta noen år, til dere har bodd sammen en stund og er klare for å gifte dere innen et par år. Kan love deg at ingen kommer til å ta en forlovelse seriøst så lenge dere er såpass unge.

Jeg mener at en forlovelse er et løfte om å gifte seg innen et par år. Vi har nesten åtte mnd mellom forlovelse og bryllup, det er lenge nok for oss :)

Bare for å kverrulere litt, så er min påstand at man ikke MÅ bo sammen for å kjenne en person veldig, veldig godt! Ja - det kan helt sikkert være greit og lurt å gjøre det hvis det passer seg sånn, men selv bodde vi ikke sammen før vi giftet oss etter 7 år. Og jeg har ikke de siste 6 årene etter at vi flyttet sammen blitt overrasket heller, for jeg mener vi kjente hverandre godt når vi giftet oss.

Bare en liten digresjon dette - for jeg liker ikke helt når noen påstår bombastisk hvordan ting er...;-). Man må ikke glemme at ikke alle er like.

• Liker 3
Skrevet

Jeg og trodde jeg hadde skutt gullfuglen som ung, men ikke glem at DU vil forandre deg de kommende årene. Hjernen er ennå i utvikling, og når du blir voksen kommer det kanskje et veiskille og ting ikke går som planlagt. Vent ihvertfall til du blir 18 år, mye kan skje i løpet av disse to årene.

Også skulle jeg ønske folk tok forlovelsesringer litt mer seriøst. Hvis ikke man vil gifte seg, så kan man kjøpe billige troskapsringer for symbolikken.

Skrevet

Jeg og trodde jeg hadde skutt gullfuglen som ung, men ikke glem at DU vil forandre deg de kommende årene. Hjernen er ennå i utvikling, og når du blir voksen kommer det kanskje et veiskille og ting ikke går som planlagt. Vent ihvertfall til du blir 18 år, mye kan skje i løpet av disse to årene.

Også skulle jeg ønske folk tok forlovelsesringer litt mer seriøst. Hvis ikke man vil gifte seg, så kan man kjøpe billige troskapsringer for symbolikken.

Vi skal ha billige gifteringer, gjelder ikke det da? :fnise:

Men som en nevnte tidligere, det er faktisk slik at et ekteskap har større sjanse for å overleve hvis man ikke bor sammen først. Dog ville jeg aldri fulgt det rådet selv :sjenert:

• Liker 1
Gjest Mahareth
Skrevet

Vi skal ha billige gifteringer, gjelder ikke det da? :fnise:

Men som en nevnte tidligere, det er faktisk slik at et ekteskap har større sjanse for å overleve hvis man ikke bor sammen først. Dog ville jeg aldri fulgt det rådet selv :sjenert:

Nå spekulerer jeg litt, men det tror jeg henger mer sammen med at de fleste som ikke bor sammen først er imot samboerskap. De det gjelder er oftere religiøse og motstandere av skilsmisser også.

• Liker 4
Skrevet

Støtter ikke helt det du sier nå, men oldeforeldrene mine forlovet seg etter et halvt år sammen, og giftet seg det neste halvåret. Den dag idag er de fortsatt like forelsket(89 og 92 år)

Da jeg var 16 jeg i et 2 år langt forhold, som brått tok slutt, fordi han mistet følelsene. 6 mnd før hadde vi planlagt å forlove oss. Bare sier at ting kan fort forandre seg, spesielt når man er ung.

Jeg vil veldig gjerne forlove meg jeg også, men vil vente ihvertfall 4-5 år før det skjer, for å se om vi fortsatt har det like bra sammen. Åsså har jeg en kjæreste som ikke er helt med på den ideèn om å gifte seg :fnise: Men alt med tiden... ;)

• Liker 1
Skrevet

Støtter ikke helt det du sier nå, men oldeforeldrene mine forlovet seg etter et halvt år sammen, og giftet seg det neste halvåret. Den dag idag er de fortsatt like forelsket(89 og 92 år)

Da jeg var 16 jeg i et 2 år langt forhold, som brått tok slutt, fordi han mistet følelsene. 6 mnd før hadde vi planlagt å forlove oss. Bare sier at ting kan fort forandre seg, spesielt når man er ung.

Jeg vil veldig gjerne forlove meg jeg også, men vil vente ihvertfall 4-5 år før det skjer, for å se om vi fortsatt har det like bra sammen. Åsså har jeg en kjæreste som ikke er helt med på den ideèn om å gifte seg :fnise: Men alt med tiden... ;)

Så søtt :rodmer:

• Liker 3
Skrevet

Nå spekulerer jeg litt, men det tror jeg henger mer sammen med at de fleste som ikke bor sammen først er imot samboerskap. De det gjelder er oftere religiøse og motstandere av skilsmisser også.

Det kan godt hende, men det er det statistikken viser ihvertfall :)

• Liker 1
Skrevet

Det var jeg som tok opp dette med å ikke bo sammen, og vi er slettes ikke religiøse :-), men vi bodde ikke på samme sted + hadde jobber vi trivdes i, og det fungerte utmerket og vel så det at vi ikke bodde sammen før vi giftet oss. I ettertid ser jeg at vi hadde mer kvaltitetstid sammen enn mange av de rundt oss som var samboere og knapt nok så hverandre.

Vi er ikke enestående i så måte. Jeg har bodd mange år i forskjellige europeiske land og har venner både her og der - og selvom de fleste nok er samboere før de gifter seg, så må man som sagt ikke glemme at det finnes andre muligheter også :-). Man MÅ altså ikke - og som nevnt av andre, er det også ikke alle ekteskap som ender i skillsmisse fordi en ikke har bodd sammen. Tvert i mot så sier vel tallene sitt?

Vel verdt å tenke litt over ihvertfall synes nå jeg.

• Liker 1
Skrevet

PS. at vi ikke bodde sammen før vi giftet oss var egentlig tilfeldig, og ikke slik at vi gikk og ventet til vi var gift - men at det passet seg best sånn mht jobber, flytting og sånt.

Gjest Mahareth
Skrevet

Nå mente jeg aldri å si at man må ha religiøse grunner for å ikke være samboere før ekteskap :) jeg tror, som deg, at det er viktigere å kjenne hverandre godt og kommunisere godt. Det jeg tenkte da jeg skrev forrige innlegg var heller at jeg aldri ville anbefale noen å vente med å bo sammen til etter bryllupet, basert på statistikk :)

Nå som jeg har sporet tråden godt av, skal jeg heller prøve å få den tilbake på rett kjøl. Forlovede er et løfte om ekteskap, og ikke noe å ta lett på. Å forlove seg uten gifteplaner er sånn sett ikke riktig å gjøre. Dere er også så unge at der faktisk ikke får giftet dere på flere år. Hvorfor ikke heller vente til bryllup er aktuelt? Snakk sammen om når dere ser for dere å gifte dere. Hvis du har noen bestemte forventninger til frieriet, er det også lurt å si:)

Skrevet

Bare fordi jeg er en nysgjerrig sjel, så lurer jeg på hvilken statistikk dette er basert på? Er det laget en statestikk på hvor lenge folk er gift hvis de har vært samboere, og hvis de ikke var det på forhånd? Bare lurer og overhode ikke sarkastisk altså :takke:

• Liker 1
Skrevet

Bare fordi jeg er en nysgjerrig sjel, så lurer jeg på hvilken statistikk dette er basert på? Er det laget en statestikk på hvor lenge folk er gift hvis de har vært samboere, og hvis de ikke var det på forhånd? Bare lurer og overhode ikke sarkastisk altså :takke:

Jeg finner aldri artiklene igjen når jeg faktisk skal bruke de, men det jeg fant var et innlegg i en eller annen blogg som ihvertfall oppgir kilde. Så kan du sjekke igjennom kilden selv om du vil :fnise:

Min lenke

Skrevet

Jeg finner aldri artiklene igjen når jeg faktisk skal bruke de, men det jeg fant var et innlegg i en eller annen blogg som ihvertfall oppgir kilde. Så kan du sjekke igjennom kilden selv om du vil :fnise:

Min lenke

Takk for link. Glemte å si at det var jeg som i utgangspunktet mener at man ikke MÅ bo sammen først - så dette er jo ekstra hyggelig lesning :-). Hvis det viser seg at ekteskapet holder lengre hvis man ikke har bodd sammen først mener jeg :-)

Nå vil vel noen sikkert argumentere med at hvis man har bodd sammen 5 år før man gifter seg, og ekteskapet holder i 2 så er det vel det samme som om man ikke gifter seg først, men skilles etter 7 år....

Uansett - dette viser at det ihvertfall ikke behøver å bety at det er det smarteste/lureste og at man kjenner hverandre bedre osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...