Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Jeg vet at man på allmennlærer-studiet må ha minst 3 i norsk og matte.

Men hvordan er det med lektor-utdanningen? Gjelder samme karakterkrav der? Det ville jo være rart om man må ha minst 3 i matte for å undervise bra i for eksempel engelsk og fransk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er samme krav på lektorutdanninger.

Skrevet

Husk, for å bli lektor trenger du ikke gå lektorprogram! For å bli lærer i engelsk og fransk kan du søke på bachelor i ett av fagene og bygge på med master for så å ta ett år med PPU (praktisk pedagogisk utdanning som kvalifiserer deg til undervisning fra 5. klasse til vgs, for opptak til ppu har karakterer fra vgs ingenting å si). I en bachelor inngår det som regel 60 frie studiepoeng hvor du kan velge fransk hvis du går bachelor i engelsk. 60 sp er det som kreves for å undervise på vgs. Velger du dette løpet må du studere i 6 år og blir lektor med opprykk = høyere lønn. Du kan også ta ppu etter bachelor og bli adjunkt, men master foretrekkes på vgs.

Så ta det med ro, du har fortsatt mulighet til å bli lærer. :)

Skrevet

:grine:

I feel you :klemmer:

Skrevet

Da jeg begynte på lektorprogrammet på UiB var det vel ingen med mindre enn 4,5 i snitt der.

• Liker 1
Skrevet

Men det handler jo litt om allmennkunnskaper, da. Jeg synes at man godt kan forvente såpass av kommende lærere.

Men uansett kan du alltids "bare" ta deg en master, et årsstudium og så pedagogikk. Det gir deg også lektortittelen, da.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig i at allmennkunnskaper er viktig for en lærer/lektor. Merker at elevene er mye mer med når jeg drar paralleller og trekker inn "fun facts" osv, og ikke bare messer fra læreboka.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at man på allmennlærer-studiet må ha minst 3 i norsk og matte.

Men hvordan er det med lektor-utdanningen? Gjelder samme karakterkrav der? Det ville jo være rart om man må ha minst 3 i matte for å undervise bra i for eksempel engelsk og fransk.

Det spørs hva du skal ha som undervisningsfag, og du må selvsagt ha høy nok poengsum til å komme inn på fagene, med mindre de er åpne. Studerer du fransk historie blir det undervisningsfagene dine, og ingen etterspør hva du hadde i matte og norsk ;)

(så må jeg legge til at jeg syns det er flott at det er en nedre grense for å kunne bli lærer. Hvordan skal man kunne bli en god lærer i et fag man ikke behersker selv?)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det spørs hva du skal ha som undervisningsfag, og du må selvsagt ha høy nok poengsum til å komme inn på fagene, med mindre de er åpne. Studerer du fransk historie blir det undervisningsfagene dine, og ingen etterspør hva du hadde i matte og norsk ;)

(så må jeg legge til at jeg syns det er flott at det er en nedre grense for å kunne bli lærer. Hvordan skal man kunne bli en god lærer i et fag man ikke behersker selv?)

Hvorfor er det nødvendig med 3 eller mer i matte hvis man skal bli f.eks lærer i engelsk? Og karakterer sier ikke alltid hele sannheten. Jeg fikk elendige karakterer i matte på lærerhøgskolen, mest pga en inkompetent mattelærer, samtidig hadde jeg toppkarakterer i naturfag, den gang jeg studerte det, hvilket også inneholder mye matte. Betyr det da at jeg blir en dårlig lærer? Nei. For jeg gjorde det nemlig bra i praksis når det gjaldt matte, men prøvene på lærerhøgskolen var det litt verre med. Jeg følte at det som ble stilt som krav til oss ikke samsvarte med virkeligheten i det hele tatt (og at man ikke fikk hjelp der man støtte på problemer). Det er også litt av grunnen til at jeg valgte bort lærerhøgskolen, noe jeg er kjempeglad for i dag.

TS: Jeg har gått lærerutdanningen, så jeg tilfredstiller kravene i norsk/matte, samtidig er ikke noe jeg har bruk for akkurat nå. Jeg valgte å hoppe av lærerstudiet og tar nå en master i engelsk. Faktisk følte jeg at lærerhøgskolen hemmet meg for videre utvikling, og derfor valgte jeg heller å følge hjertet mitt. Jeg vil nemlig spesialisere meg, ergo blir jeg lektor med opprykk innenfor engelsk. Det var ingen karakterkrav ift matte eller engelsk for å kunne studere engelsk, og selv om man ikke har kjempekarakterer i norsk eller matte så betyr ikke det at man ikke kan bli en god lærer i et annet fag.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...