AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Hei alle som vet litt eller mye! Jeg lurer på forskjellene på dette med dur og moll, og minor og major? Er dur = major og moll= minor? Plutselig kan det stå at en stykke er i c-minor, eller g-major .. så har vi a-minor og a-major? Skjønner ingenting jeg. Og har dette med durer og moller å gjøre? Jeg skjønner jo at det har med hvilken toneart sangen skal starte i, men i all verden Noen som har en enkel og grei forklaring? Liker å få det inn med te-skje ... Tusen takk for din tid!
Gjest Herr Drue Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 Du har dur- og mollakkorder, og dur- og molltonearter. En durakkord (treklang - dvs. en akkord med tre toner) har en stor ters, dvs. at avstanden mellom de to første tonene i akkorden er fire halvtoner. En durtreklang består derfor av f.eks. C-E-G. I mollakkorden så har du senket tersen (liten ters), f.eks C-Ess-G. Du ser at avstanden mellom de to første tonene er tre halvtoner. Tonearter er litt mer komplisert - i bunn og grunn handler det om at øret trekkes mot et tonalt sentrum. Et stykke musikk trenger ikke å starte med toneartens grunnakkord (tonika), og det kan også skifte tonale sentrum underveis (modulasjon). Men ja, vi snakker om at en sang går i A-dur, eller E-moll etc. Husk at innen enhver toneart kan det forekomme forskjellige akkorder, både dur og moll. Rekka Dm-G7-C er for eksempel en standard vending (2-5-1) innen nesten all vestlig musikk fra barokken og til nå. Den leder oss til tonika, som i dette tilfellet er C-dur. I moll hadde rekka vært Dm7b5(evt. Fm)-G7-Cm. Hvis du ikke kan så mye teori ville jeg heller bare forholdt meg til at låtas siste akkord er hovedtonearten - det har en tendens til å være sånn (men det er slettes ikke en absolutt regel). Om du spiller etter noter kan du lære deg kvintsirkelen og b/#-systemet. og ja... ...Major=dur Minor=moll 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå