Gå til innhold

Min førsteklassing kan ikke lese enda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som går i 1. klasse. Han henger med i timene på skolen og vi fikk i samtale i høst vite at han lå helt gjennomsnittlig an i forhold til de andre i klassen.

Nå er noen mnd gått og han kan fortsatt ikke lese små ord. Han kan en del av bokstavene men ikke alle mens jeg hører om andre førsteklassinger som leser lange tekster allerede.

Bør jeg være veldig bekymret? Hvordan er det med førsteklassinger dere kjenner, leser de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen vår har også begynt i første klasse nå. I hans klasse så er det omtrent likt. Noen leser veldig bra, og lange tekster, de aller fleste ligger helt på gjennomsnittet, og så er det noen som ikke har knekt koden enda.

Sønnen vår ligger akkurat på gjennomsnittet, men er sterkere på å stave enn hva han er til å lese det som står i bøkene. Men det er helt normalt ifølge læreren.

Alle lærer i forskjellig tempo, og så sant det ikke er snakk om veldig store avvik ville jeg tatt det med ro :)

• Liker 2
Skrevet

Førsteklassingen min leser lange setninger i bøker.

Noen leser ikke i det hele tatt, noen klarer å stave seg fram til korte ord, og andre igjen leser flytende.

Alt er like normalt på denne tiden ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du har grunn til å bekymre deg ennå, men kanskje du kan hjelpe ham litt med å lære alfabetet? Det er grunnlaget for å lære å lese, så hvis du bruker litt tid på å hjelpe ham med dette, eventuelt fletter det litt inn i hverdagen, så vil han nok komme seg :)

Skrevet

nei du skal ikke bekymre deg.min leser heller ikke. men noen leser når dem går i barnehagen. øving gjør mester heter det.

Skrevet

Jeg er lærer i 1. trinn i år, og ser store variasjoner i leseutviklingen blant elevene. Jeg skjønner at det kan være frustrerende å høre om "alle andre" som er så flinke, men elever som leser lange tekster i 1. trinn er ikke i flertall.

Det meste er normalt på dette tidspunktet, og jeg ville ikke ha stresset med dette. Øv på bokstaver og lyder når det passer seg, og les masse sammen med ham.

Det vil sannsynligvis ikke bli satt inn noe særlig ekstra tiltak på ham hvis han ikke knekker lesekoden i løpet av våren, fordi det er helt normalt.

Jeg har opplevd barn som ikke kunne alfabetet om våren i 1. trinn, og som kunne lese ved skolestart i 2. :-) Jeg tror det viktigste er at barna får lov å bli modne til å knekke lesekoden, og at de ikke blir presset.

I 1. trinn blir det gjennomført lesetest på våren, og læreren kjører nok andre tester også. Så med mindre du har hørt noe fra skolen ( du kan jo spørre læreren også? ), ville jeg funnet fram en god bok og kost oss sammen uten en tanke på de hva alle andre kan. :-)

• Liker 2
Skrevet

Hei

Jeg er også lærer i 1. klasse og kjenner meg veldig igjen i hva læreren over skriver.

Det er så utrolig ulik hva elevene har fra ferdigheter og forutsetnigner fra før de kommer til skolen. Det er også ulikt i hva slags tempo leseutviklingen går i.

Jeg hadde ikke bekymret meg for det enda. Når de plutselig knekker koden så er det mange som tar store jafs i leseutviklingen.

Samtidig så er det jo noen barn som strever med lesing. Derfor er det jo fint å ha et øye på dette, selv om jeg personlig synes det du skriver ikke gir grunnlag for bekymring.

Det du kan ev. være litt obs på er dersom barnet ditt var sen i språkutviklingen og dersom det er mye lese/skrive vansker i biologisk familie. Da bør en ikke vente så lenge m. å melde bekymring. Jo tidligere barn kan få hjelp jo bedre.

Det dere kan gjøre er å trene masse på å automatisere bokstavene, spesielt de han har lært på skolen og som ikke sitter enda. Tren spesielt på bokstavlydene (fremfor navnene).

Les masse for han og skap interesse for bøker og lesing. Let etter bokstaver han kan i bøkene dere leser, på skilt når dere går turer, i butikken etc.

Være gode rollemodeller og vis at også dere setter pris på lesing og bøker.

Nrk- har laget en utrolig fin serie som ligger på nett. Den heter Lesekorpset. Anbefales.

Som sagt, spriket er kjempe stort i 1.klasse. Ikke bekymre deg for det. Se ann i løpet av våren.

Skrevet

Det handler vel også litt om interesse?

Jentungen min greide å lese norske undertekster på voksenfilmer på tv da hun enda ikke hadde fylt fem år. Mens guttungen leste ikke flytende før han gikk i 3. klasse.

Det var stor forskjell på dem i førskoleårene, jenta var veldig interessert i bokstaver, mens gutten var overhodet ikke interessert. Men han var en racer til å tegne - jenta tegnet omtrent bare rette streker. :fnise:

Skrevet

Hei.

Jeg tenker at det går på interesse. Min sønn går nå i andre klasse, han har leselekse (ekstra) hver dag utenom de vanlige leksene. Han synes ikke det er så gøy å lese og har aldri vert interessert i å tegne osv.

Matte derimot, der er han kjempe flink og får alle svarene rett,han er også veldig flink muntlig både i norsk faget og engelsk.

Jeg selv kunne ikke lese og skrive før jeg gikk i 3. Klasse, da knakk jeg endelig koden :)

Gjest Bekymret
Skrevet

Kanskje litt off topic, men dere som er lærere: hva i all verden skal jeg gjøre med fireåringen min, som allerede leser flytende norsk? Han kan skrive forståelig også. I tillegg kan han mye engelsk (fordi han daglig må kommunisere med en engelskspråklig), enkel addisjon, enkel subtraksjon og hele den lille gangetabellen. Hva har skolen egentlig å tilby ham? ..annet enn å parkere ham på sidelinjen og skape en umotivert rebell av ham?

Han er født sent på året, så det er vel mot reglementet å flytte ham opp en klasse?

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

jeg har også jobbet i 1. klasse, og kjenner igjen det som disse 2 lærerne skriver :ler:

bare slapp av ts- plutselig! veldig plutselig- knekker sønnen din lesekoden!

jeg opplevde det med noen "treiginger" da jeg jobber i 1. klasse!

det var så artig å oppleve- plutselig så skjønte de hvordan lydene blir til ord, og jeg juuuublet av glede, omtrent slik ---> :strix:

:fnise:

er foresten sønnen din født sent på året?

det er jo en stund igjen av 1. klasse, og jeg merket stoooor forskjell på bla. a lesekunnskapen til elevene som var ført på våren og de som var født sent på året!

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

Kanskje litt off topic, men dere som er lærere: hva i all verden skal jeg gjøre med fireåringen min, som allerede leser flytende norsk? Han kan skrive forståelig også. I tillegg kan han mye engelsk (fordi han daglig må kommunisere med en engelskspråklig), enkel addisjon, enkel subtraksjon og hele den lille gangetabellen. Hva har skolen egentlig å tilby ham? ..annet enn å parkere ham på sidelinjen og skape en umotivert rebell av ham?

Han er født sent på året, så det er vel mot reglementet å flytte ham opp en klasse?

for en super-kid du har da....

det er mye annet enn å lære og lese og skrive på skolen da!

han er nok ikke den eneste som kan lese allerede fra første skoledag skal jeg si deg!!

• Liker 2
Skrevet

Min har lest bra helt fra begynnelsen inntil vi oppdaget at han pugget ordene, prøvde å peke på ord i teksten men da kunne han de ikke. Han er flink i matematikk og flink til å skrive ord, og nå har jeg begynt å spørre om han kan stave ord, det virker som det løsner litt med "riktig" lesing av lyder og han klarer å lese seg frem til nye ord.

Vi har allerede fått telefon fra lærer som er overbekymret fordi han henger 1mnd etter alle andre i klassen, og han er blitt straffet med å ikke få diplom da de andre var ferdig med norskbok/mattebok til jul. Jeg fortalte læreren at hun kan kanskje var litt "syk" når hun klarte å oppføre seg slik mot en 6 åring som akkurat har begynt på skolen, mens hun mente dette var riktig. Jeg burde fått beskjed før sa jeg at han var litt etter, og dessuten trodde jeg at lærerene hadde så mye kunnskap (som de skryter av) at de vet hvordan de skal håndtere de som er for langt fremme og de som henger etter. MEN jeg tar visst feil av kunnskapene her. Jeg har iallefall avskrevet kunnskapene til læreren som mitt barn har.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er født midt i juni og kunne lese, skrive og enkel regning da jeg begynte i første klasse. Jeg ble superskuffa da jeg begynte på skolen, heiv leksene i veggen og nekta å gå på skolen. Jeg fikk flytte opp et trinn, og da ble alt med en gang mye bedre!

I min tid (15 år siden) tok foreldrene mine kontakt med PPT veldig tidlig, og jeg ble utredet. Hvis gutten din er moden nok mentalt og dere ikke tror han kommer til å slite når de andre vokser i fra ham i puberteten (det gikk fint med meg, selv om jeg alltid var veldig lita. Men jeg syntes det var litt vanskelig da jeg kom i puberteten og alle de andre jentene fikk pupper og mensen og jeg var flat som en planke), vil jeg anbefale at dere flytter ham opp.

Skrevet

for en super-kid du har da....

det er mye annet enn å lære og lese og skrive på skolen da!

han er nok ikke den eneste som kan lese allerede fra første skoledag skal jeg si deg!!

Unnskyld meg, men nå syns jeg du er litt frekk. Det er mange unger som mister lærelysten helt når de ikke blir utfordret i det hele tatt når de starter på skolen!

• Liker 1
Skrevet

Hei

Det beste du kan gjøre er på vårparten, før han starter skolen, kontakte skolen og fortelle litt om han. Kanskje spørre om de kan ha et møte ev. ta det tidlig etter skolestart.

Alle elever har rett til tilpasset opplæring, også de flinke. De fleste skoler har litt ekstra oppgaver for de som trenger mer utfordring både hjemme og på skolen. Det er helt sikkert andre på trinnet som også leser før skolestart. Noen litt, mens andre godt.

Vanskelig å få fremskutt skolestart når han er født sent på året. Dette fordi at selv om han faglig henger med så er den sosiale og fysiske utviklingen også viktig.

Til du som skrev ang sønnen som hang en mnd etter. Synes det hørtes litt rart ut alt sammen. Be om et møte m. lærer og leder. For det første så er en 1.klasse ikke en homogen gruppe. Jeg har elever som kan lese leseløver flytende, mens andre bare halvparten av bokstavene vi har lært. De fleste har nå (etter jul) forstått at en bokstav representerer en lyd og at lesing er å si lydene etterhverandre, slik de kommer i ordet. Ikke alle klarer å få det til å bli ord enda (knekt koden). Diplom virker også rart? Det var ikke en diplom de fikk når de var ferdig med boka eller noe slikt da? Synes du skal spørre litt hva læreren mener med at eleven ligger en måned etter. Ev. ta det opp m. ledelsen dersom lærer virkelig er urimelig. Men, jeg anbefaler deg å forsøke å ha en god dialog og ikke gå i forsvar med piggene ut mot lærer, bare fordi hun/han tar opp vanskelige ting med dere. Akkurat som dere må kunne ta opp ting med lærer som dere reagerer på. Å kalle noen "syk" virker ikke som noe godt utgangspunkt for et godt samarbeid. Det er barnet deres som taper på et manglende samarbeid, desverre...

Dersom dere tar opp ting med lærer og fører at dere ikke får noe gehør. Ta det opp med skolens ledelse. Det finnes selvsagt lærere som ikke er gode nok pedagoger desverre... Men det lønner seg å være ryddig.

Noen lesetips:

Den første "lesingen" er ofte at de lærer ordene utenatt og gjetter. Ikke unormalt. Men dumt dersom han henger seg opp i det som strategi. Mitt tips til dere er å først og fremst sikre at han kan alle bokstavlydene. At han vet at R bokstaven har rrrr-lyden osv. OBS: Ikke stav når han leser. Noen barn leser b+i+l som "Be"+ "i" + "ell" og det blir beiell istedet for bil;) K + P kan bli "kåpe". Pass på at han bruker lydene når han leser.

Så kan han sette sammen to lyder til ord. is, si i lyden først, så s lyden. Pek på bokstavene og ikke "slipp" i lyden før s-lyden kommer. iiiissss, ikke i pause s. Gjør det raskere og raskere til han hører at det blir is.

Øv gjerne på ramser med nonord. En konsonant + en vokal. F.eks da, de, di, do osv. Lag slike ordremser.

Øv på å lytte ut første lyd, så etter hvert siste lyd i ord.

Når han huskeleser/har lært ting utenatt. Be han finne et bestemt ord i teksten. F.eks: Leser han "Ida ser en bil". Be han peke på ordet bil. Kanskje han gjetter seg frem til ordet v. å kjenne igjen b-bokstaven, men det er en start. Det er også lurt å bruke lesefinger når en leser. Dvs. at en peker under de ordene som leses høyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...