Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er veldig uening i norges narkotikalovgivning. Jeg kan ikke forstå hvorfor hasj og khat er ulovlig, og alkohol fullt lovlig, når det er bevist at alkohol er mye farligere enn både hasj og khat. Jeg synes det er en skam et loven er slik i Norge. Man kan faktisk dø hvis man drikker for mye alkohol på en gang, mens man faktisk ikke kan dø av en overdose hasj eller khat! Jeg synes bare det er rett og rimelig at de farligste stoffene er forbudt, mens de mindre farlige er lovlig, men her (og i de fleste andre land)er det jo motsatt! Jeg synes at khat og hasj bør legaliseres. Men dette er vel desverre ikke noe jeg (eller andre) kan gjøre noe med, er det vel? Jeg vil gjerne høre andres mening om denne saken.

Endret av gandalf
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva med å også gjøre alkohol ulovlig? Så er både det og narkotika forbudt.

Endret av Berentsens
  • Liker 1
Skrevet

Hadde alkohol kommet i dag, når vi vet konsekvensen av det, så hadde det blit forbudt på flekkem.

Narkotika er på en måte noe "nytt", alkohol har vært i vår kultur i århundrer og er nesten noe vi er født med. "alle" bruker det, samme med røyk. Tenk konsekvenmsene om det ble forbudt over natta. Derfor må det i hvertfall skje gradvis, slik som me røyk, det forbyd mer og mer, litt etter litt.

• Liker 3
Gjest just words
Skrevet

Jeg er på mange måter enig med deg Gandalf. Nå har jeg ikke så mye kjennskap til Khat, men hasj er jeg for å legalisere. Jeg er ikke så aktiv at jeg står på barrikadene og går i fakkeltog for legalisering.

Men når jeg tenker på hvor mange som hver helg ligger på legevakten av alkohol forgifting eller hvor mange som sitter i kjelleren hos politiet pga de har gjort noe litt for ekstremt så er tanken på legalisering av hasj en uhorvelig god ide. Og nå kommer sikkert debatten til å ta helt av med psykiske problemer og hasj røyking

Men hvor mange psykiske problemer har alkoholikere? Hvor mye ødelegger dette i samfunnet? For ikke å nevne de fysiske plagene og de sosiale.

Skal de som liker å ta seg et glass i festelig lag eller en rødvin til maten en sjelden gang ta hensyn til alle alkisene? Og for å spørre på en annen måte: Skal de som ikke får psykiske problemer (noe de fleste ikke får når de røyker hasj) ta hensyn til de som får det?

Skrevet

Hvorfor skal vi tillate flere potensielt farlige stoffer bare fordi alkohol kanskje er farligere?

Jeg sier ikke jeg er uenig i forhold til rangeringen mellom alkohol, hasj og khat. Men å tillate hasj og khat, som også er avhengighetsskapende og gir rus, bare fordi de kanskje er "snillere" enn alkohol gir ikke mening hos meg.

• Liker 8
Skrevet

Narkotika burde selvsagt være lovlig.

For det første så skaper det kriminalitet for å forsyne markedet av ellers lovlige og fredelige og ansvarsfulle brukere. For det andre så skaper det dårlig og skadelig stoff fordi fremstillingen skjer uten standardisering og uten tilsyn. For det tredje så er det inngrep i menneskers frihet til å gjøre hva de vil med sin kropp.

Men, vi mennesker er slik innrettet at vi sjelden ser problemer med å moralisere ovenfor andre mennesker, og så er det jo selvsagt en slags inntektskilde da. Både direkte gjennom bøter, men også gjennom sysselsetting. Balansen her er jo selvsagt slik at dette ikke lønner seg, slik at det er skattebetalerne som til slutt betaler for å bli kriminalisert, samtidig som annen og langt mer alvorlig kriminalitet må kjempe om ressursene.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal vi tillate flere potensielt farlige stoffer bare fordi alkohol kanskje er farligere?

Jeg sier ikke jeg er uenig i forhold til rangeringen mellom alkohol, hasj og khat. Men å tillate hasj og khat, som også er avhengighetsskapende og gir rus, bare fordi de kanskje er "snillere" enn alkohol gir ikke mening hos meg.

Enig med deg. Det er ingen grunn til å legalisere det fordi et annet rusmiddel er farligere.

Både alkohol og narkotika burde være lovlig. Slik det er nå så straffer det folk som skades ( f.eks dårlig stoff som må finansieres gjennom kriminalitet av personer som er utstøtt av samfunnet), i stedet for å hjelpe dem.

Ond sirkel.

• Liker 3
Skrevet

Hva med å bare forby alkohol? Om argumentet er at alkohol er farligere enn hasj og khat, og at hasj og khat burde legaliseres, kan man snu argumentasjonen og si at fordi alkohol er farligere enn hasj og khat, bør alkohol bli forbudt.

• Liker 6
Skrevet

Seriøst ikke denne diskusjonen igjen det er jo ikke lenge siden det ble postet i den forrige på mange titalls sider med

"jeg vil at det skal være lovlig siden jeg er avhenging og det er mye styr for meg å få tak i dopet mitt" (det er alle dere for, forresten)

og

"jeg synes det bør være forbudt fordi <insert 100 logiske fornuftige grunner"

helt til noen sier noe drøyt og så blir hele greia låst.. :sjenert:

• Liker 6
Skrevet

Seriøst ikke denne diskusjonen igjen det er jo ikke lenge siden det ble postet i den forrige på mange titalls sider med

"jeg vil at det skal være lovlig siden jeg er avhenging og det er mye styr for meg å få tak i dopet mitt" (det er alle dere for, forresten)

og

"jeg synes det bør være forbudt fordi <insert 100 logiske fornuftige grunner"

helt til noen sier noe drøyt og så blir hele greia låst.. :sjenert:

Hatten av, Chelmon!

• Liker 1
Skrevet

Dette sier jo kun noe om dine egne fordommer...

• Liker 2
Skrevet

Faen så dumme noen er.

Gjest just words
Skrevet

Dette sier jo kun noe om dine egne fordommer...

Ja men man kan da ikke tro at det går an å ha en slik debatt uten fordommer? De kommer snikende, eller stormende fra folk som ikke klarer å føre en sakelig diskusjon.

Men selvsagt er vi som ønsker å legalisere hasj store hasj misbrukere, selvsagt.

Kan ikke ha en diskusjon om et emne, å ha meninger om ting i samfunnet uten å ha direkte kjennskap til det. Alle som mener noe om hells angels er medlemmer. Alle de som mener homofili er naturlig er selv homofile osv.. (Gidder ikke en gang å finne ironi flagget her!)

Skrevet

Hva med å bare forby alkohol? Om argumentet er at alkohol er farligere enn hasj og khat, og at hasj og khat burde legaliseres, kan man snu argumentasjonen og si at fordi alkohol er farligere enn hasj og khat, bør alkohol bli forbudt.

Det er moralisering og løser ikke engang problemet. Folk vil ha alkohol, folk vil ha rusmidler generelt og dersom det blir forbudt så bruker de det likevel i tillegg til at varene blir dårligere og staten må bruke mer ressurser på å bekjempe det.

• Liker 2
Skrevet

Ble vi enige, eller ble argumentene for gode til at moralistene ikke orket å henge med?

• Liker 1
Skrevet

Ingen blev enige. Argumentene er like dumme og unuancerte som før, og jeg tror ikke jeg orker denne debatten en gang til.

• Liker 2
Skrevet

Ingen blev enige. Argumentene er like dumme og unuancerte som før, og jeg tror ikke jeg orker denne debatten en gang til.

Hvilke argumenter er dumme?

Skjønner at det er kjipt å diskutere noe når nye folk hiver seg inn og slenger dritt hele tida uten å ta seg bryet med å lese tidligere argumenter osv.

Skrevet

Man kan også lese tidligere debatter om emnet. Jeg har redegjort udførlig for mitt syn mange ganger tidligere i dette forumet, og er lei av at vi som er modstandere av legalisering og fri omsetning av narkotika bliver kaldt uvidende og moraliserende.

• Liker 1
Skrevet

zippediduda I smoke weed and I got braindamage, but I don't give a fuck cause i still manage! :regn:

• Liker 1
Skrevet

Man kan også lese tidligere debatter om emnet. Jeg har redegjort udførlig for mitt syn mange ganger tidligere i dette forumet, og er lei av at vi som er modstandere av legalisering og fri omsetning av narkotika bliver kaldt uvidende og moraliserende.

Jeg er for legalisering, men mot fri omsetning. På samme måte som at jeg er mot fri omsetning av alkohol og tobakk.

Paradokset her er at det selvsagt er negative effekter med rusmidler, men at disse stort sett eksisterer pga kriminaliseringen. Kan man løse disse problemene ved legalisering så sitter man igjen med de problemene som brukeren lager for seg selv og da er man plutselig inne på moralisering og formynderi.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...