Gå til innhold

nevropsykologisk test

Gjest Amina

Anbefalte innlegg

Fikk fredag beskjed at jeg skal ta noen nevropsykologiske tester. Men skjønner ikke hva det er. Noen som vet hva det er og hvordan de foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tester av ulike kognitive funksjoner, en kartlegging av funksjoner som hjernen utfører.

- Hukommelse, oppmerksomhet, konsentrasjon

- Språk

- Romforståelse

- Abstrakt tenkning

- Evne til planlegging, organisering

- Adferd og emosjoner

- Sanser og oppfatningen av de.

Testing av disse funksjonene kan gjøres ved bruk av standariserte tester eller observasjon i aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fredag beskjed at jeg skal ta noen nevropsykologiske tester. Men skjønner ikke hva det er. Noen som vet hva det er og hvordan de foregår?

Det kommer sikkert an på hva du skal utredes for og hvor omfattende tester du skal igjennom, men det dreier seg mye om konsentrasjonsevne, reaksjonsevne, hukommelse osv. Typisk ting som å memorere og gjengi lister, tallrekker og tegninger, huske hvilke gjenstander du er blitt vist, bygge tårn eller figurer som er mest mulig lik en du er blitt vist, registrering av hvor fort du registrerer hva du får se på en PC-skjerm hvor bildet skifter ofte, ord- og begrepsforståelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Det er tester av ulike kognitive funksjoner, en kartlegging av funksjoner som hjernen utfører.

- Hukommelse, oppmerksomhet, konsentrasjon

- Språk

- Romforståelse

- Abstrakt tenkning

- Evne til planlegging, organisering

- Adferd og emosjoner

- Sanser og oppfatningen av de.

Testing av disse funksjonene kan gjøres ved bruk av standariserte tester eller observasjon i aktiviteter.

Hvilke av disse er det typisk at en med adhd vil slite med ?

Anonym poster: eed0c9b496fd3b1a008f19a0bb47bbe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WAIS for vaksne og WISC for unge.

???

Kan du utdype/forklare litt mere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Kan du utdype/forklare litt mere ?

Dei fleste privatpraktiserande nevropsykologer no for tida køyrer berre WASI (ein omarbeida og kortare versjon av WAIS-III). På Ullevål køyrer dei heile WAIS-IV.

http://www.pearsonas...-og-evner/WASI/

http://www.pearsonassessment.no/no/Produkter/Klinisk-psykologi/Utvikling-og-evner/WAIS-IV/

Endret av Rskre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste privatpraktiserande nevropsykologer no for tida køyrer berre WASI (ein omarbeida og kortare versjon av WAIS-III). På Ullevål køyrer dei heile WAIS-IV.

http://www.pearsonas...-og-evner/WASI/

http://www.pearsonas...-evner/WAIS-IV/

Takk skal du ha. Vet du om det finnes utdrag eller hele testen på nett. Hadde vært greit å sett litt på hva jeg snart skal gå igjennom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nevrologiske tester snakk om EEG, PET og MR eller hva det heter?

Nei, PET og MR er radiologiske testar. EEG er mest ein epilepsitest, men kan også gje utslag ved t.d. schizofreni.

Når ein snakkar reint ålment om nevrologiske testar, meiner ein vanlegvis kliniske testar, t.d. test av refleksar, hjarnenerveutfall, osv.

Endret av Rskre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, PET og MR er radiologiske testar. EEG er mest ein epilepsitest, men kan også gje utslag ved t.d. schizofreni.

Når ein snakkar reint ålment om nevrologiske testar, meiner ein vanlegvis kliniske testar, t.d. test av refleksar, hjarnenerveutfall, osv.

Alt dette går vel egentlig under nevrologi?

Er ikke så interessert i hva det alment betyr, det er sjeldent riktig uansett. Mer opptatt hva det er medisinsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En slik test varer gjerne endel timer, selv brukte jeg 6 timer tror jeg... Du får i så fall en lønsjpause og evt småpauser om du trenger det (:

Du får en masse oppgaver å gjøre; huske tallrekker, memorere ord, gjøre konsentrasjonstester på datamaskin, typiske IQ-tester, kopiering av "komplekse" figurer, teste fingermotorikk, ordforståelse, allmennkunnskap osv. Du kan også bli bedt om å fylle ut diverse andre skjemaer (f.eks med tanke på ADHD, angst, depresjon, somatiske plager +++).

Disse svarene sammenliknes med standariserte resultater (dette legges det ikke mye vekt på..), men sees også opp mot hverandre og mot hva som er naturlig for deg. Stor variasjon i resultatene kan dokumentere dine kognitive plager (f.eks. kan du ha veldig god hukommelse, mnne dårlig konsentrasjonsevne...) Det er vanlig å få svarene på slutten av dagen.

Uansett ikke noe å grue seg for (:

Anonym poster: 04a42fa2cdf6334420b229305d343587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik test varer gjerne endel timer, selv brukte jeg 6 timer tror jeg... Du får i så fall en lønsjpause og evt småpauser om du trenger det (:

Du får en masse oppgaver å gjøre; huske tallrekker, memorere ord, gjøre konsentrasjonstester på datamaskin, typiske IQ-tester, kopiering av "komplekse" figurer, teste fingermotorikk, ordforståelse, allmennkunnskap osv. Du kan også bli bedt om å fylle ut diverse andre skjemaer (f.eks med tanke på ADHD, angst, depresjon, somatiske plager +++).

Disse svarene sammenliknes med standariserte resultater (dette legges det ikke mye vekt på..), men sees også opp mot hverandre og mot hva som er naturlig for deg. Stor variasjon i resultatene kan dokumentere dine kognitive plager (f.eks. kan du ha veldig god hukommelse, mnne dårlig konsentrasjonsevne...) Det er vanlig å få svarene på slutten av dagen.

Uansett ikke noe å grue seg for (:

Anonym poster: 04a42fa2cdf6334420b229305d343587

Haha, jeg tok en slik test da jeg var liten, uten at de fortalte meg hvorfor. Jeg var forbannet over at de stilte meg så dumme spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nevrologisk undersøkelse er ofte en fysisk test, hvor de sjekker sansene dine, reflekser, holdning, gange, pust osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En nevrologisk undersøkelse er ofte en fysisk test, hvor de sjekker sansene dine, reflekser, holdning, gange, pust osv.

Nevrologisk og nevropsykologisk er to helt forskjellige ting.

Anonym poster: c7b8852a6d1531e23fa64fa9ff7a86c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to timer med psykolog nå, og til nå så sier han at jeg har veldig mange tegn på adhd.

Neste time skulle jeg ha en slags evne/konsentrasjonstest, sikkert den som c-kjendis referer til ?

Og neste steg var å ha samtale sammen med mine foreldre, hvilke spørsmål stilles der og skal pasienten og være med på denne samtalen ?

Siste steg var å ha en samtale med psykriater, hva går denne samtalen ut på ? Blir det repetisjon av alt som jeg hatt sammen med psykologen ?

Akkurat nå er jeg livredd for å "bestå" neste konsentrasjons/evnetest :( sånn at jeg ikke vil få diagnosen,blir snart gal av å aldri kunne slappe av :(

Kan jo ikke akkurat spille dum på neste test heller for å ikke bestå denne.

Jeg har forstått det sånn at hvis denne testen bestås så avsluttes eller får jeg ikke diagnosen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...