Gå til innhold

trygd og skatt....


*happy*

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er uføretrygdet og når jeg fikk utbetalingen min på fredag så var jeg bare trekt 487 kr i skatt, mot i 2011 ble jeg trekt 3000 kr mnd.

Er det noen nye regler eller har skattekontoret/nav gjort en feil her..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du fikk vel et nytt skattekort før jul? Der står det enten hvilken tabell du skal trekkes ut fra eller prosentsats for skattetrekk. Samme regler gjelder for alle, enten man er i jobb eller mottar trygd.

Hvor mye du skal skatte regnes ut fra hvor mye du tjener, hvor mye du forventes å betale i gjeldsrenter osv. Det kan høres ut som at skatteetaten har lagt til grunn litt feile opplysninger om deg og forventet inntekt, så du bør selv regne på det. Og be om nytt skattekort med de nye tallene.

Husk også at du alltid står fritt til å be arbeidsgiver (i ditt tilfelle NAV) trekke mer skatt enn det som står på skattekortet, dersom du er redd for å bli skyldig.

Det er slett ikke uvanlig at man opplever at skattekortet ikke stemmer helt overens med virkeligheten, men det er fordi skatteetaten ikke kan vite med sikkerhet hva du vil ha i inntekt det kommende året. Derfor gjør de en beregning ut fra hva du har tjent før og kommer med et anslag. Blir det feil så er det ditt eget ansvar å rette opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med skatteettaten, det er riktig, nye regler 2011

Tjener man under 190000 så skal man kun skatte 3%

Så i dag er jeg lykkelig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? Hvorfor det? Og hvorfor blir noen da trekt så sinnsykt mye mer i skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å finne ut av hva som er riktig, men det var ikke lett. I følge skattekalkulatoren på Skatteetaten skal man betale ca 36000 (3000/mnd) i skatt for en inntekt eller pensjon på 190 000. Denne siden hos regjeringen.no sier at med 200 000 i pensjonsinntekt og 5000 i renteinntekt skal man betale 18 209: http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2011/Artikler/Veiledning-for-beregning-av-skatt-for-pensjonister-med-forslag-til-2011-regler/ men når jeg legger inn de samme tallene hos skatteetaten får jeg 40 032. Uansett blir det mer enn 3% også for 190 000, så det virker som staten sliter med å bestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...