themiliea Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Hei! Jeg vurderer å søke meg inn på sykepleierstudiet til høsten, men er veldig usikker på hvilken høgskole jeg skal søke meg inn på. Har lest tidligere at flere sykepleierstudenter er misfornøyde med noen av høgskolene, så kunne tenke meg å høre flere innspill på hvilke høgskoler som har bra eller dårlige sykepleierutdanning. Drømmen er i å til slutt bli jordmor, så det er viktig for meg å gå på et studie hvor det er flinke forelesere og et godt studentmiljø
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #2 Skrevet 22. januar 2012 Eg går på høgskulen i Bergen...Er ikkje så veldig fornøgd med det. Veldig stor med dårlig læringsmiljø. Skulle ønske eg gjekk på Haraldsplass eller Betanien i steden...
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #3 Skrevet 22. januar 2012 Men sjukepleie er foressten veldig spennande, sjølv om læringsmiljøet ikkje er så bra! Kan anbefale å gå sjukepleie Har høyrt at høgskulen i Førde har veldig bra sjukepleie utdanning
Aramee Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Høyskolen Diakonova i Oslo har jeg hørt mye positivt om
altflyter Skrevet 22. januar 2012 #5 Skrevet 22. januar 2012 haraldsplass i Bergen er en ufattelig god skole! Jeg har bare positive ting å si om den! 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Har hørt veldig mye bra om HiSF avd Førde, både fra folk som har gått sykepleien og folk som har tatt videreutdanning etter sykepleien.
Mimma Skrevet 23. januar 2012 #7 Skrevet 23. januar 2012 Jeg går på Lovisenberg selv og trives veldig godt! Bra forelesninger og kjempe bra miljø. Hvilken skole du skal velge, kommer jo an på i hvilken by du vil bo i. Om du vil gå i Oslo, så vil jeg anbefale Lovisenberg eller Diakonhjemmet
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #8 Skrevet 23. januar 2012 Har noen venninner som går sykepleien på Haraldsplass i Bergen. Skal visst være veldig bra, med bra miljø både faglig og sosialt. Jeg jobber i helsesektoren selv, og sykepleierne fra haraldsplass er stort sett veldig flinke! Og så er jo bergen en fantastisk studentby, da :-) Kom til bergen! 1
pinar Skrevet 23. januar 2012 #9 Skrevet 23. januar 2012 Jeg går på Hio, og vil ikke akkurat rose den skolen opp i skyene. Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg valgt Lovisenberg, Diakonhjemmet eller Diakonova i Oslo. Så samt jeg hadde kommet inn
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #10 Skrevet 23. januar 2012 Har selv vurdert, og tenker at kanskje det har noe å si hvilket snitt en skole har? Selvfølgelig ikke i ytre utkantsnorge, da går vel heller det lave snittet på at folk ikke ønsker å flytte dit. Du sier ingenting om hvor du er fra/hvor du ønsker å flytte? Min teori er iallefall, at hvis det er godt karakterkrav, går du i klasse med de ivrigste/mest lærevillige, og på den måten kan årene bli bedre Har laget for meg selv en oversikt over snittene den søkeren med lavest snitt kom inn med i fjor. Skole (H=høyskole, U=universitet), Ordinærpoenggrense - Førstegangsvitnemålgrense (rett fra vgs) betanien .............................45,2 - 38,4 diakonhjemmet, oslo...................47,5 - 41,3 haraldsplass..........................46,1 - 40,8 HiAkershus ...........................44,4 - 34,3 hibergen .............................45,5 - 41,2 hibuskerud drammen ...................40,2 - 30,4 hifinnmark ...........................alle - alle higjøvik .............................37,1 - 30,2 hiharstad ............................26,3 - alle hihedmark, elverum ...................33,6 - alle hihedmark, kongsvinger ...............32,4 - alle himolde ..............................alle - alle hinarvik, ............................alle - alle hinordtrøndelag, levanger.............40,9 - 37,9 hinordtrøndelag, namsos ..............alle, alle hioslo, ..............................41,4 - 35,4 hisognogfjordane, førde ..............31,7 - alle histord, .............................38,3 - 31,3 haugesund, ...........................37,6 - 31,5 hist, trondheim ......................46,6 - 42,5 hitelemark, ..........................41,0 - 32,2 hivestfold ...........................41,3 - 33,5 hiøstfold, fredrikstad ...............39,9 - 32,9 hiålesund ............................32,3 - 29,1 diakonova ............................42,7 - 35,9 lovisenberg ..........................42,8 - 34,8 Uiagder, kr. sand ....................43,6 - 40,1 uiagder, grimstad ....................40,2 - 37,5 uin, bodø ............................34,4 - alle uin, mo i rana, ......................alle - alle Uistavanger ..........................40,8 - 36,3 uiTromsø .............................52,4 - 43,8 Desidert vanskeligst å komme inn i tromsø, iallefall hvis du ikke er 18, og kommer rett fra vgs. Det presiserer du ikke. Jeg vurderer derfor sterkt tromsø. Har fått høre fra noen sykepleiere som har startet å jobbe på sykehuset der, at det er en kjempeflott utdanning der 1
themiliea Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 23. januar 2012 Har selv vurdert, og tenker at kanskje det har noe å si hvilket snitt en skole har? Selvfølgelig ikke i ytre utkantsnorge, da går vel heller det lave snittet på at folk ikke ønsker å flytte dit. Du sier ingenting om hvor du er fra/hvor du ønsker å flytte? Min teori er iallefall, at hvis det er godt karakterkrav, går du i klasse med de ivrigste/mest lærevillige, og på den måten kan årene bli bedre Har laget for meg selv en oversikt over snittene den søkeren med lavest snitt kom inn med i fjor. Skole (H=høyskole, U=universitet), Ordinærpoenggrense - Førstegangsvitnemålgrense (rett fra vgs) betanien .............................45,2 - 38,4 diakonhjemmet, oslo...................47,5 - 41,3 haraldsplass..........................46,1 - 40,8 HiAkershus ...........................44,4 - 34,3 hibergen .............................45,5 - 41,2 hibuskerud drammen ...................40,2 - 30,4 hifinnmark ...........................alle - alle higjøvik .............................37,1 - 30,2 hiharstad ............................26,3 - alle hihedmark, elverum ...................33,6 - alle hihedmark, kongsvinger ...............32,4 - alle himolde ..............................alle - alle hinarvik, ............................alle - alle hinordtrøndelag, levanger.............40,9 - 37,9 hinordtrøndelag, namsos ..............alle, alle hioslo, ..............................41,4 - 35,4 hisognogfjordane, førde ..............31,7 - alle histord, .............................38,3 - 31,3 haugesund, ...........................37,6 - 31,5 hist, trondheim ......................46,6 - 42,5 hitelemark, ..........................41,0 - 32,2 hivestfold ...........................41,3 - 33,5 hiøstfold, fredrikstad ...............39,9 - 32,9 hiålesund ............................32,3 - 29,1 diakonova ............................42,7 - 35,9 lovisenberg ..........................42,8 - 34,8 Uiagder, kr. sand ....................43,6 - 40,1 uiagder, grimstad ....................40,2 - 37,5 uin, bodø ............................34,4 - alle uin, mo i rana, ......................alle - alle Uistavanger ..........................40,8 - 36,3 uiTromsø .............................52,4 - 43,8 Desidert vanskeligst å komme inn i tromsø, iallefall hvis du ikke er 18, og kommer rett fra vgs. Det presiserer du ikke. Jeg vurderer derfor sterkt tromsø. Har fått høre fra noen sykepleiere som har startet å jobbe på sykehuset der, at det er en kjempeflott utdanning der Ang. beliggenhet, så er jeg villig til å flytte hvor som helst egentlig, men aller helst utenfor Oslo-området da det er litt for nærme hjemme. Karaktermessig så hadde jeg vel ca. 4,2/3 fra VGS, pluss at jeg har noen alderspoeng siden jeg er 21 år og går for tiden første året på HiØ (totalt i en annen retning enn sykepleie)
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #13 Skrevet 23. januar 2012 Om du fullfører et år, eller 60 studiepoeng nå eller har gjort det fra før, og blir 22 i år(?) har du med andre ord 50/51 poeng når du søker til høsten fyller du 21 i år har du 48/49. Da kan du nok søke deg nøyaktig dit du vil, og ha en sjangs å komme inn. (spørs jo selvfølgelig på hvem som søker, og deres snitt, dette er jo ikke gitte "snitt") Er jo et luksusproblem å være garanert inn på så mange av skolene. Har desverre ingen erfaring fra noen av skolene, så har ingen råd å komme med
themiliea Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 24. januar 2012 Om du fullfører et år, eller 60 studiepoeng nå eller har gjort det fra før, og blir 22 i år(?) har du med andre ord 50/51 poeng når du søker til høsten fyller du 21 i år har du 48/49. Da kan du nok søke deg nøyaktig dit du vil, og ha en sjangs å komme inn. (spørs jo selvfølgelig på hvem som søker, og deres snitt, dette er jo ikke gitte "snitt") Er jo et luksusproblem å være garanert inn på så mange av skolene. Har desverre ingen erfaring fra noen av skolene, så har ingen råd å komme med Jeg blir 22 i år og har forhåpentligvis fullført 60 studiepoeng til våren, ja Takk for at du klarte litt opp i det med poeng, det er noe jeg aldri har forstått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå