*Mocca* Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Jeg hadde vedtak på midlertidig ufør ut 2011. Nå er jeg på AAP siden alt går under dette nå. Men jeg får 1200,- mindre utbetalt hver 14. dag plutselig. Er det ikke sånn at ung uførtillegget skal man også kunne få når man går på AAP?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #2 Skrevet 22. januar 2012 Jeg hadde vedtak på midlertidig ufør ut 2011. Nå er jeg på AAP siden alt går under dette nå. Men jeg får 1200,- mindre utbetalt hver 14. dag plutselig. Er det ikke sånn at ung uførtillegget skal man også kunne få når man går på AAP? Jeg vet ikke hvordan det er i forhold til ung ufør-tillegget, men vi mistet i hvertfall 280 kr pr utbetaling nå ved nyttår. Det er fordi vi hadde det som tillegg i overgangsperioden mellom ung ufør og AAP, siden vi ved den samme overgangen mistet særfradraget på skatten og ergo må skatte mye mer. Kanskje du bare har fått et annet skattekort i tillegg så du betaller mere skatt? Skjekk det, hvis ikke må du nesten bare prøve å komme igjennom hos NAV så du får spurt.
*Mocca* Skrevet 22. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2012 (endret) Det er selve grunnlaget som er endret, har sjekket det. Betalte mindre skatt pr utbetaling nå, pga at grunnlaget var mindre. Må sjekke grundigere hva forandringen bunner i. Om det er ung uførtillegget som er borte eller noe annet som har gjort det. Håper noen vet om dette med dette tillegget og AAP. Endret 22. januar 2012 av *Mocca*
*happy* Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Hei, Ung ufør tilleget følger deg uansett hva slags ytelse du har. Men jeg og gikk fra tidsbeg.ufør til AAP og nå er jeg på varig ufør, ung ufør er alltid med :-) Regnestykkene til NAV er ikke enkelt å skjønne...
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #5 Skrevet 23. januar 2012 Tilleggene på t.u. var høyere enn det de er på aap. Har du barn kan det være barnetillegget.
*Mocca* Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2012 Jeg har barn, 2 stk i barneskolealder. Men får man ikke barnetillegg på AAP? Men enten er det ung uførtillegget som er borte og da er det isåfall feil? Men hvis det er barnetillegget som er årsaken så stemmer det? Synes det er greit å vite litt før jeg tar kontakt med Nav.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 Jo du får tillegg for barn når du har AAP, men det er ikke så mye som du fikk på TU. Hvorvidt ung ufør-tillegget ditt er vurdert ved overgang til AAP er ikke så lett for oss å vite, men det ser NAV-kontoret ditt. Så svarene får du hos NAV
*Mocca* Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2012 Takk for svar, da er jeg blitt litt klokere hvertfall. Skal se godt på gammelt og nytt vedtak og se hva forskjellen er. Da er det sannsynligvis riktig at jeg skal ha begge tilleggene fortsatt, men at disse tilleggene er lavere på AAP enn på TU. Så da får jeg sjekke papirene, om jeg får noe klokt ut av det, hvis ikke så ringer jeg Nav. Takk for hjelpen!
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #9 Skrevet 24. januar 2012 AAP skal jo "surfe" tidligere midlertidige ufør, så da burde det ikke være noen endring hva det økonomiske innebærer vil jeg tro. Ring NAV
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #10 Skrevet 24. januar 2012 Du skal ikke tro, du skal vite Og det skjer endringer for de som går over fra tu til aap.
momo Skrevet 24. januar 2012 #11 Skrevet 24. januar 2012 Jeg har selv 2 barn og gikk fra midlertidig ufør til AAP, og misten ca 2000 kr i måneden, da tileggene for barna er mye høyere på midlertidig ufør, enn på AAP. Jeg tok kontakt med nav for å klage på dette, men kom ingen vei. For egentlig så skulle jo AAP ikke føre til endringer i stønaden.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #12 Skrevet 24. januar 2012 Nei, men det er selve stønaden, ikke tilleggstønadene-som jo barnetillegget er. TU fikk barnetillegg samkjørt med uførepensjonens barnetillegg, mens rehabpenger og attføring hadde en annen sats. Da alle tre ble samkjørt, forsvant tillegget for barn tilsvarende uførepensjon. Alt dette skal det ha vært informert om i all informasjonen man har mottatt underveis mens man har vært under overgangsreglene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå