Gå til innhold

Kan jeg få din oppskrift på hjemmelaget fiskegrateng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som funker hver gang.

Har lyst til å lage litt mer hjemmelaget mat. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen nøyaktig oppskrift, men gjør som følger;

-koker passelig mengde hvit fisk, pleier å bruke en kombinasjon av torsk og pale/sei, men går fint uten torsken og (den kan være dyr i butikk, jeg får selvfisket fra familien)

- plukk fisken i biter (pleier å rive den opp med gaffel)

- lag en tykk hvit saus med muskat og ingefær

- kok opp makaroni, så mye du syns er passe

- bland alt og ha det i en ildfast form, ha over griljermel og stek i ovnen i ca 30-40 min på ca 200 grader

For variasjonens del kan du ha i laks, purre, gressløk eller revet gulrot. Vet at en del pleier å bruke 1-2 egg i den hvite sausen for at fiskegratengen skal bli stivere, men jeg er ikke så glad i det.

Serveres med råkost, kokte poteter og smeltet smør. Og nå vet jeg hva middagen min blir i morgen :sikle:

• Liker 1
Gjest Macaron
Skrevet

Jeg lager den ganske likt som AB over, men liker å i tillegg ha i litt finhakket løk og å piske et par eggehvitter som jeg "skjærer" inn i gratengen etter at jeg har helt den i formen (og før jeg har på kavringen). Det gjør den litt luftigere!

Lykke til med fiskegratenglaging, hjemmelaget er utrolig mye bedre enn de frosne. Og det funker også veldig godt å fryse den og så bare varme den litt i ovnen igjen senere :)

Skrevet

Jeg har ingen eksakte mål når jeg lager fiskegrateng, men det blir omtrent slik:

- Koker opp fullkornsmakaroni

- Koker opp vann, har i en pakke med gourmet torsk eller sei fra Findus, koker opp og lar trekke til fisken er ferdig, ca 10-15 min hvis den er frossen

- Lager rikelig med hvit saus av smør, hvetemel og melk. Smakes til med salt, hvit pepper og malt muskat.

- Skiller to egg

- Tar ut så mye av den hvite sausen jeg tror jeg kommer til å trenge i gratengen, rører i 2 eggeplommer, fullkornsmakaroni, hakket fisk og frosne selskapserter. Tilsetter mer hvit saus hvis det blir for tørt.

- Stivpiser eggehviter og blander forsiktig inn i gratengmassen

- Har massen i en ildfast form og strør over griljermel, steket i 30-40 min på 200 grader

Serverer alltid med hvit saus (restene fra gratengen eller lager ny hvis jeg må bruke alt) og revne gulrøtter :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager fiskegrateng slik: (Jeg har heller ikke eksakte mål..)

-Lager tykk hvit saus med (masse!) muskat: av margarin, hvetemel, melk, salt og pepper. Til sammen blir det kanskje 5 dl saus.

-Koker rundt 100 g makaroni.

-Skjærer ca 400 g torsk eller sei i 2x2 cm terninger (ca).

-Blander ett egg i sausen (hele egget, upisket).

-Blander sammen fisk (fortsatt rå), saus og makaroni og har det over i en ildfast form.

-Strør over griljemel (og har gjerne på noen små smørklatter), og steker nederst i ovnen i ca 45 minutter på 200 grader.

Serverer med kokte poteter, raspet eller kokt gulrot, smeltet margarin og sitronpepper :)

Skrevet

Og min oppskrift ligner på Kladden sin, men jeg bruker 3 egg og skiller plomme og hvite. Plommene blander jeg i sausen når den er kald, så pisker jeg hvitene stive og blander dem forsiktig inn før jeg har oppi sei (alltid sei fordi den smaker mest) kuttet i terninger, men fremdeles rå.

Har i form og legger et par klatter smør oppå. Steker på 200 grader, midt i ovnen ca 1 time tenker jeg.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker også rå fisk, men jeg har stivpiske eggehvite oppå og eggeplommene i sausen.

Skrevet

Jeg lager ofte fiskegrateng med ei pakke seibiff med løk. Freser opp løken, og legger seibiffene oppå, og har vann over...lar d trekke litt. Hakk opp i mindre biter.

Lager hvit saus med muskat, har i fiskeblandingen, også løken og vannet, blir god kraft! Ha i makaroni, 2 egg og ha over strøkavring!

Blir kjempegodt!

Skrevet

Jeg lager omtrent sånn som de fleste over her. Har ikke grønnsaker eller noe annet i gratengen, men serverer råkost ved siden av.

Har to forskjellige versjoner som jeg lager; en med stivpisket eggehvite og en uten egg. Er usikker på hvilken jeg liker best. Den med eggehvite blir jo mer som en virkelig grateng, stivere og luftigere. Men den uten blir jo myk og god og sausete, og det var sånn moren min laget grateng.

Det som er viktig er å ha NOK saus, makaronien trekker til seg mye, og det er ikke så godt om gratengen er tørr, synes jeg.

Mmmm fiskegrateng :)

Skrevet

jeg trenger faste mål. jeg er dust på slumping

Skrevet

jeg trenger faste mål. jeg er dust på slumping

Jeg er en dust på faste mål... :ler:

Prøver:

2 ss smør

2-3 ss hvetemel

Smelt smør og rør i melet. Spe med melken og rør godt for å unngå klumper. Kok i minst 5 minutter for å unngå melsmak. Tilsett salt, pepper, muskatt. Sausen skal være tykk (nesten som stuing).

Kjør ned og tilsett 2-3 eggplommer og rør godt.

Ha oppi ca 400 gram halvtint sei som er kuttet i terninger og ca 100 gram kokt makaroni og rør alt sammen.

Stivpisk eggehvitene og rør inn i resten av blandingen.

Håper dette var til litt hjelp.

Skrevet

Min finner du her: Smakebiten

Hvorfor bruker du kokt fisk, egentlig? Gratengen blir jo så mye saftigere og smaksrik hvis fisken er rå!

Skrevet

Fordi at fiskegrateng som regel lages av rester hos meg. :)Og da kan alt mulig av fisk havne i gratengen, både laks, hvit fisk og saltsprengt fisk. Jeg har ennå til gode å lage den av makrell, kanskje det blir et prosjekt til sommeren..?

Skrevet

Fordi at fiskegrateng som regel lages av rester hos meg. :)Og da kan alt mulig av fisk havne i gratengen, både laks, hvit fisk og saltsprengt fisk. Jeg har ennå til gode å lage den av makrell, kanskje det blir et prosjekt til sommeren..?

Ja, det er kanskje slik hos de fleste.

Da jeg vokste opp ble fiskegrateng laget som jeg har beskrevet, rester av kokt fisk ble stekt sammen med rester av poteter og gjerne litt løk. Vi spiste det med brød og smør som tilbehør. Men i fiskegratengen var det alltid rå fisk. :)

Skrevet

Lager som de fleste over her, men med løk og karri i den hvite sausen! nam! :)

Skrevet

Jeg har ingen eksakte mål når jeg lager fiskegrateng, men det blir omtrent slik:

- Koker opp fullkornsmakaroni

- Koker opp vann, har i en pakke med gourmet torsk eller sei fra Findus, koker opp og lar trekke til fisken er ferdig, ca 10-15 min hvis den er frossen

- Lager rikelig med hvit saus av smør, hvetemel og melk. Smakes til med salt, hvit pepper og malt muskat.

- Skiller to egg

- Tar ut så mye av den hvite sausen jeg tror jeg kommer til å trenge i gratengen, rører i 2 eggeplommer, fullkornsmakaroni, hakket fisk og frosne selskapserter. Tilsetter mer hvit saus hvis det blir for tørt.

- Stivpiser eggehviter og blander forsiktig inn i gratengmassen

- Har massen i en ildfast form og strør over griljermel, steket i 30-40 min på 200 grader

Serverer alltid med hvit saus (restene fra gratengen eller lager ny hvis jeg må bruke alt) og revne gulrøtter :)

Gjør det omtrent på den måten, men siden jeg har en mann somikke liker makaroni, koker jeg poteter og gulrøtter i terninger og koker møre og har i den hvite sausen sammen med fisk. (og gjerne litt purreløk) Har aldri brukt erter, det skal jeg jammen prøve neste gang.

Skrevet

Gjør det omtrent på den måten, men siden jeg har en mann somikke liker makaroni, koker jeg poteter og gulrøtter i terninger og koker møre og har i den hvite sausen sammen med fisk. (og gjerne litt purreløk) Har aldri brukt erter, det skal jeg jammen prøve neste gang.

Gjør det :D Det blir veldig godt med erter i! (til og med min kresne lillebror som ikke liker noen ting spiser fiskegrateng med erter uten å klage)

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Her er mi fiskegratengoppskrift. Eg brukar lapskausblanding, på den måten har du alle grønsakene i forma, og slepp å koke poteter el.l. ved sidan av. Og erter er knallgodt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...