Gå til innhold

Lover og regler mht. copyright på bilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt fortvilet nå.

Prøver å følge lover å regler så godt jeg kan, men når det gjelder bilder på internett så synes det er vanskelig å vite hvilke bilder som har "copyright" eller ikke. Liker å legge ut naturbilder og andre oppmuntrende bilder ol. på fb, men jeg tør ikke lenger gjøre det pga at jeg synes det er vanskelig å få oversikt over lover og regler i forhold til dette med å dele bilder på internett. Og dessuten så synest jeg også det er vanskelig å være helt sikker på at disse sidene med såkalte "free images" egentlig er til å stole på? For alt jeg vet kan de jo være kopiert fra steder uten at personen som har delt dem har sjekket om det er copyright! Noen som har peiling på dette her?? Veldig takknemlig isåfall:)

Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Aldri publiser bilder som andre har tatt med mindre du har fått lov til det eller det står at bildet kan brukes fritt.

Er du usikker så lar du være.

Om jeg f.eks finner ett av mine bilder, publisert av noen andre, på nettet, så passer jeg på å skaffe beviser (print screen o.l), søker opp navnet på personen som har publisert bildet og sender de en fin regning i poste . Betaler de ikke så er det advokat og politi neste.

Og jeg vet det er flere som gjør som meg.

Noen mener at man ikke kommer noen vei med dette, men det er bare tull. Har selv vunnet saker hvor andre har stjålet mine bilder, uten problemer

Endret av Consensio
Skrevet

Så lenge jeg selv ikke later som at det er mitt bilde og ikke tjener penger på det, så poster jeg akkurat de bildene jeg føler for å poste. Men da ser jeg ikke noen grunn til å skulle poste bilder stadig vekk.

Det er sikkert ulovlig, men det driter jeg i, og så tar jeg heller den saken når det blir en sak.

Skrevet

Så lenge jeg selv ikke later som at det er mitt bilde og ikke tjener penger på det, så poster jeg akkurat de bildene jeg føler for å poste. Men da ser jeg ikke noen grunn til å skulle poste bilder stadig vekk.

Det er sikkert ulovlig, men det driter jeg i, og så tar jeg heller den saken når det blir en sak.

Jaja, stjeling er fett.

Skrevet

Jeg hadde lagt ut bilde av hunden min som ser ut som en ulv, og ser veldig fin ut på bilder. Etter en stund fant jeg fult av bilder på netter av hunden min hvor den ble kalt for "wolf", "cute wolf" og sånne ting. Det var ikke greit at noen tok bildene uten å spørre meg om lov først.

Gjest SemperFi
Skrevet

jeg har skrevet en oppgave ang lov om opphavsrett, om du vil ha en liten kort oppfatning av hva denne loven går ut på kan du sende meg en PM på det. Vil ikke legge oppgaven min ut på nett.

Skrevet

Jaja, stjeling er fett.

Jeg ser ikke på det som stjeling.

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg ser ikke på det som stjeling.

Hva ser du på det son da?

Men joda, om du vil ha en regning på 10.oookr om du stjeler ett av mine bilder og politianmeldelse og rettsak dersom du ikke betaler, så bring it on :)

Skrevet

Hva ser du på det son da?

Men joda, om du vil ha en regning på 10.oookr om du stjeler ett av mine bilder og politianmeldelse og rettsak dersom du ikke betaler, så bring it on :)

Hva slags bilder er det du tar, om du tror de har en verdi på 10k? Du får neppe medhold i det kravet om jeg poster ditt bilde på fb.

Gjest Consensio
Skrevet

Hva slags bilder er det du tar, om du tror de har en verdi på 10k? Du får neppe medhold i det kravet om jeg poster ditt bilde på fb.

Sier ikke ar bildet i seg selv er verdt 10k, men om man tar bildets verdi + "straff" for at du stjal det + erstatning for tort og svie + hvor mange ganger du evnt har postet det + om du har tatt kred for bilde osv så kan det fort bli 10k

Jeg har fått medhold i lignende krav alle gangene jeg har krevd det (3 ganger) og personen ble dømt til å betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...