Auri Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Jeg er hardt angrepet av psoriasis på neglene... Og det går utrolig utover selvtilliten. Jeg har alltid hatt naturlig sterke negler som jeg trengte å gjøre minimalt med; de ble lange og fine av seg selv. Nå tør jeg ikke vise hendene mine offentlig lenger... De ser forferdelige ut, og flere av dem har knekt langt nedenfor den naturlige neglkanten. Flere truer med å dette helt av... Noen andre her som har det? Hvordan behandler dere det (hudlegen min har sagt det bare er å vente til det gir seg), og hvor lenge har dere hatt det? Har noen prøvd å legge gelénegler eller noe oppå psoriasisnegler?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 Har håndpsoriasis som også går på noen av neglene. Veldig stygt og leit. Jeg ville IKKE gjort ting som akryl m.m. i fall det gjør vondt verre. Jeg er også svært forsiktig med lakk ol (i tillegg til at det ikke blir noe pent). Det er en psoriasisforening, kontakt dem, og kontakt legen din og be han sende deg til spesialist. Det er mange ting som bedrer psoriasis, kanskje disse tingene fungerer på neglps også? Feks solarium/solbehandling, sånn blå greie du kan dyppe hendene i (husker ikke navnet, men er et middel du kjøper på apoteket som er lilla-blå og som psoriatikere kan bade i), fete kremer og sove med hvite bomullshandsker, stresse ned, kosthold med mye omega/tran. osv. Lykke til! klem fra ei som sliter med det samme.
Auri Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2012 Jeg går til hudlege, pga psoriasis på hender og føtter (PPP). Han sa det gjorde ingenting med negllakk på de skadde neglene. Jeg bruker sterk kortisonkrem (Dermovat), sover med bomullshansker (har hansker på mestepartn av døgnet), dusjer med plasthansker for å ikke få for mye vann og såpe på huden... Det er et mareritt altså. Men neglene mine blir bare verre og verre. Har det på tåneglene og, men det bryr meg ikke noe særlig, fingrene er verre.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Uff. syns oppriktig synd i deg og skulle ønske jeg kunne hjelpe. Har du prøvd med sol? Leste et kjerringråd på nett nå: Bade området i øl(!). Kan jo ikke skade å prøve...
Auri Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 21. januar 2012 Jeg kan ikke ta solarium, har alt, alt, alt for mye føflekker så jeg må være enormt forsiktig med UV-stråler. Faktor 50 om sommeren!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Jeg kan ikke ta solarium, har alt, alt, alt for mye føflekker så jeg må være enormt forsiktig med UV-stråler. Faktor 50 om sommeren! Uff, skjønner. Hudkreft vil du i allefall ikke ha. Men hva med en sånn håndholdt behandlingssol? Jeg kjøpte meg det. Ser ut som en hårbørste, med bittesmå "solariumsrør" i. til å bruke som behandling på punkter? Har du prøvd sånn lilla væske til å dyppe fingrene i? (husker fortsatt ikke hva det heter).
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Vet ikke om det har samme virkning på neglpsoriasis, men kjenner flere som har vært veldig plaget med hudpsoriasis, og som har blitt tilnærmet symptomfri etter å ha begynt og ta oregano-olje (fås kjøpt på helsekost). Finnes visst mange varianter av denne oljen, og noen er iblandet andre urter og forskjellig, så pass på at du kjøper en som er ren og ganske konsentrert. Man kan enten smøre oljen på huden, eller kjøpe tomme kapsler som du drypper noen dråper oppi og tar oralt. Man bør visst holde seg til en av delene, og ikke både smøre og ta kapsler samtidig. Håper du finner noe som funker for deg!
Auri Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2012 (endret) AB: aldri hørt om denne lilla væsken, skal spørre på apoteket Gjest: Kan hende oreganoolje fungerer på vanlig psoriasis, min psoriasis er en spesiell type som er utrolig vanskelig å bli kvitt. Har prøvd mye som skal være mirakuløst på psoriasis, uten noen effekt.Men takk for tipset Endret 22. januar 2012 av Pixie Plaid
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #9 Skrevet 21. januar 2012 Jeg har også PPP, lekre greier når det blir store pustler på føttene.. :gjeiper: Er lysbehandling helt utelukket Pixie? I perioder har det vært så ille at jeg knapt kunne gå pga sår i fotsålene, da har lysbehandling på hudpoliklinikk vært redningen. Det er jo ikke helt samme stråling som i solarier, man blir ikke brun f.eks. Nå trenger jeg bare vedlikeholde med Locobase LPL.
Auri Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 21. januar 2012 Hudlegen min har lysbehandling, men jeg har aldri blitt tilbudt det, så regna bare med at det ikke funka på PPP... Jeg har også hatt perioder jeg ikke kunne gå pga pustler over HELE fotsålen...PPP er noe jævla drit.
NoName11 Skrevet 22. januar 2012 #11 Skrevet 22. januar 2012 Jeg har PPP og har alltid hatt akryl på neglene mine - har ingen negative erfaringer med det, og neglene/hendene ser mer delikate ut
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #12 Skrevet 22. januar 2012 Huff, stor klem til deg Har selv slitt med stygge negler (på tærne) i mange år. Tror det er neglesopp jeg har da, men uansett umulig å behandle skikkelig. Fingerneglene har jeg heldigvis ikke hatt problemer med...frem til det siste året... :omg: Har den siste tiden fått mange små hvite prikker på fingerneglene. Har opplevd en og annen "enkeltprikken" på neglene før i livet også, men ikke så mange av gangen som nå. På en av neglene mine teller jeg nå hele 5 prikker Har lest MYE om både neglesopp og neglepsoriasis uten å kunne trekke noen sikre konklusjoner. Neglene mine har altså ikke fordypninger, kun masse hvite prikker. Det får meg til å tenke at det kanskje er psoriasis jeg har hatt på tåneglene så lenge også, og at det nå er i ferd med å spre seg til fingrene?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #13 Skrevet 22. januar 2012 Hudlegen min har lysbehandling, men jeg har aldri blitt tilbudt det, så regna bare med at det ikke funka på PPP... Jeg har også hatt perioder jeg ikke kunne gå pga pustler over HELE fotsålen...PPP er noe jævla drit. Det kan jo være verdt å spørre, i det minste Hadde veldig gode resultater på mine PPP-føtter, relativt raskt. På hudpoliklinikken jeg gikk hadde de et helt rom fullt av lysmaskiner, noen små til hender og føtter og noen store som så ut som stående solarier. Det så ut som et spa til tider, med folk som tuslet rundt i morgenkåper og store kremdispensere overalt
Auri Skrevet 22. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 22. januar 2012 Huff, stor klem til deg Har selv slitt med stygge negler (på tærne) i mange år. Tror det er neglesopp jeg har da, men uansett umulig å behandle skikkelig. Fingerneglene har jeg heldigvis ikke hatt problemer med...frem til det siste året... :omg: Har den siste tiden fått mange små hvite prikker på fingerneglene. Har opplevd en og annen "enkeltprikken" på neglene før i livet også, men ikke så mange av gangen som nå. På en av neglene mine teller jeg nå hele 5 prikker Har lest MYE om både neglesopp og neglepsoriasis uten å kunne trekke noen sikre konklusjoner. Neglene mine har altså ikke fordypninger, kun masse hvite prikker. Det får meg til å tenke at det kanskje er psoriasis jeg har hatt på tåneglene så lenge også, og at det nå er i ferd med å spre seg til fingrene? Hvis ikke soppdrepende produkter virker, er det nok neglpsoriasis ja. Men er ikke sikkert hendene dine kommer til å bli veldig ødelagt likevel. Jeg har jo psoriasis i tillegg over hele hånda. Håper dine holder seg bra Det kan jo være verdt å spørre, i det minste Hadde veldig gode resultater på mine PPP-føtter, relativt raskt. På hudpoliklinikken jeg gikk hadde de et helt rom fullt av lysmaskiner, noen små til hender og føtter og noen store som så ut som stående solarier. Det så ut som et spa til tider, med folk som tuslet rundt i morgenkåper og store kremdispensere overalt Ja, jeg skal spørre neste gang. Jeg er blitt satt på Methotrexate som ikke har hatt særlig mye effekt så langt (og jeg hater å gå på det, sykt skumle medisiner). Hendene mine er ille nå, og jeg begynner i arbeidspraksis om et par uker, det kan du tro jeg gruer meg til... Skal jobbe i blomsterbutikk, så det blir vel bomullshansker med plasthansker utenpå for å i det hele tatt greie å gjøre noe :/ Men NAV-kontakten min tar ikke hensyn til PPP-en, for det er ikke derfor jeg ble arbeidsufør i utgangspunktet :/ Det er kjipt altså... Ser for meg om jeg får en slik periode jeg haddde i høst på føttene, samtidig som hendene mine holder seg slik de er nå... Uff altså. Ikke noe kult i det hele tatt.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. januar 2012 #15 Skrevet 22. januar 2012 (endret) Hei Pixie! Leit å høre at du er så hardt angrepet. Jeg har selv neglpsoriasis, på meg er det tåneglene som er verst. Jeg har tidligere hatt gelenegler lagt utenpå, for å få det litt finere. Jeg vet ikke hvordan din psoriasis arter seg, men på meg vokser ikke storetåneglene lenger enn ca halve av normal lengde, så da jeg skulle reise bort til sommer og sol valgte jeg altså gelenegler. Det gikk helt fint, neglene tok ingen skade av det. Hadde de på i ca fem-seks måneder, før de ble fjernet. Har også brukt neglelakk på dem flere ganger, er faktisk et tips jeg fikk på Hudlegekontoret (www.hudlegekontoret.no) for å føle meg litt freshere. Men det blir jo ikke kjempepent uansett, men det er fordi mine negler er så ruglete og ujevne. Derfor bruker jeg sjeldent lakk på hendene heller, for det blir ikke så fint der heller, selv om de neglene ikke er like hardt angrepet. Løsner neglene dine fra neglesengen/underlaget? Det gjør mine storetånegler, så der har jeg blitt anbefalt å klippe neglene så langt ned det går. Resultatet er jo negler på kanskje en halv cm. Det er jo veldig dumt at de ikke tar hensyn til psoriasisen? Da jeg snakket med en innad i NAV da de skulle kartlegge arbeidsevnen min, sa han rett ut at "vått arbeid" skulle jeg holde meg langt unna, pga atopisk hud. Det er i mitt tilfelle heller ikke pga huden at jeg er i systemet, men det var faktisk dem som utelukket det, og ikke jeg. Håper det ordner seg for deg Til deg som lurer på om du har neglesopp eller psoriasis: neglesopp kan være veldig vanskelig å behandle, så om du har prøvd behandling uten hell, betyr det ikke nødvendigvis at da er det ikke sopp du har. Det kan også være smittsomt, så om du har plukket deg mye på de angrepne neglene, kan det smitte over på friske negler. For å finne ut av hva det er du har (tilstandene ser jo så like ut at selv trente hudleger har problem med å se det) så tar hudlegen en skrapeprøve av neglen din. Så dyrker de den i laboratoriet og ser hva som feiler den. Edit: glemte jo å svare på spørsmålene dine jo! Jeg har alltid hatt atopisk hud, men neglene har vært ganske greie. Men da jeg var fjorten klarte jeg å sparke begge føttene så det sang etter inn i en murtrapp. Etter det løsnet neglene, og de kom tilbake skadet. Hos meg sier de at psoriasisen sitter i selve neglesengen, og derfor blir neglene påvirket i den graden de gjør. Det finnes behandling, blant annet tabletter. Jeg husker ikke navnet på dem, fordi jeg aldri fikk dem. Grunnen til at jeg ikke fikk dem, er at det er tabletter som hovedsaklig skal behandle kroppen innen fra (tenker da primært på hud og ledd), som har vist seg å kunne ha en effekt på negler. Etter hva jeg forsto er det en liten sjanse for at de også fungerer på neglene, så ettersom jeg ikke behandler resten av kroppen for psoriasis fikk jeg ikke disse tablettene. Det jeg fikk beskjed om var å behandle neglene pent, stelle dem godt. Jeg har tidligere prøvd lysbehandling, men på meg fungerte ikke det i det hele tatt. Endret 22. januar 2012 av ~Fantabulous_kitten~
Thomasine Skrevet 22. januar 2012 #16 Skrevet 22. januar 2012 Blander meg litt inn her... Jeg har eksem i ørene (vi sliter alle med noe...) og innimellom må jeg bruke krystallfiolett http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/materialer/saarbehandling/krystallfiolett Kan det være det den lilla vesken noen nevner her...? Den hjelper også mot kløe!
Auri Skrevet 22. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 22. januar 2012 Jeg tror noe som er uttørrende ville vært drepen for huden min, jeg må holde den myk og fuktig til enhver tid før å gjøre livet lettest mulig. Sitter og kikker på prisen på UVB-apparater til hjemmebruk... Hjelpes, 4-5000 kr : Dere andre som har PPP; røykte dere før, røyker dere fortsatt, eller har dere greid å slutte? Hvordan har evt. røykeslutt påvirket PPPen? Jeg prøver støtt og stadig, men sprekker med en gang...
Scherbatsky Skrevet 23. januar 2012 #18 Skrevet 23. januar 2012 (endret) Den lilla væsken heter kaliumpermanganat eller noe slikt. Den farger noe sinnsykt på hendene (de blir skittent-brune). Ha saften av en halv eller hel sitron i nytt rent vann, og sitt med det en stund, så går det vekk. Vet ikke om det har samme virkning på neglpsoriasis, men kjenner flere som har vært veldig plaget med hudpsoriasis, og som har blitt tilnærmet symptomfri etter å ha begynt og ta oregano-olje (fås kjøpt på helsekost). Finnes visst mange varianter av denne oljen, og noen er iblandet andre urter og forskjellig, så pass på at du kjøper en som er ren og ganske konsentrert. Man kan enten smøre oljen på huden, eller kjøpe tomme kapsler som du drypper noen dråper oppi og tar oralt. Man bør visst holde seg til en av delene, og ikke både smøre og ta kapsler samtidig. Håper du finner noe som funker for deg! Heisan! Jeg har psoriasis på hendene, og dette virker veldig interessant. Er det noen spesielle merker man bør kjøpe? Jeg går utdannelse som kokkelærling, noe som er vanskelig i kombinasjon med psoriasis på hendene (som blir mye verre av vann) og tanken på å bli kvitt litt av symptomene hadde vært deilig! Spørsmål til dere andre med psoriasis på hendene... hvordan er det med svømming? Jeg vil gjerne begynne å svømme som del av trening, men vet ikke hvordan det vil være med hendene mine (som sprekker opp veldig lett). Og ett til: Er det andre som føler at det kommer små bobler i huden som av og til væsker, i psoriasis området? I tillegg vil jeg bare si en rar takk til Pixie. Jeg har følt meg rar og alene i et år nå fordi jeg aldri har hørt om andre som dusjer med plasthansker. Endret 23. januar 2012 av Scherbatsky
Auri Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #19 Skrevet 23. januar 2012 Haha, godt mine dusjproblemer kan gjøre at andre føler seg bedre Disse blemmene dine kan gjøre at det høres litt ut som om du også har PPP (Pustulosis palmoplantaris). Jeg håper inderlig for din del at det ikke er det, riktignok. Hvis du skal begynne å svømme, burde du prøve å smøre problemområdene godt inn med vaselin før du går i bassenget. Det burde hjelpe endel. Og så rett på med kortison og plasthansker etterpå Det er ikke sikkert det hjelper nok, men det er verdt å prøve hvertfall. Ellers for hendene dine så burde du, når du ikke er på jobb, skjerme hendene mest mulig med fete kremer og bomullshansker. Jeg kjøper hansker hos http://www.gloves-online.com/. De er billige, men har hansker i god kvalitet og passform, som kan vaskes i maskin (30*). Når hendene mine er virkelig ille smører jeg på masse krem, tar på hansker, og sitter med varmeflaske mellom hendene mens jeg ser på tv f.eks. Varmen øker effekten av kremen.
Scherbatsky Skrevet 23. januar 2012 #20 Skrevet 23. januar 2012 Man takker! Masse informasjon! LIKER! Ojda, kan se ut som jeg har et snev av PPP. Ikke noen ekstrem form, men det kan forklare de blemmene. Må spørre hudlegen om det. Jeg skjermer jo hendene så godt man kan, men mine tåler vann ekstremt dårlig, blusser opp og blir røde/såre med en gang, pluss at sårene sprekker opp. Ikke kokke-vennlig med andre ord. Jeg bruker betnovat som salve og canoderm som krem, og bomullshansker. Kjøpte vanlige på bodyshop, de på apoteket var ubrukelige. Det med varme må jeg tenke på. Hmm, på tide å kjøpe varmeflaske. Takk Pixie!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå