Gå til innhold

Chihuahua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker kun å høre fra Chihuahua-eiere, ikke hva folk bare har hørt om rasen.

Jeg er selvsagt klar over dette med veskehund, klær osv, og kan bare presisere at jeg ikke er interessert i å behandle hunden min som en dukke eller pyntegjenstand.

Dere som behandler deres Chihuahua som en hund: Hvordan er den i hverdagen? Hvordan var valpetiden? Er interessert i all info fra eiere av denne rasen:)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker kun å høre fra Chihuahua-eiere, ikke hva folk bare har hørt om rasen.

Jeg er selvsagt klar over dette med veskehund, klær osv, og kan bare presisere at jeg ikke er interessert i å behandle hunden min som en dukke eller pyntegjenstand.

Dere som behandler deres Chihuahua som en hund: Hvordan er den i hverdagen? Hvordan var valpetiden? Er interessert i all info fra eiere av denne rasen:)

Hei!

Jeg har ikke vært direkte eier av en chihuahua, men jeg passet en blanding av chihuahua og papillon i noen måneder i fjor. Det jeg opplevde med den hunden, var at de er svært lekne, utrolig tillitsfulle, og veldig kosesyke. De kan også være litt morgengretne ;)

Den vi passa, sov mens vi var på jobb, i en katteiglo faktisk. Den stortrivdes, og når vi kom hjem så sto den opp. Men ikke søren om den skulle stå opp noe før det! Hvis han ikke fikk "skjønnhetssøvnen" sin, så var han litt grinete i noen timer.. Hehe.. Morsomt!

De krever ikke så altfor mye, bare de får litt menneskelig kontakt. Å sitte/sove på fanget var mer enn nok av og til.

Det viktigste jeg syns, er at man ikke glemmer at det faktisk er en hund selv om han/hun er liten og fin å se på. Den vi passet, var med på laaange gåturer (4 timer osv), var med på fjellet, lekte med alle hunderaser uansett str osv. Men noen av de kan gneldre veldig mye. Derfor er det ekstremt viktig å oppdra den bra når den er liten, ikke la den bjeffe bare fordi den er så søt. Det angrer man på senere! En annen ting som er viktig, er å la de leke med andre hunder uansett størrelse. Ikke løft opp hunden fordi DU er redd den store hunden. Da overfører du frykten til den lille. Vår var ikke redd i det hele tatt, han elsket å leke med alle :)

Det kan hjelpe å kastrere hunden om du har en hann, for å få den til å bjeffe mindre. Da blir han mer rolig, og mister litt av behovet for å vise seg frem. Mange småhunder bruker stemmen for å bli synlig.

Chihuahua er en utrolig smart hund. De har en IQ som er mye høyere enn mange andre hunder, spesielt de store og sterke. Min erfaring er at desto flere muskler, desto dummere er hunden ;) Hehe.. Et eksempel: Chihuahua`n vår brukte 2 min på å lære seg et spill hvor man gjemmer godbiter under brikker og hunden skal få brikkene løs. Hunden vi har nå (bulldogmix), spiser opp brikkene istedenfor for han skjønner ikke hvordan han skal flytte brikkene så han får frem godbitene ;)

En herlig rase syns jeg, spesielt for de som ikke har så stor plass! :)

Skrevet

Jeg har hatt min chihuahuagutt i snart 1 år, og har hatt som "regel" hele tiden å IKKE behandle den som et barn, men som en vanlig hund. Dvs, er vi ute, så GÅR den selv i bånd, har aldri puttet den i vesken, og har kun løftet den opp og bært den om vi f.eks. skal inn et sted der den ikke kan gå rundt selv (inne i butikker, kjøpesenter osv der det egentlig ikke er lov med hund), evt andre steder det er vanskelig for den å gå selv.

Den kommer kjempegodt overens med både mennesker og andre dyr, har aldri reagert nevneverdig på andre hunder, med mindre de hundene vi har møtt på har vert aggressive eller begynt å bjeffe på han. Han bjeffer kun når han leker eller skal varsle noe (om det ringer på døra o.l.) Han er kjempeglad i andre mennesker, og elsker å leke, men kan også ligge rolig i fanget eller i sofaen og kose :)

Chihuahuaen min er vel enda valp, men har enda ikke merket noe særlig til verken trassalder eller annen vanskelig oppførsel. Selvsagt gjør han litt rampestreker nå og da, men hvilken hund gjør ikke det? :) har lært han både "sitt", "gi labb" osv på et par timer, så smart er han i alle fall :)

Han er stort sett alltid med meg på tur, både i bra og dårlig vær. Er det kaldt/vått må jeg kle på han, ellers fryser han. Trenger ikke gå lang tur hver dag om jeg ikke har tid, da leker han fra seg inne, men han kan fint gå laange turer uten problemer :) Han ligger fint i bilen når vi er ute og kjører, og er ellers kjempesnill og lett å ha med å gjøre :)

Skrevet

For meg virker det som at det er ganske store forskjeller i denne rasen. Har hørt om folk med turbo-chihuahuaer som var en håndfull i valpetiden og krever mye aktivisering som voksne i følge eierne, men jeg har også både hørt om og passet rolige chihuahuaer som hadde en enkel valpetid og ikke krever særlig mye mer enn kos og oppmerksomhet. Deilig avslappa hunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...