Gjest Madam Felle Skrevet 2. januar 2004 #1 Skrevet 2. januar 2004 :oops: Spør sikkert dumt nå, men er det noe som burde vært blokkert? Hvordan gjør jeg det egentlig?
14062003 Skrevet 2. januar 2004 #2 Skrevet 2. januar 2004 En ip-adresse (ip er en forkortelse) er noe som identifiserer deg og alle andre på Internett. Alle som er på Internett har en ip-adresse.
jordbær Skrevet 2. januar 2004 #3 Skrevet 2. januar 2004 Kan slenge inn forklaringen fra pcworld.no.. IP: Internet Protocol. Den delen av TCP/IP-protokollen, som ruter meldinger via nettverk. Se TCP/IP. IP-adresse: en adresse som identifiserer en datamaskin eller en enhet i et TCP/IP-nettverk. Nettverk kan bruke TCP/IP-protokollen til å rute meldinger basert på IP-adressen til mottakeren. Formatet til en IP-adresse er en 32-bits numerisk adresse, skrevet som fire tall separert med punktum. Hvert tall kan være fra 0 til 255. Eks. på IP-adresse: 3.240.50.160. Men sånn helt basic.. Som 14062003 sa.. En unik adresse som identifiserer en PC på internett/LAN. Du har ofesielle og uofesielle IPadresser. En ofesiell IP er unik og brukes på internet, mens en ikke ofesiell IP-adresse er unikt i ett lokalt nettverk. Innvikla greier det der
Cand alt Skrevet 2. januar 2004 #4 Skrevet 2. januar 2004 Det er også mulig å endre ip adressen sin, er det ikke?
jordbær Skrevet 2. januar 2004 #5 Skrevet 2. januar 2004 Det er også mulig å endre ip adressen sin' date=' er det ikke?[/quote'] Det er det. Hvis du ikke har fast IP-adresse hos internettlevrandøren din, er det vanligvis ikke verre enn å koble seg av og på internet. Mener at noen levrandører opererer med leietid på dem. Lokalt er det bare å bytte så mye man vil! :] Internett-IPen din kan du se her Mens den uofesielle finner du slikt: Trykk start, velg kjør/run Skriv cmd (command hvis du bruker win98) og trykk enter Skriv ipconfig og trykk enter
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2004 #7 Skrevet 7. januar 2004 Er det vanskelig å gjøre dette, forandre IP?
jordbær Skrevet 7. januar 2004 #8 Skrevet 7. januar 2004 Er det vanskelig å gjøre dette, forandre IP? Klarer du ikke å følge instruksjonene, da er det nok vanskelig for deg - ja.
14062003 Skrevet 8. januar 2004 #9 Skrevet 8. januar 2004 Er det vanskelig å gjøre dette, forandre IP? Dersom din ISP (Internet Service Provider = Internettleverandør) ikke vil, så får du nok ikke byttet ip-adresse, nei. Jeg kan forklare hvorfor, men forklaringen vil bli litt teknisk og antakeligvis ikke si deg noenting (for de litt kjente: dhcp og leasetime).
slapp_nuddel Skrevet 8. januar 2004 #10 Skrevet 8. januar 2004 Alle ISP'er har sine IP adresser som de igjen har fått tildelt av et høyere styringsorgan for IP adresser. (RIPE). Det er svært sjelden vanlige brukere får tildelt faste IP adresser. Det mest normale er at du får tildelt en ny IP adresse innenfor ISP'en sin IP-range (altså de IP adressene som tilhører ISP'en) hver gang du starter PC'en, modemet, ++ på nytt. Derfor er det vanlig å se at IP adressen forandrer seg fra tid til annen. Å forandre IP adressen sin selv (den offesielle ut mot internett) vil medføre at du enten ikke lenger kommer deg på nett, eller at du ødelegger for andre som bruker den IP adressen du prøver å ta over. Enkelt og greit
rosett Skrevet 8. januar 2004 #11 Skrevet 8. januar 2004 Moderatorer på forum kan se IP adressa di, så om du er spydig og brukernavnet blir blokkert og så registrerer du deg på nytt ser moderatorene at du har samme IP som det medlemet som ble blokkert. Så kan moderatorene blokkere IP adressa di sånn at du ikke kan få postet mer, eller registrert deg på nytt, om du ikke bytter IP eller bruker en annen maskin. IP burde altså ikke være blokkert
14062003 Skrevet 9. januar 2004 #12 Skrevet 9. januar 2004 Og selv om man bytter ip, så kan det hende man allikevel har samme ip. Enkelt å skjønne ikke sant? Jeg kan fint bytte ip-adresse på mine maskiner, men utad (på Internett) vil jeg uansett alltid ha den samme (nesten). Det er NextGenTel som har bestemt hvilken ip-adresse jeg skal ha ut mot Internett.
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2004 #13 Skrevet 27. oktober 2004 Hva skal en så med disse ip-adressene... Internett er bygd opp bla. slik at noen maskiner i knutepunkter bygger dynamisk opp adresselister basert på erfaring slik at hvis det kommer en datapakke inn sjekkes det hvilken ip-adresse datapakken skal til så slår knutepunkt datamaskinen opp i sin liste etter hvilken nabomaskin som skal ha pakken og den sendes videre (hvis den får denne i retur prøver den en annen nabo, helt til det går bra). Tror det foregår slik sånn cirka. Disse ip-adressene er også knyttet til maskinnavn/hostnavn. Ip-adressene er igjen knyttet til mac-adresser som ligger lengre inne i datapakken (tror egentlig det er disse mac-adressene som brukes når pakkene sendes mellom knutepukt-maskinene). Uansett er disse mac-adressene knyttet til et bestemt nettverkskort. Dvs. det er brent inn et unikt (i hele verden) nr. i hvert kort. Dette er et 11 sifferet nr. du selv kan lese av på nettverkdkortet ditt. eller har du en bærbar med trådløst kort i kan du ta det ut og se etter et 11 sifferet kort. Videre... Når du sender en forespørsel ut på interenett i hvilket som helst program vil dette bli delt opp i små pakker og pakket nedover i lagene .... til det når nettverkskortet ditt. Der blir datapakken som feks. inneholder 'dette er teksten er fra og hvilken maskin det skal til...... Så er jeg litt usikker på hva som skjer... om denne mac-adressen blir med videre helt frem til mottaker... eller om den bare blir med frem til neste knutepunkt... Er det noen som husker hvordan det foregår igjen.. Og da mener jeg hele veien frem til en annen maskin i feks. usa. Husker ikke helt om denne mac adressen blir med pakken helt frem til mottaker
jordbær Skrevet 28. oktober 2004 #14 Skrevet 28. oktober 2004 Oi.. Det var et langt innlegg med en del feil i. For at alle skal forstå gjests innlegg sånn nogenlunde; Et "knutepunkt" er en router. En router er f.eks. en PC med to eller flere nettverkskort i. En router sin oppgave, er å binde sammen to segmenter i et nettverk. En router skal også vite den korteste ruten til en "PC". En MAC-adresse er et nummer på 12 tall/bokstaver som identifiserer f.eks. nettverkskortet ditt. Denne er ikke alltid unik og ofte kan man endre på denne(hvis man f.eks. får beskjed om at MAC-adressen "er i bruk") Et "lag" som gjest skriver, regner jeg med er en del av en tenkt modell som standariserer hvordan kommunikasjon mellom to datasystemer skal foregå. Modellen har sju lag. Vil ikke gå mer inn på det, for det er litt for avansert nettverkslære for vanlige mennesker! Gjest: Jeg anbefaler deg å lese TCP/IP-boken som Microsoft har publisert. Da vil du få en grunndig innføring i hvordan TCP/IP fungerer.
Gjest AnnenGjest Skrevet 28. oktober 2004 #15 Skrevet 28. oktober 2004 En MAC-adresse er et nummer på 12 tall/bokstaver som identifiserer f.eks. nettverkskortet ditt. Denne er ikke alltid unik og ofte kan man endre på denne(hvis man f.eks. får beskjed om at MAC-adressen "er i bruk") En MAC-adr. skal være unik. Dersom noen har like har noen "faket" mac-adressen. Produsentene av nettverkskort får utdelt visse mac-adresser som de får lov til å bruke på sine kort. Bokstavene, som du sier, er tall i.o.m. at de tilhører det heksidesimale tallsystemet.
Gjest AnnenGjest Skrevet 28. oktober 2004 #16 Skrevet 28. oktober 2004 ...glemte også å nevnet til gjesten som skrev, at man kun kan se MAC-adressen fra node til node. Dersom noen sender meg pakker fra vg.no, kan ikke jeg se MAC-adressen til vedkommende.
jordbær Skrevet 28. oktober 2004 #17 Skrevet 28. oktober 2004 En MAC-adr. skal være unik. Dersom noen har like har noen "faket" mac-adressen. Produsentene av nettverkskort får utdelt visse mac-adresser som de får lov til å bruke på sine kort. Bokstavene, som du sier, er tall i.o.m. at de tilhører det heksidesimale tallsystemet. Klart det er heksadesimale tall. Men det ER faktisk bokstaver og tall Fabrikantene får utdelt nummer-serier. Stemmer bra det. Men desverre er de ikke alltid unke(feil oppstår) og ofte har man muligheten til å forandre MAC-adressen.
jordbær Skrevet 28. oktober 2004 #18 Skrevet 28. oktober 2004 ang macadresseR: http://corky.net/2600/data-networks/change...c-address.shtml http://www.atomicmpc.com.au/news.asp?aid=1...76&sid=28&pid=1 http://www.klcconsulting.net/smac/
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2004 #19 Skrevet 28. oktober 2004 hei tror nok de mac adressene er unike og det var 12 siffer som du sa og router som jeg ikke husket (20 år siden jeg hadde dette på UiO) hva med at mac-adressen følger helt frem til mottaker? dvs. er det mulig å se der fremme hvilken mac-adresse datapakken kom fra, feks hos en mottaker noen segmenter unna? noen som kjenner til om det er vesntlige forskjeller på routere til hjemmebruk og de på jobben (idag) orker ikke ta fram en gammel unix bok som ligger på loftet i en kasse :-) og som heller ikke er oppdatert, og så er det så mye mer gøy å prate med andre om det
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2004 #20 Skrevet 28. oktober 2004 sorry jeg fikk ikke med meg: "...glemte også å nevnet til gjesten som skrev, at man kun kan se MAC-adressen fra node til node. Dersom noen sender meg pakker fra vg.no, kan ikke jeg se MAC-adressen til vedkommende." her kommer svarene inn på løpende bånd :-) ingen grunn til å gå på loftet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå