Gjest gjest- silje Skrevet 21. januar 2012 #41 Skrevet 21. januar 2012 One life for another To give one life, you need to take one other Og blabla bla Kanksje grunnen til at du ikke finner noen gode grunner er fordi du bor i dette landet? Og at du derfor ikke er helt objektiv?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #42 Skrevet 21. januar 2012 Økonomiske årsaker, man sparer samfunnet for "dyr" som aldri kan fungere blant andre mennesker uansett (om de da ikke får ekte livsstid), mindre overbefolkning.
Gjest MorAase Skrevet 22. januar 2012 #43 Skrevet 22. januar 2012 Jeg ville sagt tvert imot, og om den kriminelle eventuelt ville teknt i de baner, ville han heller forsøkt å rette opp feilen, som jeg skrev tidligere i håp om en mildere straff. Da forholder du deg til en rosa verden. Verden er ikke rosa. Desperate mennesker gjør desperate ting. Få er mer desperate en dem som ikek har noe å tape. Da går en like så godt inn i en orgie av høy fart, dop og skarpe skudd. En skal jo dø allikevel, så hvorfor ikke gjøre døden spektakulær?
Victoire Skrevet 22. januar 2012 #44 Skrevet 22. januar 2012 Da forholder du deg til en rosa verden. Verden er ikke rosa. Desperate mennesker gjør desperate ting. Få er mer desperate en dem som ikek har noe å tape. Da går en like så godt inn i en orgie av høy fart, dop og skarpe skudd. En skal jo dø allikevel, så hvorfor ikke gjøre døden spektakulær? Verden min er absolutt ikke rosa. Men jeg ser på det objektivt og jeg tenker at slik ville flere reagert. Uansett så vet de ikke der og da om det blir dødsstraff eller ikke, hvorfor klusse det enda mer til og gjøre dommen sin enda hardere? Det er sjelden tilfeldige (draps)ofre, de fleste drapsmenn har et mål for øye. Er det en seriemorder eller terrorisme, ja, da vil de kanskje prøve å ta enda flere liv - men det ville de gjort uansett om de tenkte de fikk dødsstraff eller livstid.
hulaboer Skrevet 22. januar 2012 #45 Skrevet 22. januar 2012 Jeg ville sagt tvert imot, og om den kriminelle eventuelt ville teknt i de baner, ville han heller forsøkt å rette opp feilen, som jeg skrev tidligere i håp om en mildere straff. Rette opp feilen når du har drept noen?
Victoire Skrevet 22. januar 2012 #46 Skrevet 22. januar 2012 Rette opp feilen når du har drept noen? Totalt bom fra meg. Men jeg tror du skjønner hva jeg mener?
hulaboer Skrevet 22. januar 2012 #47 Skrevet 22. januar 2012 Økonomiske årsaker, man sparer samfunnet for "dyr" som aldri kan fungere blant andre mennesker uansett (om de da ikke får ekte livsstid), mindre overbefolkning. Det er dyrere å ha folk på dødscelle enn å holde dem fengslet i lang tid.
Jalp Skrevet 23. januar 2012 #48 Skrevet 23. januar 2012 Hei TS: Slik jeg ser det, er det ingen valide argumenter for dødsstraff. Det er en rekke argumenter som blir ført for å opprettholde denne fomen for straff, men det er rimelig enkelt å plukke alle disse argumenetene fra hverandre med enkel logikk med henvisning til forskning. Men her har jo du muligheten til å drøfte disse argumentene i oppgaven din. Hevnmotivet bli ofte framhevet som viktig. Vi ser dette f. eks. i terrorsaken fra i sommer der argumantasjonen mot at ABB kan være utilregnelig, egentlig stammer i behov for hevn eller frykt for at han ikke får nok straff. Nå er ikke hevn en del av norsk strafferettspleie, men det virker som om mange ikke har fått med seg akkurat det. Det finnes en del forskning fra USA i forhold til dette med pårørendes behov for hevn. Det som ofte underslås er at ganske mange av ofrenes pårørende etter en henrettelse får en tilleggsbelastning med skyldfølelse og traumer idet man føler et medansvar til at henrettelsen er gjennomført. De andre argumentene som kostnader, preventiv virkning, holder heller ikke mål. Og her finnes det også forskning det kan vises til. Det blir nok en søkejobb på internett for din del. Sjekk f. eks. Amnesty International, for der finnes det sikkert en del forskning og interessante linker. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå