Gå til innhold

Små barn og TV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen vår er 12 mnd og pappaen mener hun aldri skal få lov å se på tv. Ikke barne-tv eller noe. Han har visst lest at TV er skadelig for hjernen før de er 2 år. Jeg tror ikke det gjør noe i små doser, så jeg setter det på av og til når han ikke er der. Er ikke hver dag, men kanskje 2 dager i uka får hun sitte og se i en halvtime eller noe. Hun går mye til og fra også da. Hva mener dere? er dette greit? Hva fikk/får deres unger lov til?

Videoannonse
Annonse
Gjest Awzm me
Skrevet

Stakkars barn om du hører på faren.

Jeg har sett på tv siden jeg ble født, og jeg er ved mine fulle fem ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke skadelig for hjernen, men alt med måte, selvsagt. Jeg synes ikke akkurat synd på barnet om det ikke får se på TV, men det skader ikke. Det kan til og med være kjekt! Men kanskje faren kan lese for barnet eller noe i stedet, da.

Skrevet

Uting å bare sette barn ned foran TVen når man ikke gidder å gjøre noe med de selv. Støtter mannen din her, "sett deg foran TVen og hold kjeft"-oppdragelsen er bare et resultat av late foreldre som burde ha tenkt seg om en gang til før de hadde sex.

• Liker 3
Skrevet

Uting å bare sette barn ned foran TVen når man ikke gidder å gjøre noe med de selv. Støtter mannen din her, "sett deg foran TVen og hold kjeft"-oppdragelsen er bare et resultat av late foreldre som burde ha tenkt seg om en gang til før de hadde sex.

Hehe, nå avslører du at du ikke har barn selv :) Tror nok ALLE foreldre før eller senere bruker TVen som barnevakt noen ganger. Ser ikke noe galt i det. Vi foreldre bruker enormt mye tid og krefter på barna uansett, og av og til MÅ en ha en pause.

• Liker 2
Skrevet

Der tar du feil, har en datter på 15 mnd. Ingen TV tillatt enda. Slipper da også maset om å skru på TVen : )

Skrevet

Der tar du feil, har en datter på 15 mnd. Ingen TV tillatt enda. Slipper da også maset om å skru på TVen : )

Javel. Syns alikevel det er latterlig av deg å si at foreldre som setter ungene foran TV noen ganger ikke burde fått barn.

• Liker 1
Skrevet

For et dustesvar. Selv om det er derfor TS ønsker at barnet skal få kunne se TV (og det vet du ingenting om, så fordommene dine kan du ta med deg et annet sted), så er det ingenting galt med å ønske en pause. Heller ingenting galt i å se litt på TV.

Min datter på 2,5 får se TV, men hun maser ikke om det. Uansett er litt mas en del av hverdagen med små barn, det vet du vel?

• Liker 2
Skrevet

Jenta vår på 15 mnd får lov å se på tv, TV'n står ofte på den uten at noen ser på. Hun har aldri tid til å se på mer enn en bitte liten stund, krabber mye heller inn på lekerommet sitt. Hun synes det er kos å ligge i armene våre litt før hun legger seg å småkikke litt

Skrevet

stod forresten en artikkel i foreldre og barn bladet nå om at de "anbefalte" å bruke tvn som barnevakt en liten stund av og til

Gjest Fantorangen
Skrevet

Vi har barn, men ikke tv. Det er ikke plass til tv i vår hverdag, synes vi. Men vi lar barna se på tv når vi er hos folk som har tv.

Til TS: Jeg tror slett ikke det er skadelig for en ettåring å se tv litt iblant. Men jeg tror det kan bli problematisk at du takler uenighet på den måten du gjør - ved å gå bak farens rygg. Har du tenkt å fortsette med det? Når pappa sier nei til mobil/sminke/overnattingsbesøk, skal du si ja i skjul da også?

• Liker 1
Skrevet

Vi har barn, men ikke tv. Det er ikke plass til tv i vår hverdag, synes vi. Men vi lar barna se på tv når vi er hos folk som har tv.

Til TS: Jeg tror slett ikke det er skadelig for en ettåring å se tv litt iblant. Men jeg tror det kan bli problematisk at du takler uenighet på den måten du gjør - ved å gå bak farens rygg. Har du tenkt å fortsette med det? Når pappa sier nei til mobil/sminke/overnattingsbesøk, skal du si ja i skjul da også?

I denne saken blir det ikke problem siden ungen ikke er stor nok til å forstå vår uenighet før hun faktisk får lov av faren også. Men nei, når hun forstår og i andre saker så må vi bli enige. Men jeg syns det er greit at når hun er med pappan sin så ser de ikke TV, når hun er med meg kan det hende det står på av og til.

TS

Skrevet

I denne saken blir det ikke problem siden ungen ikke er stor nok til å forstå vår uenighet før hun faktisk får lov av faren også. Men nei, når hun forstår og i andre saker så må vi bli enige. Men jeg syns det er greit at når hun er med pappan sin så ser de ikke TV, når hun er med meg kan det hende det står på av og til.

TS

Jeg har barn, og forstår ikke nødvendigheten eller vitsen med at så små barn som 1 år ser TV i det hele tatt. Selv når barna blir eldre er det fortsatt mye de ikke trenger å se.

Skrevet

Stakkars barn om du hører på faren.

Jeg har sett på tv siden jeg ble født, og jeg er ved mine fulle fem ;)

Hvorfor er det synd på en ettåring som ikke ser TV?

Skrevet

Syns vel egentlig ikke synd på unger som ikke får se på tv, men har heller ikke tro på at det er skadelig i små doser. Her ser 1-åringen på Drømmehagen eller Fantorangen nesten hver dag, men det betyr ikke at vi setter henne ned og bruker tv'en som barnevakt. Tvert imot ser hun stort sett på det sittendes på fanget til enten mamma eller pappa mens vi babler sammen og synger med de på skjermen :)

Skrevet

Men, det er veldig greit å si at sånt tror man ikke på og fortsette i samme bane.

Skrevet

Er det ikke greit at barnet ikke blir vant til å bli passivisert av TVen da?

Gjest *Røyskatt*
Skrevet (endret)

Alt med måte selvsagt, men syns tv er helt greit. Her ser vesla på barnetv en halvtimes tid før legging, og rundt ti-femten minutter før barnehagen. De minuttene før barnehagen går med til at jeg får lagd nisten hennes, og kledd på lillesøster. Ja, jeg skal være den første til å innrømme at de minuttene er snakk om passivisering, men jeg har ikke det minste dårlig samvitthet over det.

Måtte bare legge til: Nå er vi kommet på det punktet at ho kan se en hel tegnefil og (type litt over en time). Så ho får helt fint lov til å se en film i helgene og :)

Endret av *Røyskatt*
Skrevet

Jeg har barn, og forstår ikke nødvendigheten eller vitsen med at så små barn som 1 år ser TV i det hele tatt. Selv når barna blir eldre er det fortsatt mye de ikke trenger å se.

Trenger alt å være nødvendig, da? Det er kjekt, det holder.

Joda, det er skadelig, så mannen din har rett. Det er en klar sammenheng mellom adhd og barn under to år som ser tv. Jenta mi er tre år og ser kanskje gjennomsnittlig 15 min hver dag. http://www.whitedot.org/issue/iss_story.asp?slug=ADHD%20Toddlers

Det var jo en nettsiden som er dedikert til kampen mot TV ... ikke helt uavhengig kilde. Hadde norske helsemyndigheter gått ut og sagt at TV er farlig for små barn, backet av forskning, hadde jeg nok revurdert holdningene mine, men enn så lenge står jeg på mitt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...