Gå til innhold

Tv lisens.


Gjest badeand1

Anbefalte innlegg

Gjest badeand1

Jeg bor hjemme, er over 18 og går på AAP.

Mamma betaler lisensen på den tvn vi ser på. men sidne jeg går på AAP og er over 18 så må jeg betale lisens for å se på den samme tvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke slik jeg har forstått det, men kjøper du TV og har på rommet ditt f.eks, må du betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare 1 lisens pr. hustand? Uansett hvor mange tv'er det er også.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Svaret er nei, jeg trenger ikke betale lisens på samme tvn siden jeg går på AAP?

Har også en tv på rommet som aldri brukes, men den står på mamma. Da går den tvn under samme lisens da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke? Så hvis man har tre TV'er i huset, må man betale 3 lisenser? :hakeslepp:

Det er en lisens per husstand.

Fra NRK:

"Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger. Fjernsynsmottakere som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor husstanden går inn under samme registrerte lisens"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel egentlig betale egen lisens hvis man ikke lenger er førsørget av sine foreldre, men fremdeles bor hjemme. Men jeg har aldri hørt om noen som er blitt pålagt dette, og så lenge man ikke selv oppgir til nrk at man vil betale lisens, skal det nok mye til at man får kontrolløren på døra.

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371

Endret av zellica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er nei, jeg trenger ikke betale lisens på samme tvn siden jeg går på AAP?

Har også en tv på rommet som aldri brukes, men den står på mamma. Da går den tvn under samme lisens da?

Du har ikke fritak fordi du går på AAP. Hvis den TVen på rommet ble brukt av deg, måtte du ha betalt lisens.

Ikke? Så hvis man har tre TV'er i huset, må man betale 3 lisenser? :hakeslepp:

Nei. Les linken i den andre tråden. Lovens § 4. Er det mulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Det er en lisens per husstand.

Fra NRK:

"Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger. Fjernsynsmottakere som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor husstanden går inn under samme registrerte lisens"

Men siden jeg går på AAP så forsørger ikke mamma meg, og må jeg da betale tvlisens på samme tv som hun betaler på?

(hvis AAP går under trygd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lisens per husstand.

Fra NRK:

"Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger. Fjernsynsmottakere som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor husstanden går inn under samme registrerte lisens"

Ja det var jo sånn jeg trodde at det var! Hvorfor sier de over her nei da?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Du har ikke fritak fordi du går på AAP. Hvis den TVen på rommet ble brukt av deg, måtte du ha betalt lisens.

Selvom den står på mamma og den ikke blir brukt?

Endret av Mortem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lisens per husstand.

Fra NRK:

"Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger. Fjernsynsmottakere som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor husstanden går inn under samme registrerte lisens"

Dersom barn ikke er fullt ut forsørget av foreldrene (NAV, Lånekassen etc) skal barna betale egen lisens dersom de eier/disponerer egen TV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det var jo sånn jeg trodde at det var! Hvorfor sier de over her nei da?:P

Les sitatet E N G A N G T I L . . .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Selvom den står på mamma og den ikke blir brukt?

Når en tv ikke er i bruk, så skal man kunne gi beskjed til nrk om dette og slippe å betale lisens. Siden tv'n uansett står på moren din, så trenger du jo ikke å gjøre noe med det da hun alt betaler lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest badeand1

Når en tv ikke er i bruk, så skal man kunne gi beskjed til nrk om dette og slippe å betale lisens. Siden tv'n uansett står på moren din, så trenger du jo ikke å gjøre noe med det da hun alt betaler lisens.

Ja, men jeg går på AAP og da må jeg betale egen lisens siden mamma ikke forsørger meg.

Det som er spm. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les sitatet E N G A N G T I L . . .

Hvilket sitat?:P

Skjønner ingenting jeg nå.. Først svarte jeg at jeg mente det var EN lisens pr hustand, men da kom det to svar på det at det var det ikke!

Men det var jo det likevel! Ergo, jeg hadde rett i utg.punktet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Ja, men jeg går på AAP og da må jeg betale egen lisens siden mamma ikke forsørger meg.

Det som er spm. :P

I utgangspunktet ja, men du disponerer jo ikke egen tv som er i bruk såvidt jeg har skjønt. Felles tv som moren din betaler lisens på, trenger ikke du å betale lisens på. Man betaler (jeg har iallefall aldri hørt om det) flere lisenser på en tv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg går på AAP og da må jeg betale egen lisens siden mamma ikke forsørger meg.

Det som er spm. :P

Men kommer de å sjekker sånt da liksom?

Bodde jo hjemme i to år etter jeg ble myndig jeg også, med egen tv. Men har da aldri i hele mitt betalt noe lisens:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...