AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Nå sitter jeg her litt forbanna. Det er januar og alle har masse regninger. Jeg skal ha 30% sykepenger fra nav. Men de har ikke kommer så jeg har hatt 70& lønning i flere mnd. Dette blir trangt. I januar i fjord fikk jeg feil lønning, jeg ga beskjed til arbeidsgiver og regnskapsfører om dette med en gang jeg så jeg hadde fått for mye. Altså når lønningen kom inn. jeg tenkte ikke noe mer på saken og de gjorde ikke noe mer med det. Men nå kom lønnsslippen for denne mnd. Og de trekker meg nå for det jeg fikk for mye i fjor. Det som gjør meg forbannen er at de ikke sa i fra om dette på forhånd. Kan de gjøre det? og så sent etterpå? Nå som jeg får så litte penger fra før... Det blir jo en liten krise. Tenkte og sende en mail til arbeidsgiver, da jeg syns det er dårlig gjort å trekke vekk lønnen (skjønner jo at de gjør det, men de har jo hatt et helt år på seg) uten å gi meg noe forvarsel. Jeg fikk jo plutselig mye mindre i lønn en jeg hadde ventet. Og jeg har jo regninger som skal betales... Måtte bare få blåst ut litt!
Lilleba Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 Hvis dere ikke har inngått en avtale om trekk i lønn, så kan de faktisk ikke gjøre det! Og uansett skal du ha nok til å leve av. Dette er regulert i Arbeidsmiljøloven § 13-15: § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger (1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger. c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden. (3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand. (4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. (5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt. Endret ved lov 19 juni 2009 nr. 39 (ikr. 1 jan 2010 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 822).
Glitnir Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 Men her har du tydeligvis visst dette selv helt fra det skjedde. Hvorfor har du ikke bare satt av de pengene du fikk for mye?
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Jeg ville klaget. Du HAR gjort dem oppmerksom på dette, de har ikke gjort noe med det. Da blir det et diskusjonsspørsmål om ikke dere bør dele tapet eller de må ta tapet på sin kappe. Dette er slurv fra arbeidsgivers side.
Glitnir Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 Jeg ville klaget. Du HAR gjort dem oppmerksom på dette, de har ikke gjort noe med det. Da blir det et diskusjonsspørsmål om ikke dere bør dele tapet eller de må ta tapet på sin kappe. Dette er slurv fra arbeidsgivers side. Her har alle vært klar over feilen med en gang, og da er arbeidstaker pliktig til å tilbakebetale. Om det kan gjøres i form av trekk i lønn uten avtale er et annet spørsmål, men at arbeidstaker et pliktig til å betale er opplagt - eneste begrensning vil være generell foreldelse av pengekrav.
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Her har alle vært klar over feilen med en gang, og da er arbeidstaker pliktig til å tilbakebetale. Om det kan gjøres i form av trekk i lønn uten avtale er et annet spørsmål, men at arbeidstaker et pliktig til å betale er opplagt - eneste begrensning vil være generell foreldelse av pengekrav. Man skal avtale hvordan det skal betales tilbake. Det er f.eks. ikke nødvendig å trekke alt på en lønn, man kan f.eks. trekke over flere lønninger eller f.eks. trekke i februar lønn istedet for januar lønn. Forøvrig ville jeg ALDRI funnet meg i et trekk i lønn jeg ikke var varslet om så lenge etter. Det er hun selv som har gjort oppmerksom på trekket og at bedriften velger å vente med det til neste års lønn er helt på trynet. Det minste man kan forvente av bedriften da er et varsel om at det blir trekk slik at en kan forholde seg til det eventuelt få trukket det over flere måneder.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Men... Har du brukt opp penger du har vært klar over ikke har vært dine? 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #8 Skrevet 21. januar 2012 Ts her: Ja, jeg har brukt pengene. Det har gått et år. Det er ikke snakk om mye penger, men under disse forholdene er det mer en nok, hadde det jeg fått min vanlige 100% lønning nå og ikke måtte vente på penger fra nav, hadde det ikke vært noe problem. Selvfølgelig skal de få pengene sine, det er ikke det som er problemet. Jeg bare syns det er dårlig at de gjør det et helt år etterpå uten å gi meg noen som helst beskjed. De kunne feks sendt en mail på forhånd og sakt at: denne mnd trekker vi tilbake det du fikk for mye jan. 2011. Da kunne jeg også forberedt meg litt. Har jo en sparekonto, men der tar det lang tid før man får ut pengene.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #9 Skrevet 21. januar 2012 Etter reglene om condictio indebiti (ulovfestet regel, men er omfattende rettspraksis på dette) er det ikke sikkert at arbeidsgiveren din i det hele tatt har rett til å kreve penge tilbake. Det beror på en helhetsvurdering (som ikke er lett å gjøre med så lite informasjon), men slike tilfeller som du nevner (feilaktig utbetalt for mye lønn fra arbeidsgiver) har i rettspraksis generelt blitt ansett som beløp som ikke trenger tilbakeføres (spesielt om pengene har gått til vanlig underhold). Dette stiller seg selvfølgelig anderledes om dere har hatt noen avtale på at du skulle betale tilbake. Den avtalen styrer da hvordan de kan kreve pengene tilbake. Det virker uansett rart at de trekker deg i lønn ett år etter, uten å ha avtalt noe på forhånd. Det er ikke sånn tilbakesøking skal foregå.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #10 Skrevet 21. januar 2012 Ts her: Har jo en sparekonto, men der tar det lang tid før man får ut pengene. Tar da ikke så lang tid å få penger ut fra en sparekonto. Jeg tipper dette har gått i glemmeboken hos arbeidsgiver og så dukket opp igjen pga. lønns- og trekkoppgavene som skal være ferdig nå i januar. Da sjekker man også om det stemmer med lønn, innbetalt skatt og utbetalt til arbeidstaker.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #11 Skrevet 21. januar 2012 Tar da ikke så lang tid å få penger ut fra en sparekonto. Jeg tipper dette har gått i glemmeboken hos arbeidsgiver og så dukket opp igjen pga. lønns- og trekkoppgavene som skal være ferdig nå i januar. Da sjekker man også om det stemmer med lønn, innbetalt skatt og utbetalt til arbeidstaker. Ts her: For meg tar det en uke å få ut sparepenger. Regningene skal være betalt før tirsdag. Og jeg fikk den lille lønningen min i går. Så da tar det i alle fall for lang tid å få ut sparepengene. Det andre du sier er nok riktig ja. Uansett burde de gitt beskjed.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #12 Skrevet 21. januar 2012 Ja, de burde ha gitt beskjed. Helt enig der. Om du går ei uke over forfalldatoer så spiller det fint lite. I verste fall så får du et purregebyr. Leier du så er selvfølgelig husleia den regningen du betaler først. Ingen krise å måtte vente ei uke på å få tilgang til sparepengene sine.
