Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal framleie hybelen min til våren i noen mnd.

Hva må jeg tenke på?

Leietakeren skal betale leien til meg så betaler jeg det videre til huseierne.

Hva bør man ha med i en kontrakt?

Snakket med banken min og depositumkonto og da må begge møte opp i en bank og signere.

Men må man ha en depositumkonto? er snakk om 4000 kr.

Har hørt om noen som gjør sånn at de betaler inn depositum og om alt er i orden, så slipper de å betale husleien den siste mnd, så da er man skuls liksom.

Noe mer man må tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått samtykke fra utleier?

Skrevet

Nei, skal sende søknad med info om meg og hun som skal leie. Men venter på svar om hun vil bo her eller ikke :)

Skrevet

selv om det bare er 4000,- så er det ikke lov å ha depositum på din private konto, og heller ikke lov å bruke depositum til å dekke siste leie. Vanlig, men ulovlig.

Skrevet

selv om det bare er 4000,- så er det ikke lov å ha depositum på din private konto, og heller ikke lov å bruke depositum til å dekke siste leie. Vanlig, men ulovlig.

Ok.

Får bare ordne det med banken da, selv om det var en omstendig prosess.

Skrevet

Du kan ikke framleie uten samtykke fra utleier.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Du må få samtykke fra utleier. Det kan også være lurt å ha et depositum på to eller tre måneders leie, slik at det kan dekke manglende betaling og evt. skade.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner du hun som skal leie? Hvis du vet hun er en god betaler og at hun ikke kommer til å herpe hybelen, flytte før tida el så er det ikke like farlig med depositum. Men hvis du i det hele tatt er en brøkdel i tvil så er det lurt å gå til banken.

En annen ting med depositumskonto er at hvis det er konflikt mellom utleier og leietaker så er det ikke så lett å få ut pengene heller.

Andre ting du bør passe på er å høre med eier om det er ok å fremleie, og om det er noe han ønsker skal være med i kontrakten

Skrevet

Ja, eier har sagt det er greit og skal bare sende søknad når det er klart hvem som skal leie.

Kjenne henne ikke fra før, så det er nok lurt å ha depositum i banken.

Hun skal bare bo her i 4 mnd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...