Gå til innhold

Støy fra nabo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er litt rådvill, og tenkte jeg skulle spørre her før jeg eventuelt går videre.

Det har seg sånn at jeg bor i en blokk med ca 80 leiligheter i en storby i Norge. Det er veldig mange unge folk som bor her, selv er jeg i begynnelsen av 20-årene. Regnet jo da selvfølgelig med litt støy, men nå er det så gale at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Klikker snart :)

De over oss er generelt glad i høy musikk. De spiller musikk til alle døgnets tider. Det er så høyt at vi hører ikke kun bassen (selv om den er den mest påtrengende), vi hører til og med vokalen i sangen. Da sier det seg selv at de spiller relativt høyt. Før jul hengte vi opp lapp på døren der vi skrev at høy musikk etter kl 23 i eksamenstid ikke var så gøy (husreglene sier at det skal være stille til 20, men det følte vi ble for strengt). Det bedret seg da, men nå etter jul har det bare blitt verre. Vi har vært her i tre uker, og alle tre helgene har de hatt fest både fredag og lørdag. To av lørdagene (så sent som i går) har det også komt hjem kl 04 på natta og hatt nach i tillegg. Med så høy musikk at vi i leiligheten under våkner. Også er det på an igjen kl 9 på morgenen.

Vi hang opp en ny lapp forrige søndag, der vi sa at hvis det ikke bedret seg kom vi til å ringe securitas. Da hadde vært så høy musikk at det var som om at vi hadde fest i vår egen leilighet. Vi slet med å høre TV-en. Da fikk vi lapp tilbake med et tlf-nr der de skrev at vi bare skulle sende melding om det ble spilt for høyt. Da håpte vi at det kanskje skulle blir bedre, men den gang ei.

Nå fredagskveld var det like høyt igjen, og da sendte vi melding og spurte om de vennligst kunne skru ned litt. Da bedret det seg, men lørdag var det igjen fest der oppe. Da ble det nach i tillegg kl 04.

Det er ikke sånn at vi ikke synes det er greit med en fest i ny og ne, men det trenger ikke være så høyt.

Sorry, dette ble et veldig langt innlegg, med mye syting, men måtte bare få det ut en plass ;)

Så lurer jeg på om dere kanskje har opplevd noe slikt tidligere, og har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe råd til deg, men jeg føler veldig med deg! Jeg ser ikke på dette som syting.

Skrevet

Er det borettslag? Kan dere gå til styret og legge frem klage?

Gjest Mahareth
Skrevet

Det er ikke greit å spille høy musikk til stadighet etter kl 23. Er dette et borettslag, eller har dere en husstyrer? Snakk med dem, og hør om de kan gjøre noe. Hvis ikke de kan/vil/eksisterer, ville jeg ringt politiet neste gang.

Skrevet

TS her.

Nei, det er ikke borrettslag. Tenkte litt på å sende mail til utleieren og høre.

Men jeg får jo dårlig samvittighet for å være en masekjerring, men vet at jeg ikke burde det. Og jeg forstår ikke heller hvorfor ingen andre av beboerne reagerer. Eller, det kan det jo hende de har gjort, men da hadde de over meg kanskje vært litt mer forsiktig. Tror det er to varslinger til Securitas, så mister de leiekontrakten.

Skrevet

Finnes det et styre i blokka? I så fall ville jeg bedt dem ta det opp med beboer.

Føler med deg. Det er ikke hyggelig å ha det slik og for min del hadde jeg funnet meg en ny plass å bo. Neste gang ville jeg ikke nølt med å ringe securitas i påvente av at styret får gjort noe med det.

Skrevet

En liten trøst er at de sikkert ikke blir boende der så lenge.

Skrevet

TS her.

Nei, det er ikke borrettslag. Tenkte litt på å sende mail til utleieren og høre.

Men jeg får jo dårlig samvittighet for å være en masekjerring, men vet at jeg ikke burde det. Og jeg forstår ikke heller hvorfor ingen andre av beboerne reagerer. Eller, det kan det jo hende de har gjort, men da hadde de over meg kanskje vært litt mer forsiktig. Tror det er to varslinger til Securitas, så mister de leiekontrakten.

Ok, enkelt. Ring eller send brev til utleier, er du tøff sender du en kopi til naboen det gjelder og så ringer du konsekvent vakta hver gang. Om de blir kastet ut er det deres egen feil, de er blitt advart flere ganger og har hatt muligheten til å skjerpe seg.

Skrevet

Jeg ville ringt politiet neste gang det er skikkelig ille, så kan de konfiskere musikkanlegget. Husker det var en sak for en stund tilbake hvor en fyr ble fratatt lappen fordi han spilte for høy musikk, så dette er et problem som folk har forståelse for, og som man ønsker å gjøre noe med! Vet det er dumt å være masekjerringa, men nå har du virkelig prøvd på å komme fram til enighet og være tålmodig lenge nok. Bedre å ringe politi/Securitas en å begynne med direkte konfrontering, tror det var to drap i fjor som ble begått av personer som ikke likte å få tilsnakk pga støy.

Skrevet

Skriv en ny lapp der du skriver at du ikke aksepterer musikk etter kl 23 og før kl 0900. Skjer dette, ring securitas!

Skrevet

Takk for svar.

Har nå sendt mail til utleier og spurt hva som blir neste steg. Får bare vente på svar :)

Skrevet

Send en klage til naboenes huseier hver eneste gang dere blir plaget av musikken.

Skrevet

Hold oss oppdatert :skravle:

Lykke til :)

Skrevet

Fikk svar fra utleierfirmaet nå. De sa det bare var å ringe Securitas neste gang vi mener de går over streken. Så får de besøk av Securitas sammen med en saftig regning i posten noen dager etterpå.

Hun ene jeg bor sammen med mener vi bør sende sms og prøve å få de til å dempe seg noen ganger, før vi ringer Securitas, men jeg må si min tålmodighet er ganske tynnslitt.

Skrevet

Jeg har en litt "slem" løsning til deg, men det forutsetter at det er sikringsskap i oppgangen og ikke inne i leiligheten. Du trenger også nøkkel til sikringsskapet (samme nøkkel passer som regel til alle...) og en lommelykt.

1. Slå av lyset i oppgangen hvis det er mulig.

2. Lås opp sikringsskapet til naboen og skru ut hovedsikringen. Hvis det er gammeldagse sikringer tar du den med deg...

3. Hvis du er heldig tar det ganske lang tid før de oppdager hva som har skjedd...

Grunnen til at du skal slå av lyset i oppgangen, er at da tar det lenger tid før de finner ut at det bare er hos dem strømmen er borte.

Og ja, jeg har gjort det selv, så jeg vet det funker :plystre:

• Liker 3
Skrevet

Fikk svar fra utleierfirmaet nå. De sa det bare var å ringe Securitas neste gang vi mener de går over streken. Så får de besøk av Securitas sammen med en saftig regning i posten noen dager etterpå.

Hun ene jeg bor sammen med mener vi bør sende sms og prøve å få de til å dempe seg noen ganger, før vi ringer Securitas, men jeg må si min tålmodighet er ganske tynnslitt.

Du har jo allerede gitt bekjed om at det er for mye fest og høy musikk og naboen så jeg hadde ikke giddet å gitt fler advarsler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...