Glitnir Skrevet 22. januar 2012 #13 Skrevet 22. januar 2012 Etter reglene om condictio indebiti (ulovfestet regel, men er omfattende rettspraksis på dette) er det ikke sikkert at arbeidsgiveren din i det hele tatt har rett til å kreve penge tilbake. Det beror på en helhetsvurdering (som ikke er lett å gjøre med så lite informasjon), men slike tilfeller som du nevner (feilaktig utbetalt for mye lønn fra arbeidsgiver) har i rettspraksis generelt blitt ansett som beløp som ikke trenger tilbakeføres (spesielt om pengene har gått til vanlig underhold). Dette stiller seg selvfølgelig anderledes om dere har hatt noen avtale på at du skulle betale tilbake. Den avtalen styrer da hvordan de kan kreve pengene tilbake. Det du nevner her er ikke relevant i dette tilfellet. Begge parter har vært klar over feilen siden den skjedde, og da skal det selvsagt tilbakebetales. Det som dog er tvilsomt her, er å trekke i lønn uten å ha avtale på det. Men pengene må da betales uansett.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. januar 2012 #14 Skrevet 22. januar 2012 Tar da ikke så lang tid å få penger ut fra en sparekonto. Jeg tipper dette har gått i glemmeboken hos arbeidsgiver og så dukket opp igjen pga. lønns- og trekkoppgavene som skal være ferdig nå i januar. Da sjekker man også om det stemmer med lønn, innbetalt skatt og utbetalt til arbeidstaker. Jeg tipper også at dette er saken. Da er det ufint at man retter opp sin egen forglemmelse uten å kontakte den det gjelder og spør om en minnelig orden eller i det minste varsler om at det blir trekk.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. januar 2012 #15 Skrevet 22. januar 2012 Det du nevner her er ikke relevant i dette tilfellet. Begge parter har vært klar over feilen siden den skjedde, og da skal det selvsagt tilbakebetales. Det som dog er tvilsomt her, er å trekke i lønn uten å ha avtale på det. Men pengene må da betales uansett. Hvordan stiller det seg når en som lønnsmottaker gjør oppmerksom på feilen og arbeidsgiver somler med å rette det? JEG hadde selv bedt om kontonummeret og overført pengene og latt det bli deres problem å føre det i regnskapet. Og jeg hadde etterlyst månedlig bevis på at dette var blitt gjort. Skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #16 Skrevet 22. januar 2012 Nå sitter jeg her litt forbanna. Det er januar og alle har masse regninger. Jeg skal ha 30% sykepenger fra nav. Men de har ikke kommer så jeg har hatt 70& lønning i flere mnd. Dette blir trangt. I januar i fjord fikk jeg feil lønning, jeg ga beskjed til arbeidsgiver og regnskapsfører om dette med en gang jeg så jeg hadde fått for mye. Altså når lønningen kom inn. jeg tenkte ikke noe mer på saken og de gjorde ikke noe mer med det. Men nå kom lønnsslippen for denne mnd. Og de trekker meg nå for det jeg fikk for mye i fjor. Det som gjør meg forbannen er at de ikke sa i fra om dette på forhånd. Kan de gjøre det? og så sent etterpå? Nå som jeg får så litte penger fra før... Det blir jo en liten krise. Tenkte og sende en mail til arbeidsgiver, da jeg syns det er dårlig gjort å trekke vekk lønnen (skjønner jo at de gjør det, men de har jo hatt et helt år på seg) uten å gi meg noe forvarsel. Jeg fikk jo plutselig mye mindre i lønn en jeg hadde ventet. Og jeg har jo regninger som skal betales... Måtte bare få blåst ut litt! Hvorfor brukte du opp pengene du fikk formye? Du må jo merke at det er mer på konto enn hva du skal ha. Om ikke,så har du ikke kontroll
Lista Skrevet 22. januar 2012 #17 Skrevet 22. januar 2012 Ts her: For meg tar det en uke å få ut sparepenger. Regningene skal være betalt før tirsdag. Og jeg fikk den lille lønningen min i går. Så da tar det i alle fall for lang tid å få ut sparepengene. Det andre du sier er nok riktig ja. Uansett burde de gitt beskjed. Åssen sparekonto har du a? Du har vel tilgang til den i nettbanken? Hvis ikke, skaff deg det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå