Gjest Valiumsjunkie Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Nå sitter jeg her og funderer over om bildene blir photoshoppet? At det blir lagt til "sollys" fra vinduer, sånn at bildene gir et inntrykk av at det er et solfylt område med gode solforhold? Skulle ikke forundre meg om bildene gjøres mye finere enn de er i utgangspunktet! Har sluttet å bli overrasket over misvisende boligannonser nå, er alltid noe tull og fanteri inni bildet.
Casall Skrevet 22. januar 2012 #2 Skrevet 22. januar 2012 Vi bodde i en kjellerleilighet en gang hvor det ikke fantes sol what so ever, det lå trangt til og.. ja. Og på bildene så det nesten enda verre ut :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #3 Skrevet 22. januar 2012 Jeg vil tro at når man fotograferer til en boligannonse, så tar man bilder på en dag og på et tidspunkt som gir best mulig inntrykk med tanke på lys. Det er også veldig vanlig å bruke vidvinkel, slik at alt ser større ut. Man vil jo vise salgsobjektet fra sin beste side 1
Ambivalent Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Ja, bildene er photoshoppede. Mange ganger ser jeg også at det blir lagt inn en blå himmel med godværsskyer, noe som egentlig bare blir flaut når samme himmelen blir brukt på alle bilder, hehe. Vises veldig godt. 2
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 22. januar 2012 #5 Skrevet 22. januar 2012 Hva vinner boligeierne og meglerne på at potensielle kjøpere blir skikkelig skuffet på visning?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #6 Skrevet 22. januar 2012 Jeg tror ofte småting redigeres noe, men jeg tror ikke at det er vanlig å legge inn mer lys enn det er mulig å få i leiligheten. Da vi kjøpte la vi merke til at på bildene så den ene veggen i stua mye bedre ut enn den gjorde i virkeligheten. Jeg er sikker på at de redigerte bort spikerhull og liknende der. Jeg vil ikke si at det er villedende markedsføring, men mer på lik linje med at kles- og sminkemodeller retusjeres for å vise produktet på sitt aller beste.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 22. januar 2012 #7 Skrevet 22. januar 2012 Jeg vil ikke si at det er villedende markedsføring, men mer på lik linje med at kles- og sminkemodeller retusjeres for å vise produktet på sitt aller beste. Nå kjøper vi vel strengt tatt ikke modellene? - For i såfall hadde jeg blitt fryktelig skuffet og jeg tviler på at praksisen hadde vært lov
slask Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 (endret) På Finn har jeg sett gjentatte ganger at bilder blir strukket til det ekstreme. Mange bilder er strukket så gulvplassen ser bortimot dobbelt så stor ut. Hvis du har godt øyemål og vet dimensjoner på en del kjente gjenstander og veggplater (lecablokker) eller andre ting så kan du sitte å le av nærmest hver eneste boligannonse. En dass (toalettrom) kan se ut som mange kvadratmeter selv om det er bare 2 kvm og det knapt er mulig å spasere rett mellom klosettskål og servantskap :-) Helt bevisst utsnitt, vinkel samt bildemanipulasjon i form av strekk/dra. Se spisestua i denne annonsen: (det står "spisestue" under bildet). Er den grønne stolen på enden av bordet litt spesiell i formen i forhold til de andre? Og er ikke den røde lenestolen en anelse kjempeskakk? http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32929392 Så kan du telle antall golvbord mellom det hvite hjørnet og spisestuestolene for å få en peiling på bredden. Man vet ikke bredden på golvbordene, men 12 eller 15 cm er maks. Endret 30. januar 2012 av slask 1
slask Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 På Finn har jeg sett gjentatte ganger at bilder blir strukket til det ekstreme. Mange bilder er strukket så gulvplassen ser bortimot dobbelt så stor ut. http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32929392 De grønne stolene er helt sinnsyke, men det er nå så... Den på enden ser veldig smal ut mens de på langsiden ser normale ut med kvadratisk "fotavtrykk" av de fire beina. På bildet litt videre i serien, der man ser det samme bordet fra andre enden ser den stolen veldig smal ut der også. Bolig-annonse-bilder: Ta _alt_ med en klype salt.
Rofl Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 Var et fint hus du hadde funnet selv om de dreiv med juks 1
slask Skrevet 30. januar 2012 #11 Skrevet 30. januar 2012 Se på Stuebildet der blomsterbuketten på glassbordet står nærmest kamera (nærmest inntil kamera). Sjekk vinkelen på takbordene oppe i venstre hjørne. Takbord/panelbord går normalt 90 grader ut fra vegg, men her ser det ut som 45 grader. Og den ene store gråblå stolen ser 50% bredere ut enn den andre. Bare juks og fanteri.
Rumle Skrevet 30. januar 2012 #12 Skrevet 30. januar 2012 Men, der har de vel brukt vidvinkel-linse for å få det til å se større ut, har de ikke? Blir helt oppgitt over å se slike annonser, jeg. Og alle de blå, unaturlige himlene med altfor sterke farger og dårlig photoshopping er også skikkelig pinelige. Fatter ikke poenget med det
Pingting Skrevet 30. januar 2012 #13 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Se på Stuebildet der blomsterbuketten på glassbordet står nærmest kamera (nærmest inntil kamera). Sjekk vinkelen på takbordene oppe i venstre hjørne. Takbord/panelbord går normalt 90 grader ut fra vegg, men her ser det ut som 45 grader. Og den ene store gråblå stolen ser 50% bredere ut enn den andre. Bare juks og fanteri. Men det vil jeg tro har mer å gjøre med objektivet enn med redigering i etterkant? (ikke at det gjør saken så fryktelig mye bedre altså, det var mest et fototeknisk spørsmål) Endret 30. januar 2012 av Pingting
Gjest Spinell Skrevet 30. januar 2012 #14 Skrevet 30. januar 2012 Knallblå "meglerhimmel" og ekstrem vidvinkel er nærmest standard på alle boligannonser. I tillegg gjør nok de fleste en del annen bildebehandling også. Ikke nødvendigvis slik at boligen blir helt ugjenkjennelig og at detaljer fjernes eller legges til, men justering av lys og kontrast er nok ganske vanlig. 2
Rumle Skrevet 30. januar 2012 #15 Skrevet 30. januar 2012 Jeg synes det er helt greit med lys/ kontrast justering.
Billebill Skrevet 30. januar 2012 #16 Skrevet 30. januar 2012 Veldig vanlig å photoshoppe inn fyr i peisen også. Mange boliger har identiske peisflammer.
effy Skrevet 30. januar 2012 #17 Skrevet 30. januar 2012 Det er ikke uvanlig å fikse litt på himmelen/ været i prospektene Jeg ser ikke problemet med det, jeg vil jo selv at boligen min skal se bra ut den dagen jeg skal selge. Men å redigere bort ting på innvendige bilder blir juks.
-hild Skrevet 30. januar 2012 #18 Skrevet 30. januar 2012 Bildene blir photoshoppet - himmelen blir gjerne blå, og det gjøres endringer på kontrast osv. Men det er ikke lov til å fjerne eller legge til ting - som f.eks høyspentledninger, phoptoshoppe hull i tapet for å få det til å se pener ut, fjerne fuktskader osv. Bildene er en del av markedsføringen av boligen, og det er strenge regler for hva som er tillatt og hva som ikke er det.
Sophia. Skrevet 30. januar 2012 #19 Skrevet 30. januar 2012 Det ser ut som de fikser en del på lys og kontrast, samt den blå himmelen mange har nevnt. Det hadde i grunn vært rart hvis ikke, svært få bilder ser fine ut når de kommer rett fra kamera. Litt justering på kontraster må som regel alltid til, og det syns jeg er helt greit. Det er noe helt annet hvis bildene (da tenker jeg på selve huset) manipuleres.
Ambivalent Skrevet 31. januar 2012 #20 Skrevet 31. januar 2012 Men det vil jeg tro har mer å gjøre med objektivet enn med redigering i etterkant? (ikke at det gjør saken så fryktelig mye bedre altså, det var mest et fototeknisk spørsmål) Jepp, det brukes vidvinkelobjektiv, som gjør at ting ser "utstrukket" ut ute i kantene. Men de prøver jo å få boligen til å se mest mulig attraktiv ut, slik at så mange som mulig vil komme på visning. Om man sammenligner med private annonser for utleieleiligheter ser man hvor enorm forskjell det kan være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå