Gå til innhold

Har din tenåring fri tilgang til paracet ol?

Anbefalte innlegg

Gjest Tenåringsmor
Skrevet

Da barna var små, hadde vi paracet og andre medisiner godt gjemt slik de ikke skulle få tak i noe av dette. Så for et par år siden, flyttet vi til nytt hus, og fikk også mye større plass på badet. Ergo flyttet vi paracet (som sterkeste medisin) osv til badeskapet. Tror det gikk en tid før tenåringene våre (13-17) oppdaget at de hadde tilgang, men vi har merket at noen bruker litt for mye paracet og/eller ibux i det siste. Før kom tenåringen (særlig de to eldste) og spurte etter smertestillende en og annen sjelden gang, mens yngstemann så og si aldri har spurt. Vi ser nå at det forsvinner jevnt og trutt smertestillende (selvsagt ikke i mengder) og mer enn det vi synes er nødvendig. Vi har (dessverre) ikke hatt prat med barna om stort forbruk av medisin kan være helseskadelig, men ser at det bør vi nå.

Så kommer mitt spørsmål; har deres tenåringer fri tilgang til paracet/ibux ol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde fri tilgang til paracet da jeg var tenåring. Mamma stolte jo såpass på meg at jeg ikke misbrukte det, det var vel heller hun som oppfordret meg til å ta det ved smerter(for jeg er ikke så glad i å bruke smertestillende nemlig):P

Slet veldig med mye hodepine på u.skolen så da ble noen doser med paracet, men jeg har alltid fulgt doseanvisningen:)

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde fri tilgang til paracet og ibux. Kan ikke huske at jeg brukte det ofte. Men på vgs tok jeg når jeg hadde vondt i hode. Syns det var mye bedre å bruke det å klare og følge med i timene enn å være ukobsentrert pga hodepine. Og så har jeg alltid svergert til treo (svensk smertestillende lik paracet) ved influensa. Har lett for å få høy feber når jeg først er syk, og med treo fungerer jeg fint selv med feber. Har faktisk vært på jobb der dagen startet med 42 i feber. Men så tåler jeg høy feber uten å bli sengeliggende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde fri tillgang, men burde nok egentlig ikke hatt det da jeg ikke fulgte doseringsanvisningen og tok mer enn anbefalt. Endte med at paracet ikke hadde noen virkning på meg så jeg fikk sterkere smertestillende av legen..

Skrevet

Du kan jo snakke med dem, og prøve å finne ut hvorfor de tar smertestillende? Feks hvis det er en jente, så kan hun jo snakke med legen sinn om å finne noe som er litt mer skånsomt for leveren, hvis hun feks bruker paracet mot menssmerter. Ellers er det viktig å være obs på at en bivirkning av hodepinetabeletter er hodepine; man kan rett og slett bli avhengig (ja, bare se i pakningsvedlegget).

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde fri tilgang, men jeg brukte det aldri mer enn nødvendig. Kanskje du kan ta en prat med barna om bruk av smertestillende?

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde fri tilgang, men kan ikke huske at jeg noen gang tok det i skjul, så mamma var nok klar over hva og hvor mye. Men jeg kjøpte ofte min egen smertestillene som jeg hadde i vesken. Det var vel før de ble så strenge på legitimasjon.

Skrevet

Har to tenåringsjenter. De har fri tilgang i den forstand at smertestillende ligger i en ulåst skuff, men de pleier alltid å spørre meg om hvor mye og hvor ofte de kan ta. Begge har som regel en eller to Paracet i sekken også, i tilfelle de trenger mens de er på skolen. Da pleier de å ringe meg\sende melding om det er greit at de tar. Har snakket mye med de om hvor viktig det er å ikke overskride døgndose. Paracet er et godt smertestillende medikament for de fleste hverdagsplager, men kan gi alvorlige skader ved for høy dose.

Skrevet

Paracet er ikke bra i store mengder. Så her ville jeg tatt en prat med de mtp bruk.

Selv hadde jeg fri tilgang, tok ikke mer enn nødvendig da jeg generelt ikke er glad i å putte i meg smertestillende.

Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg hadde fri tilgang, da det lå både på badet og i et skap på kjøkkenet (hadde noe på rommet også tror jeg). Men jeg har helt siden jeg var liten blitt forklart at det er VIKTIG å ikke ta mye av det, og tror aldri jeg har tatt så mye som er anbefalt på en dag. Har veldig sjelden brukt det i det heletatt faktisk, selv om jeg kanskje burde et par ganger.

Skrevet

Min tenåring har fri tilgang, men jeg vet at hun ikke tar smertestillende i tide og utide. Hun har faktisk paracet liggende i skolesekken, siden hun er plaget med sterke menssmerter av og til, men hun har ikke tatt mer enn to av dem i løpet av de siste 3-4 månedene. Har gitt henne strenge instrukser på hvor mye og ofte det er greit å ta, og hun har jo tydeligvis tatt det til seg.

Skrevet

Mine har fri tilgang, men opplever allikevel at de spør om å ta, eller at jeg må prakke en på dem en når de trenger det.

• Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg har fri tilgang på paracet. Men dersom dine barn tar mer enn anbefalt, så er det ikke sikkert de burde ha fri tilgang. Snakk med dem om hvorfor de bruker det. Kanskje det finnes andre løsninger enn smertestillende?

Gjest Swipper
Skrevet

Jeg har alltid hatt fri tilgang til diverse smertestillende, men jeg er av den tro at kroppen klarer seg veldig godt uten og at jeg ikke tar det med mindre det er dødsalvorlig!

Skrevet

Jeg hadde fri tilgang, og tok i perioder et gram paracet for dag.

Jeg har fra lege fått lov til å ta inntil 3 gram paracet (3x1g) og inntil 2,4 g ibux (600mgx4) hver dag, så jeg tror ikke at det kan være så ille å ta et par tabletter jevnlig.

• Liker 1
Skrevet

AB #15: Å få ordinert noe av en lege er noe helt annet enn å overskride dagsdosen selv. Det finnes kroniske smerter som legen forskriver mer enn til vanlig anbefalt.

Dagsdosen er for oss vanlige ellers friske personer som iblandt har vondt.

Ta en samtal med tenåringene om medisinbruk, TS.

• Liker 1
Skrevet

Hos oss har alltid medisiner vært veldig tilgjengelige, og jeg brukte paracet/ibux ved hver anledning jeg mente det passet (jeg var vel rundt 12-13). Da mamma merket dette fortalte hun farene ved å ta for mye/ofte (som feks at det kan slutte å virke, gi motsatt effekt, osv) og siden den gang har jeg så godt som sluttet med paracet. Tar det yttest sjeldent, selv om jeg ofte har vondt. Jeg vil rett og slett ikke være avhengig av smertestillende, og det er jeg heller ikke.

Så mitt tips bør være å ta en prat med jentene dine, og fortsette å ha slike ting tilgjengelige hvis de forstår at de ikke skal ta det for ofte.

Skrevet

AB #15: Å få ordinert noe av en lege er noe helt annet enn å overskride dagsdosen selv. Det finnes kroniske smerter som legen forskriver mer enn til vanlig anbefalt.

Dagsdosen er for oss vanlige ellers friske personer som iblandt har vondt.

Ta en samtal med tenåringene om medisinbruk, TS.

Det er snakk om en setting der jeg bare har vondt i blant, ingen snakk om kroniske smerter eller fysisk sykdom.

Skrevet

Det er snakk om en setting der jeg bare har vondt i blant, ingen snakk om kroniske smerter eller fysisk sykdom.

Du har jo fortsatt fått lov fra lege. Det er ikke anbefalt å ta høye doser, og spesielt ikke når man er tenåring. Jeg fikk også foreskrevet opptil 4000 mg paracet fra lege en periode, men dette er absolutt ikke anbefalte doser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...