AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Er det andre som har det som meg? Har rotet bort hele livet på "tullejobber" og aldri hatt noen planer om studier. Nå har jeg blitt 30 år og har endelig funnet noe jeg vil studere og jeg gleder meg utrolig mye! Har meldt meg opp til matematikkeksamen som privatist nå som er et av kravene for å komme inn, og så kommer jeg forhåpentligvis inn på en skole nær meg til høsten :D Andre som gleder seg utrolig mye til å endelig begynne på et studie? Hvordan ble det da du startet? Vanskelig å få venner/studiekamerater når du er en del eldre? Tøffere å få til studiene dersom det er mange mange år siden du gikk skole sist?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #2 Skrevet 22. januar 2012 Snittalderen på studenter i Norge er 28. Kan definitivt bli tøft å leve på mindre penger men lykke til. Ble egentlig veldig glad for å se denne tråden, er 24 og føler det litt på samme måten.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #3 Skrevet 22. januar 2012 Jeg begynte å studere igjen da jeg var over 30. Hadde en bachelor fra før i et helt annet fagfelt, med helt andre arbeidsmetoder, så var spent på hvordan det skulle gå faglig. Faktisk har det gått helt strålende Jeg visste jeg var god i de relevante fagene fra videregående, men regnet med at kunnskapen hadde rustet grundig. Men jeg tror egentlig en har en fordel som litt voksen - en ser lettere sammenhenger/er mer reflektert, har mer erfaringsgrunnlag, er mer fokusert på studiene og mindre på alt det andre ved å være student. Vær forberedt på endel hardt arbeid og dårligere økonomi, men også mye moro. Jeg trives kjempegodt som voksen student, selv om jeg begynner å bli klar for relevant jobb også...
Fanta Exotic Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Hva skal du studere, TS? Der jeg studere er vel kanskje 15 av de 100 jeg studerer med 30 år og oppover.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #5 Skrevet 22. januar 2012 Jeg er 30 og har en mastergrad bak meg, men gleder meg å begynne å studere noe nytt (ikke veldig gode jobbmuligheter med min mastergrad nå). Nei, man er aldri for gammel å studere og det fins mange studenter i din alder.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #6 Skrevet 22. januar 2012 Samboeren min begynte å studere i en alder av 31 år, og han har funnet seg godt til rette og blitt kjent med flere på sin egen alder (og også eldre) på studiet! Lykke til, det blir helt sikkert bra
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #7 Skrevet 22. januar 2012 TS her, jeg har lyst til å studere bioteknologi! Supert å se at det har gått så fint med dere andre. Jeg er mest redd for at jeg ikke skal bli inkludert av de andre fordi jeg er "gammel og kjip" og at fagene skal bli tøffe ja, det er jo lenge siden jeg gikk ut av VGS nå. Men jeg tror egentlig en har en fordel som litt voksen - en ser lettere sammenhenger/er mer reflektert, har mer erfaringsgrunnlag, er mer fokusert på studiene og mindre på alt det andre ved å være student. Ja det er jo det jeg håper, er utrolig motivert men er redd for å få en liten realitetssmell når studiet starter Når søknaden er sendt og matematikk eksamen er vel overstått tenkte jeg å kjøpe bøkene vi skal bruke første halvår slik at jeg kan bruke sommeren på å få en liten tjuvstart. Er litt redd for å bli dratt med på for mange sosiale ting jeg ikke har lyst til da, det er visst et fadderopplegg der du skal være med på fester og slikt? Ønsker meg full fokus på studiet og kanskje lese/gjøre gruppearbeid med andre en gang i blandt. Skolen jeg setter som førstevalg er Hist, kanskje noen av dere som har gått der og vet hvordan lærerne og slikt er?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #8 Skrevet 22. januar 2012 TS her, jeg har lyst til å studere bioteknologi! Supert å se at det har gått så fint med dere andre. Jeg er mest redd for at jeg ikke skal bli inkludert av de andre fordi jeg er "gammel og kjip" og at fagene skal bli tøffe ja, det er jo lenge siden jeg gikk ut av VGS nå. Ja det er jo det jeg håper, er utrolig motivert men er redd for å få en liten realitetssmell når studiet starter Når søknaden er sendt og matematikk eksamen er vel overstått tenkte jeg å kjøpe bøkene vi skal bruke første halvår slik at jeg kan bruke sommeren på å få en liten tjuvstart. Er litt redd for å bli dratt med på for mange sosiale ting jeg ikke har lyst til da, det er visst et fadderopplegg der du skal være med på fester og slikt? Ønsker meg full fokus på studiet og kanskje lese/gjøre gruppearbeid med andre en gang i blandt. Skolen jeg setter som førstevalg er Hist, kanskje noen av dere som har gått der og vet hvordan lærerne og slikt er? Tenker du ingeniør-bioteknologi? Ellers finnes det et femåring bioteknologistudium på NTNU.. For øvrig har jeg gått på bioingeniør på HIST, men vi har vel ingen lærere til felles tror jeg.. Bortsett fra kanskje i fysikken..
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #9 Skrevet 22. januar 2012 kjemiingeniør - bioteknologi heter den om du ser på sida til Hist, det er den jeg setter opp som første valg! Så også på NTNU sin men den krevde 53 poeng sist, og så er det vel slik at man MÅ gå hele 5 år og ikke kan slutte etter 3? Kommer nok uansett ikke inn der, men tenkte putte ned bachelor i kjemi (Ntnu) som andrevalg etter hist sin bioteknologi. Har også lest (her på kvinneguiden tror jeg faktisk)at hist har litt færre elever per lærer og at man får litt bedre oppfølging der, og at det er litt mer prosjekt/labarbeid enn på de store universitetene. Aner ikke om det stemmer da, men virket som om folk som gikk på hist var fornøyde. Fysikk 1 er eneste fysikkfag på bioteknologi tror jeg, så da kan det vel hende jeg får en lærer du har hatt
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #10 Skrevet 22. januar 2012 kjemiingeniør - bioteknologi heter den om du ser på sida til Hist, det er den jeg setter opp som første valg! Så også på NTNU sin men den krevde 53 poeng sist, og så er det vel slik at man MÅ gå hele 5 år og ikke kan slutte etter 3? Kommer nok uansett ikke inn der, men tenkte putte ned bachelor i kjemi (Ntnu) som andrevalg etter hist sin bioteknologi. Har også lest (her på kvinneguiden tror jeg faktisk)at hist har litt færre elever per lærer og at man får litt bedre oppfølging der, og at det er litt mer prosjekt/labarbeid enn på de store universitetene. Aner ikke om det stemmer da, men virket som om folk som gikk på hist var fornøyde. Fysikk 1 er eneste fysikkfag på bioteknologi tror jeg, så da kan det vel hende jeg får en lærer du har hatt Du har vel sikkert tenkt på vanskelighetsgraden regner jeg med? Har hørt studiet er veldig krevende, men du får det sikkert til hvis du vil. Ellers er også bioingeniørstudiet et godt alternativ hvis du kun tenker på å jobbe med bioteknologi, og ikke materialteknologi osv. Men hvis du bor i Trondheim og vil ha jobb der etterpå er ikke bioingeniør et godt valg.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #11 Skrevet 22. januar 2012 Ja som sagt er jeg redd for at det blir veldig tøft. Det er kun realfag jeg har lyst til å studere, da jeg synes andre type fag er vanskeligere for meg å lære (type norsk, historie, språkfag, samfunnsfag etc). Bioingeniør ser veldig spennende ut også, men føler kanskje at jeg låser meg i en retning da? Har heller ikke lyst til å jobbe direkte med mennesker. Kan du ikke fortelle litt om mulighetene innen det, og mulighetene videre med master? Jeg og samboer har leilighet i trondheim så hadde vært greit å kunne fortsette å bo her, så jobbmuligheter senere må jeg jo si blir litt viktig, men jeg vil heller gå et studie som jeg synes er spennende og motiverende enn å ta noe som er enkelt å få jobb i! Drømmen etter endt studie er å ta prøver, analysere og jobbe på et laboratorium med utfordringer.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #12 Skrevet 23. januar 2012 Kanskje noen andre har gjennomført studie og kan si litt mer om hvor mye tid utenom skolen man bør bruke for å gjøre det bra?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #13 Skrevet 23. januar 2012 Det pleier å være en grei miks av forskjellige aldre på universitetet ihvertfall Jeg er 23 år og min "favorittstudievenninne" er 33. Masse lyke til, det blir sikkert kjempebra
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #14 Skrevet 24. januar 2012 Jeg har nettopp droppet ut av et litteratur studie, og vil finne noe annet til høsten. Jeg er 22 år, og jeg er livredd for at alle de andre studentene er 18-19 år. Jeg trives veldig godt i lag med eldre mennesker, så jeg håper jeg møter noen som er rundt 30.
otilie Skrevet 24. januar 2012 #15 Skrevet 24. januar 2012 I klassa mi på høgskole har vi 4 stk om er over 30, og vi 'unge' har ingen problemer med å snakke med de og inkludere de Bare vær deg selv og ikke se på de yngre som bare yngre mennesker. Noen av de eldre i klassa mi kan ha en tendens til det noenganger da... :P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå