AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Jeg har en formening om at de som sier "den", eller f.eks. "han" til en hunnkatt, som tanta mi gjør om egen katt, ikke bryr seg like mye om dyrene som vi andre gjør. Og de er gjerne mindre kunnskapsrike ang. dyr. Er jeg inne på noe, hvis du tenker på de personene som du kjenner som sier "den" eller bommer på kjønnet? 2
Puma Skrevet 22. januar 2012 #2 Skrevet 22. januar 2012 Jeg sier både den og hun om hannkatta mi, men han lever i et katteparadis. Og jeg tør påstå at jeg er veldig glad i katter. 2
Miki Skrevet 22. januar 2012 #3 Skrevet 22. januar 2012 Jeg tror da ikke å si det er vondt ment mot dyrene. Pappa sier alltid han, selv om det er en tispe vi har. Han er fortsatt like glad i henne som vi andre er.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Virkelig ikke vondt ment mot dyrene i det hele tatt. 2
AloeVera Skrevet 22. januar 2012 #5 Skrevet 22. januar 2012 En kompis av meg har en katte som er en jente. Jeg sier alltid "Hvor er han?" og ting som "Åå, han er så god".. Vet ikke hvorfor, glemmer vel rett og slett at det er en jente. Men dette betyr ikke at jeg er mindre glad i dyr! Langt i fra. Lett å glemme seg, og så blir det til en ren (u)vane
Mooria Skrevet 22. januar 2012 #6 Skrevet 22. januar 2012 Jeg omtaler alle dyr som han. Eller "den". Jeg har hatt masse dyr og de har aldri blitt utsatt for omsorgssvikt på noen måte. Og hva vet du om mine kunnskaper om dyr? Er du ikke helt frisk i hodet ditt kanskje? Høres ut som du har ganske lite å fylle fritiden din med siden du bruker tid på å rakke ned på andre pga noe sånt. Kanskje du burde skaffe deg en hobby eller noe?
Gjest Apophis Skrevet 22. januar 2012 #7 Skrevet 22. januar 2012 Om man sier "den", så er det vel gjerne om man ikkje veit hvilket kjønn det er? Trur absolutt ikkje folk bryr seg mindre, selv om de bruker feil kjønnsbetegnelse på dyra. Det blir omtrent det samme som å si feil navn, det skjer i blandt.
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. januar 2012 #8 Skrevet 22. januar 2012 Kunne ikke brydd meg mindre. La oss si det sånn, det meste jeg omtaler min hund som har ikke den minste rot i virkeligheten, jeg kaller han til og med for pus. Det betyr verken at jeg er så kunnskapsløs at jeg tror at han er en katt, eller at jeg er mindre glad i han enn noen andre Mitt største problem er forresten med hester. Jeg kaller alle konsekvent "flink gutt", fordi jeg er så vandt til å ha hannkjønn. Det ser ikke ut til at hoppene våre bryr seg i særlig grad 2
Leksie Skrevet 22. januar 2012 #9 Skrevet 22. januar 2012 spiller det noen rolle da, det gjør vi alltid med hestene.. "fin hest du har fått deg, hvor gammel er den?" osv... når det gjelder katten, kaller jeg den bare for katten. er veldig glad i DEN fordiom ;-)
Gjest fjosa Skrevet 22. januar 2012 #10 Skrevet 22. januar 2012 Jeg sier "han" om alle dyr, selv mine egne hunkatter. Tror de bryr seg mindre Har også hatt en hunnkatt som vi trodde var en han, helt til den fikk unger (dette var i gamle dager, da katter fortsatt hadde lov å få unger...). Vi gav den ikke nytt navn fordet lizzom.
otilie Skrevet 22. januar 2012 #11 Skrevet 22. januar 2012 jeg er veldig glad i katter, men har en tendens til å kalle alle katter for 'han'. Er nok fordi vi har hatt samme hannkatten i 14 år... så det har blitt en vane å si 'han' om katter bare. Jeg liker jo katter like godt. Er ikke vondt ment:)
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #12 Skrevet 22. januar 2012 Jeg liker å si "den" om katten min. "Den gode pusen min. Den katten." Jeg vet at hun er jente. Jeg kaller henne for jenta mi også. Men noen ganger kan jeg godt finne på å si "han" også. Det spiller liksom ikke noen rolle, katten min er så god uansett. Og DEN får mat, kos, kjærlighet, lov til å være ute og inne så mye som den vil og alt det der.
Fanta Exotic Skrevet 22. januar 2012 #13 Skrevet 22. januar 2012 Det er jo ikke bare dyr folk sier det om. Jeg hører folk si "han" til alle. F.eks: "Gå til legen, og forklar han hva som er problemet". Legen min er kvinne, men jeg henger meg ikke opp i det..
Gjest Glenfarclas Skrevet 22. januar 2012 #14 Skrevet 22. januar 2012 Det har kanskje sin forklaring i grammatikken? Det heter jo "en katt" - ordet er et hankjønnsord. Jeg kaller fremdeles babyen i magen for "han" - det er jo "en baby" eller "en unge" - selv om vi har fått vite at det er ei jente. Regner med det endrer seg når vi blir enige om navn, men foreløpig er det "han".
Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 22. januar 2012 #15 Skrevet 22. januar 2012 Jeg sier "hun" om katter generelt, siden det er hunkjønnsord, mens hund er hankjønnsord. Bruker jeg navnet på et dyr sier jeg han/hun etter faktisk kjønn.
otilie Skrevet 22. januar 2012 #16 Skrevet 22. januar 2012 Det er jo ikke bare dyr folk sier det om. Jeg hører folk si "han" til alle. F.eks: "Gå til legen, og forklar han hva som er problemet". Legen min er kvinne, men jeg henger meg ikke opp i det.. haha ja. det er jo enkleste måte å si det på. blir litt slitsomt å si han/henne
Perelandra Skrevet 23. januar 2012 #17 Skrevet 23. januar 2012 Diskusjonen får meg til å tenke på en norsktime på barneskolen hvor vi drev og lærte om kjønn på ord. Vi hadde ei oppgavebok med bilder hvor vi skulle fylle inn en, ei eller et ved siden av hver bilde. I boka var det også bilde av en katt, og meninga var selvsagt at vi skulle skrive en siden katt er hankjønnsord. En av guttene hadde ikke helt skjønt poenget med oppgaven for han sa: "Jeg kan vel ikke vite om det er en hannkatt eller en hokatt på det bildet". Selv forsto jeg hva som var rett svar på oppgaven, men jeg likte godt svaret hans. Det var viktig for meg som barn å tenke på katter som gutt eller jente, og ikke bare som en katt uavhengig av kjønn 2
Gjest Nenya82 Skrevet 23. januar 2012 #18 Skrevet 23. januar 2012 Om dyr jeg ikke kjenner så sier jeg gjerne den,men om jeg vet at det er gutt eller jente så sier han og hun.Driver ofte og retter på samboer for han sier gjerne han,selv om det er ei jente,men han bryr seg like mye om kattene som jeg gjør og har like mye kunnskap. Det kan sikkert stemme i enkelte tilfeller,men virker som enkelte ikke tenker over det eller bare ikke bryr seg. Jeg sier den rett og slett fordi det er enklere å si til jeg evt. får vite om det er gutt eller jente.På samme måte er det viktig for meg å gi dyret et navn også,mens for andre virker det ikke som de bryr seg og kaller katten for pus.
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. januar 2012 #19 Skrevet 23. januar 2012 Det med navn på katter er jo litt rart. Jeg er ikke spesielt opptatt av navn på katter, men vil jo helst ha det på hunden. Sammenhengen er vel at jeg uansett bare lager "puselyder" når jeg lokker på katten, mens jeg faktisk bruker hundens navn både under innkalling og trening. Men merkelig konsept. Vi hadde forøvrig en katt kalt pussi (orginalt, jeg vet ), men vi brukte jo aldri navnet med mindre vi snakket om henne, og da kunne vi like gjerne sagt pus eller katta
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. januar 2012 #20 Skrevet 23. januar 2012 (endret) *Dobbel* Endret 23. januar 2012 av Wolfmoon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå