hoffermona Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Hei, alle sammen! år kjære Raya har fått løpetid og kjæresten hennes er på ferie i Spania. Raya er ei aktiv golden doddle jente på 3 år. Er det noen som har en snill, vakker og ven - hannhund som kan hjelpe oss. Vi bor i Hedmark. Kjæresten må ha godt gemytt og være frisk
mysticmoo Skrevet 22. januar 2012 #2 Skrevet 22. januar 2012 Regner selvfølgelig med at hun er røntget fri for HD og AD og er øyelyst og alt det der?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Skal man avle videre på goldendoodle? Trodde hydrider var golden + puddel = goldendoodle, og aldri mer enn det leddet. At goldendoodle + goldendoodle ikke blir bra...?
hoffermona Skrevet 22. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2012 Jeg er av den oppfatning at folk får velge selv. Vi valgte Raya, som i våres øyne verdens beste hund. Vi er så absolutt ikke uansvarlig. Synes kanskje innlegget til "gjest" viser hvor 'enkle' personer kan være.
mysticmoo Skrevet 23. januar 2012 #7 Skrevet 23. januar 2012 (endret) Du får sjekke raseklubben. Raseklubber har som regel liste over godkjente hanner til avl. Spøk til alvor: Ikke avle på blandingshunder da. Hva er det som er så fantastisk med deres hund at genene bør føres videre? Om man først skal avle, burde man ikke ha klare mål med avlen og prøve å tilføre rasen noe bra? Bedre helse, beholde egenskaper osv. Det er så mange blandingshunder der ute som trenger hjem, hvorfor sette til livs flere? Endret 23. januar 2012 av mysticmoo 5
Chelmon Skrevet 24. januar 2012 #8 Skrevet 24. januar 2012 Folk ser faktisk etter hannhund til avl på Facebook? Trodde det var allmennkunnskap dette med dyreavl, linjer, gemytt, innavl, sykdommer og slikt jeg nå. 1
Gjest IngvildSF Skrevet 24. januar 2012 #9 Skrevet 24. januar 2012 Har dere funnet eventuelle nye eiere til valpene? Det må jo være et poeng. Sjekke ut markedet før man setter liv til verks.
xinnia Skrevet 24. januar 2012 #10 Skrevet 24. januar 2012 Ja dette må jo skje... Det verste er jo at den som faktisk startet dette prosjektet med doddler.. han ANGRER.. Les her
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #11 Skrevet 25. januar 2012 Er vel ikke bastarder, det er "golden doddler" Og det skrives doodle skjønner du, av poodle. (ikke poddle).
Gjest Doh Skrevet 25. januar 2012 #12 Skrevet 25. januar 2012 Og det skrives doodle skjønner du, av poodle. (ikke poddle). Ta en titt på overskriften
Trigger Skrevet 25. januar 2012 #13 Skrevet 25. januar 2012 Hjelpes. Å planlegge bastardvalper er uansvarlig. Du skulle hatt juling. Det er langt mer uansvarlig å avle frem rasehunder med medfødte feil, enn å avle frem blandingshunder. Har selv avlet frem blandingsvalper, og har hatt ventelister på kull forde valpekjøperne har vært så fornøyde og anbefalt meg til andre. Derimot er jeg nøye med hvem som kjøper valpene, og selger de ferdig vaksinert og med helseattest. Har også kjøpekontrakt som sier at valpene skal tilbake til meg om kjøper angrer seg eller av en annen grunn ikke kan ha de. Ingen av valpene mine har noensinne vært syke, og de har et utrolig godt temperament. Om du leser i hundebøker på raser, er det veldig ofte ramset opp "vanlige" sykdommer ved rasen. Og dette avler folk på, og tar tonnevis av penger for. Sykt er det!! 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #14 Skrevet 25. januar 2012 Det er langt mer uansvarlig å avle frem rasehunder med medfødte feil, enn å avle frem blandingshunder. Der er jeg enig... F.eks. utstillingsschäfer ser jo ikke ut lenger...
Gjest Bobler Skrevet 25. januar 2012 #15 Skrevet 25. januar 2012 Det er langt mer uansvarlig å avle frem rasehunder med medfødte feil, enn å avle frem blandingshunder. Har selv avlet frem blandingsvalper, og har hatt ventelister på kull forde valpekjøperne har vært så fornøyde og anbefalt meg til andre. Derimot er jeg nøye med hvem som kjøper valpene, og selger de ferdig vaksinert og med helseattest. Har også kjøpekontrakt som sier at valpene skal tilbake til meg om kjøper angrer seg eller av en annen grunn ikke kan ha de. Ingen av valpene mine har noensinne vært syke, og de har et utrolig godt temperament. Om du leser i hundebøker på raser, er det veldig ofte ramset opp "vanlige" sykdommer ved rasen. Og dette avler folk på, og tar tonnevis av penger for. Sykt er det!! Disse vanlige sykdommene blir ikke borte selv om du parrer to raser. Parrer du en hund som kan få HD med en hund som kan få epelepsi så kan du fint få begge deler. Sykdommene blir ikke borte. Med rasehunder har du også mulighet til å se bakover i stamtavlen. Sjekke søsken, foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv. Det har du ikke mulighet til med blandingshunder. Kanskje du får se helsa på foreldrene, det er det. Det registreres heller ikke noen steder dersom det oppstår sykdom på en blandingshund. Rønker du en rasehund for HD/AD sendes resultatet til NKK. Rønker du en blandingshund, blir det liggende hos veterinæren. Null mulighet for noen statistikk overhode. Schæferen er en avlet ihjel rase, det er jeg enig i. Men selv om f.eks Schæfer eller bulldog er ødelagt av menneskene, så gjør det ikke alle rasehunder syke. Jeg liker å kunne se bakover i stamtavlen til hunden min, og gå på nettet og sjekke helsen til alle bakover i familien. Hadde jeg hatt en blandingshund så kanskje jeg hadde fått vite at foreldrene er HD frie. Noe som hjelper lite da det gjerne hopper over et ledd eller to. 4
xinnia Skrevet 25. januar 2012 #16 Skrevet 25. januar 2012 Det er langt mer uansvarlig å avle frem rasehunder med medfødte feil, enn å avle frem blandingshunder. Har selv avlet frem blandingsvalper, og har hatt ventelister på kull forde valpekjøperne har vært så fornøyde og anbefalt meg til andre. Derimot er jeg nøye med hvem som kjøper valpene, og selger de ferdig vaksinert og med helseattest. Har også kjøpekontrakt som sier at valpene skal tilbake til meg om kjøper angrer seg eller av en annen grunn ikke kan ha de. Ingen av valpene mine har noensinne vært syke, og de har et utrolig godt temperament. Om du leser i hundebøker på raser, er det veldig ofte ramset opp "vanlige" sykdommer ved rasen. Og dette avler folk på, og tar tonnevis av penger for. Sykt er det!! Hvordan kan du påstå noe så vanvittig useriøst som dette?? ER foreldre dyrene dine testet? er søskene til foreldre dyrene dine testet? er valpene dine testet? 2
Leo Skrevet 26. januar 2012 #17 Skrevet 26. januar 2012 Det er langt mer uansvarlig å avle frem rasehunder med medfødte feil, enn å avle frem blandingshunder. Har selv avlet frem blandingsvalper, og har hatt ventelister på kull forde valpekjøperne har vært så fornøyde og anbefalt meg til andre. Derimot er jeg nøye med hvem som kjøper valpene, og selger de ferdig vaksinert og med helseattest. Har også kjøpekontrakt som sier at valpene skal tilbake til meg om kjøper angrer seg eller av en annen grunn ikke kan ha de. Ingen av valpene mine har noensinne vært syke, og de har et utrolig godt temperament. Om du leser i hundebøker på raser, er det veldig ofte ramset opp "vanlige" sykdommer ved rasen. Og dette avler folk på, og tar tonnevis av penger for. Sykt er det!! Du har ikke avlet frem noen som helst. Du har parret to hunder. Hvilket vanligvis går mer enn av seg selv. Det koster ikke noe som helst verken av tid eller krefter og er betydelig enklere enn å sitte med forstørrelsesglass over gamle bilder og prøve å ringe til gamle tyskere som knapt nok snakker tysk for å prøve å følge linjene bakover... Og du avler ikke på noe som er i nærheten av å være rasehunder? Blanding av dingo og ulv da eller? Hvis det ikke finnes rasehunder med potensielle sykdommer bakover i slekten på noen av hundene mener jeg... Valper er jo dessuten som regel særdeles friske. Det som er mye mer interessant rt hvordan beste-, olde- og tippoldeforeldere har evt. hadde det helsemessig i løpet av livet og hva de døde av når? Og du kan selvfølgelig, på stående fot, svare på hva oldefar på farssiden døde av hvis noen skulle ønske den opplysningen om ditt siste valpekull? Evt. søsteren til bestefaren? At folk avler på rasehunder med alvorlig helsemessige feil er selvfølgelig ikke bra. Enda mindre bra er det at idioter krysser de samme rasehundene i noe som fortoner seg som "blindfylla" og inbiller både seg selv og valpekjøperne at blandingshunder er såååå friske og fine for gener går nemlig ikke i arv de... 4
Trigger Skrevet 26. januar 2012 #18 Skrevet 26. januar 2012 (endret) Du har ikke avlet frem noen som helst. Du har parret to hunder. Hvilket vanligvis går mer enn av seg selv. Det koster ikke noe som helst verken av tid eller krefter og er betydelig enklere enn å sitte med forstørrelsesglass over gamle bilder og prøve å ringe til gamle tyskere som knapt nok snakker tysk for å prøve å følge linjene bakover... Og du avler ikke på noe som er i nærheten av å være rasehunder? Blanding av dingo og ulv da eller? Hvis det ikke finnes rasehunder med potensielle sykdommer bakover i slekten på noen av hundene mener jeg... Valper er jo dessuten som regel særdeles friske. Det som er mye mer interessant rt hvordan beste-, olde- og tippoldeforeldere har evt. hadde det helsemessig i løpet av livet og hva de døde av når? Og du kan selvfølgelig, på stående fot, svare på hva oldefar på farssiden døde av hvis noen skulle ønske den opplysningen om ditt siste valpekull? Evt. søsteren til bestefaren? At folk avler på rasehunder med alvorlig helsemessige feil er selvfølgelig ikke bra. Enda mindre bra er det at idioter krysser de samme rasehundene i noe som fortoner seg som "blindfylla" og inbiller både seg selv og valpekjøperne at blandingshunder er såååå friske og fine for gener går nemlig ikke i arv de... Må bare få innformere om at jeg kjenner mine hunders "stamtavle" tre genersjoner bakover, og at de eldste valpene mine nå er syv år, og ingen av de har vært syke. Så tror jeg kan garantere at valpene er fra friske gener. Endret 26. januar 2012 av Trigger 1
Trigger Skrevet 26. januar 2012 #19 Skrevet 26. januar 2012 (endret) Hvordan kan du påstå noe så vanvittig useriøst som dette?? ER foreldre dyrene dine testet? er søskene til foreldre dyrene dine testet? er valpene dine testet? Jeg kjenner som sagt "stamtavlen" til mine hunder tre generasjoner bakover, og ingen av slekt har hatt arvelige sykdommer. De eldste valpene er nå 7 år, og ingen av de har heller vært syke. Nei, alle er ikke testet, rett å slett forde de ikke har vist noe tegn på sykdom.. Og hva hjelper det med garanti fra selger på en rasevalp hvor sykdommene ikke sees før de er eldre ? Jo man kan levere de tilbake til oppdretter, eller fortsette å ha en syk hund som man må fore på medesiner. Den som må lide for det, jo det er hunden!! En ny valp vil ofte bli tilbudt, men den er jo som regel fra samme mor, og da er man jo like langt. Det burde være forbudt å avle på hunder som har arvelige sykdommer i slekta, men dette gjøres stadig blant rasehunder. Endret 26. januar 2012 av Trigger 1
xinnia Skrevet 26. januar 2012 #20 Skrevet 26. januar 2012 Må bare få innformere om at jeg kjenner mine hunders "satmtavle" tre genersjoner bakover, og at de eldste valpene mine nå er syv år, og ingen av de har vært syke. Så tror jeg kan garantere at valpene er fra friske gener. Er de noen gang testet? En hund med HD behøver IKKE å vise smerter, den kan være relativ frisk og rask hele sitt liv. Hva med øye sykdommer? Finnes mange typer sykdommer som kan være fremtredende etter fylt 7 år.. Og en valp kan, x% av mor, x% av far- og x% av hvert av besteforeldre dyrene ( husker ikke helt malen sånn i farten), det finnes det sykdommer som kan dukke opp i diverse ledd etter det igjen. Du skjønner, rasehunder som skal gå i avl er PÅLAGT å bli sjekket opp om slike ting,resultatet blir registrert, dermed blir det en statestikk, som man kan følge videre. NÅr folk som deg, blander hummer og kanari, blir det for det første IKKE sjekket om eventuelle sykdommer FØR symptomene dukker opp, og det finnes INGEN register hvor dette kan registrers. Kan du svare på om dine foreldre dyr er testet? er noen av valpene testet? Man skal ikke tro, man skal vite!! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå