Trønderveitja Skrevet 1. januar 2004 #1 Skrevet 1. januar 2004 Jeg vet ikke hvordan jeg skal vaske bunadsskjorta mi uten å ødelegge den!Noen tips??
Lillebi Skrevet 1. januar 2004 #3 Skrevet 1. januar 2004 Jeg tar den forsiktig i en bøtte med vann og milo. Lufftørker, og legger den bort ustrøket. Styrker den når jeg skal bruke den igjen.
Vimsevips Skrevet 1. januar 2004 #4 Skrevet 1. januar 2004 Jeg har ei i bomull med farget broderi, den tar jeg i vaskemaskina på ullvask. Moren min gjør det samme med sin linskjorte. Etter vask, henges den til tørk, og strykes. Legges så i et gammelt putevar, og strykes så neste gang jeg skal bruke den. Akkurat slik moren min gjør med sin.
Trønderveitja Skrevet 2. januar 2004 Forfatter #5 Skrevet 2. januar 2004 Takk for tipsene.Nå setter jeg i gang og vasker skjorta.Håpet er at bunaden blir litt mindre trang til 17.mai, enn den var i jula :oops:
Imax Skrevet 2. januar 2004 #6 Skrevet 2. januar 2004 Jeg vasker linskjorta mi på 60 grader i vanlig vaskemaskin. Lin tåler faktisk kokvask på 90 grader! Da blir den knallhvit og ren og pen. Henger den opp til tørk.
Gjest Zalomine Skrevet 2. januar 2004 #7 Skrevet 2. januar 2004 Mi linskjorte vaskes pent for hånd, med milo og varmt vann. tørr ikke putte den i vaskemaskina. Jepp, temperaturen tåler den, lin tåler varme, men det er behandlinge jeg er redd for... slitasje. Den er ikke helt ny, og litt slitt som det er (jeg arvet mammas "ungpikeskjorte". Ikke det at skjortene ser ulike ut, annet enn størrelsen...) så jeg vil ikke slite den mer enn nødvendig. Bunadskjorta skal jo vare lenge... Jeg bruker den ikke så ofte heller....
*Shira* Skrevet 2. januar 2004 #8 Skrevet 2. januar 2004 Vasker min linskjorte i vaskemaskin på 60 grader. Husker mamma kokte skjortene før i en stor diger kjele.
Gjest Tex Skrevet 2. januar 2004 #9 Skrevet 2. januar 2004 Jeg vasker min i badekaret, med Nylonvask. Lar den ligge i varmt vann, som blir kaldere og kaldere etterhvert..... Stryker bare ermene og kragen.....
Tosca Skrevet 4. januar 2004 #10 Skrevet 4. januar 2004 Jeg vasker min linskjorte i vaskemaskinen på 95 gr. Det tåler den uten noe problem. Blir hvit (så hvit som lin kan bli da) og fin.
Redhead Skrevet 4. januar 2004 #11 Skrevet 4. januar 2004 De siste årene har jeg levert skjorta mi til vask på renseri. HAr aldri hatt så fin og hvit skjorte som det jeg har nå hver 17. mai. Skal gjøre det samme til våren. Da skal vi i to konfirmasjoner + at det er 17. mai like etterpå. Orker ikke mer vasking og stryking selv, er vel litt lat sånn :oops: .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå