Gjest Oblivion Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Hei -nå trenger jeg vist litt hjelp! Jeg bor i kollektiv og nå nettopp byttet vi leverandør fra Next Gentel til Get, og med det byttet vi også uttak fra telefonuttaket til kabeluttaket. Greit nok tenkte jeg. Men ved å bytte uttak og leverandør så ble vi fortalt at vi også måtte skifte fra statisk til dynamisk ip -og siden jeg fikser det meste selv ved å google meg rundt på diverse fora så trodde jeg dette skulle bli en enkel sak. Vel -jeg sliter! Min egen pc har nett selv om jeg ikke har konfigurert routeren enda, mens de tre andre ikke får kontakt med nettverket her hjemme. Jeg har en Speedtouch 585i router og den er godkjent for dynamisk dns (det er vel alle i dag?) Ut i fra det jeg leser så må jeg enten inn å konfigurere routeren eller konfigurere hver pc. Finner mye stoff om hvordan man skal gå fra dynamisk til statisk, men veldig lite motsatt vei (da hadde jeg jo bare gjort det motsatte igjen) -og uansett så finner jeg veldig lite stoff som er enkelt forklart. Jeg skjønner mye og mangt når det kommer til data, men her er jeg altså ikke nerd nok for min sak. Er det noen som har en noob-forklaring til meg? :gjeiper:
Gjest padawan Skrevet 22. januar 2012 #2 Skrevet 22. januar 2012 logg på routeren din (åpne nettleseren og skriv inn 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i adresefeltet) og aktiviser DHCP. det skal også være en instilling på routeren din som gjør at den mottar ip-adresse automatisk eller skal ha statisk adresse. aktiviser muligheten for å ha dynamisk adresse.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 Svaret over er riktig, men du må skille mellom dynamisk og variabel ip på ditt _interne_ nett (der kan du stort sett velge om du vil ha dynamisk eller statisk) og dynamisk eller variabel ip på det _eksterne_ nettet, dvs den typen ip adresse du får fra leverandøren din. Sannsynligvis mener get at de gir deg en ekstern ip adresse fra deres nett. Du må da sette opp ruteren din til å _motta_ en dynamisk ip adresse via dhcp (som er forskjellig fra å opptre som en utdelende dhcp server selv). Når det er gjort, så kan du mest sannsynlig velge om du vil bruke dynamisk eller statisk ip internt hos deg selv. Man kan gjerne velge at interne ip adresser settes statisk, men det er stort sett unødvendig tungvint for de fleste. Da er det bedre å sette den opp til å dele ut interne adresser (skru på dhcp serveren). Hver maskin må da også settes til å motta ip adresse via dhcp, dette kan gjøres i nettverksinnstillingene for de aktuelle maskinene. Interne adresser kjennetegnes gjerne med at de begynner på 192 eller f. eks 10. Dette er adresser som aldri rutes ute på resten av nettet, det er kun ment for internt bruk.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 Jeg tror ikke den ruteren kan brukes slik du ønsker. Det er en DSL-ruter, og den kan kun fungere som ruter når du bruker den som et ADSL-modem. Når du plugger til internett fra Get i en av ethernett-portene (de fire like) vil den oppfatte det som en datamaskin og ikke stedet den skal sende internett-data til. Det kan fortsatt virke hvis du kan skru av ruterfunksjonaliteten i den og bruke den som en switch, men hvis den fortsatt tror den er ruter vil den og Get sloss om å gi IPer til datamaskinene, og da blir det bare rot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå