Gå til innhold

Hvordan "piffe" opp maten til hunden litt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden får til vanlig Royal Canin hundefor, men det må jo bli utrolig kjedlig i lengden å spise det samme dag ut og dag inn?:P Men så er det så sjelden at vi har matrester i hus som hun faktisk kan spise. For maten vi lager er stort sett krydret. Hun har av og til fått litt pasta oppi maten sin som ekstra hvis vi har noe til overs(ikke snakk om noe mye altså!).

Forslag til mat som hunder tåler av vanlig middagsmat? Ris er jo en ting, men det er det ytterst sjelden vi spiser her i huset..

Det er ikke snakk om kun middagsmat alene til hunden altså, bare som litt ekstra "krydder" oppå sitt vanlige hundefor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg passer med ujevne mellomrom en småspist, kresen hund.Når han er her blir det mere tur og aktivitet enn hjemme, og han trenger mat!Han tynnes jo hver gang han er her, så vi får jo litt dårlig samvittighet når han ikke spiser. Vi pleiere å kjøpe inn noen bokser med hundehermetikk ( ikke sånn billigskvip fra Rema, men fra dyrebutikk i håp om at det er litt bedre...) og blander en liten dæsj sammen tørrforet, da går det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner å tulle slik med maten hvis hunden spiser godt i utgangspunktet, risikerer du å få en kresen hund. Dvs at den ikke vil spise tørrforet om det ikke er annet snacks oppi.

Så det ville jeg faktisk ikke startet med.

Om du vil 'spice opp' maten hennes generelt kan du jo tilsette en dæsj vom & hundemat som du får kjøpt i dyrebutikker. Frossenfor. Egentlig er det et fullfor, men pga frysemuligheter osv er det flere som bare blander det ut med tørrfor eller gir ett måltid tørt og et med V&H.

Middagsrester er OK å gi nå og da når dere har noe, selvfølgelig. Hvis mine får smake, får de alltid det utenom deres egen mat, aldri blandet i, gjerne i en egen skål eller rett fra hånda. Det er aldri såpass store mengder at det burde kuttes ned på deres eget måltid uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min får vom og hundemat blandet med tørrfor hver dag, og hun elsker det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner å tulle slik med maten hvis hunden spiser godt i utgangspunktet, risikerer du å få en kresen hund. Dvs at den ikke vil spise tørrforet om det ikke er annet snacks oppi.

Så det ville jeg faktisk ikke startet med.

Om du vil 'spice opp' maten hennes generelt kan du jo tilsette en dæsj vom & hundemat som du får kjøpt i dyrebutikker. Frossenfor. Egentlig er det et fullfor, men pga frysemuligheter osv er det flere som bare blander det ut med tørrfor eller gir ett måltid tørt og et med V&H.

Middagsrester er OK å gi nå og da når dere har noe, selvfølgelig. Hvis mine får smake, får de alltid det utenom deres egen mat, aldri blandet i, gjerne i en egen skål eller rett fra hånda. Det er aldri såpass store mengder at det burde kuttes ned på deres eget måltid uansett.

Ja det er jo AV OG TIL det er snakk om, ikke hver dag nei:) Og hun er et matvrak uten like så det er nok ingen fare for kresenhet her altså! Og som sagt er det bare LITT det er snakk om, som en liten ekstra topping på maten..

Men hva av middagsrester er det hunder tåler?

Og hun får btw oppbløtet for, ikke tørt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Har du en hund som spiser, så for guds skyld ikke begyn å lær den til at den skal ha noe annet oppå, for det er et slit i lengden ;) Vi hadde sikkert ikke trengt det til vår hund, han regulerer jo egentlig inntaket selv, men vi ønsket at han skulle spise hver dag (noe han ikke trenger) fordi vi syntes det var så fælt når han ikke spiste. Så da begynte vi med fristelser på toppen, og må nå fortsette med det for å få han til å spise selv når han er kjempesulten :roll:

Når du tenker at det er kjedelig så er det dine følelser, og du overfører dem til hunden. En hund har ikke det samme forholdet til mat som oss, og hvis de har god matlyst så trenger de ingenting ekstra på toppen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hunden ikke viser noe tegn til å bli matlei er ikke dette noe å tenke på. Hunder har et annet forhold til mat enn oss mennesker, og når du tenker at det blir kjedelig overfører du dine egne følelser til hunden.

Det er blitt forsket på dette, med ulike arter, hvor man har gitt dyret valget mellom mye av en sort mat, eller litt mindre totalt, men med ulike typer mat. Hunder velger vanligvis den løsningen som gir dem mest mat, uten å tenke på variasjon, mens andre dyr som feks rotter velger heller mindre mat for å få variasjon, slik vi mennesker gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å spise egg, men hopper som regel over plommen da jeg kun er interessert i hvitten. Hunden blir kjempeglad for plomme over fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firstprise tunfisk! Vår får en boks til dagen.

Det ville jeg absolutt ikke ha gitt hunden! Vanlig tunfisk inneholder alt for mye salt til at det egner seg som hunde- eller kattemat.

Hunder tåler mye rart og kan for så vidt få alt som ikke er saltet eller krydret, men ris, pasta, poteter etc. er dårlig egnet som hundemat. Hunden min fôres kun på rått kjøtt og bein, men når jeg lager middag så får han avskjær av kjøtt og fisk før jeg krydrer og steker det. F.eks. kan du skjære av kotelettbenet før du steker kotelettene. Ett rått egg i ny og ne er også bare bra.

Og at hunder blir "kresne" av å få noe annet enn tørrfôr er jo bare tull! At de omtrent er villig til å sulte i hjel ved siden av matskåle sier vel bare en hel del om hva tørrfôr smaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

hunden min går også litt lei av det samme tørrfòret, siden vi kjøper 15 kilos sekker, men vi kjøper aldri den samme smaken 2 ganger etterhverandre. en gang kjøper vi laks og ris, nestegang lam osv..

og da går det bra :)

pluss at vi alltid putter på litt mer enn en dæsj med cultura på.

det elsker hun :)

(...regner med å få refs for det av enkelte her nå ja :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Min er storelsker av brokkoli og mais, jeg lager som regel middag av rene råvarer så det er alltid noe kjøtt eller grønnsaker som kan tas tilside før jeg begynner å tilberede. Bare pass på hvilke grønnsaker hunden får for det er enkelte som hunden ikke skal ha, som løk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville jeg absolutt ikke ha gitt hunden! Vanlig tunfisk inneholder alt for mye salt til at det egner seg som hunde- eller kattemat.

Det visste jeg ikke! Da får vi finne noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cultura fikk jeg anbefalt av vetrinæren :) Cultura Nøytral vell å merke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cultura er faktisk ikke så dumt! ;) Det inneholder melkesyrebakterier som er bra for fordøyelsen både hos hunder og mennesker.

Min er storelsker av brokkoli og mais, jeg lager som regel middag av rene råvarer så det er alltid noe kjøtt eller grønnsaker som kan tas tilside før jeg begynner å tilberede. Bare pass på hvilke grønnsaker hunden får for det er enkelte som hunden ikke skal ha, som løk.

Rå grønnsaker har ingen næringsverdi for hunden, men er helt greit og rå gulrot, kålrot, agurk etc. er fint å gnage på. Brokkoli oppgis å være giftig for hunder enkelte steder, men det er i til dels enorme mengder. Hunder skal ganske riktig ikke ha løk, men de fleste hunder spiser det ikke heller med mindre det er "gjemt" i mat og varmebehandlet.

Det visste jeg ikke! Da får vi finne noe annet :)

Kjøp heller noen pølser Vom og hundemat. Det holder fint 3 - 4 dager i kjøleskapet og da kan du gi hunden en "dæsj" hver dag siden du så vidt jeg vet har en forholdsvis stor hund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en collie som kan bli matlei til tider. Da tilsetter jeg en dæsj olje i foret hans, og maten går ned på høykant.

I perioder får også hundene ølgjær i maten og det setter også fart på appetitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhund som ikke er så veldig interessert i mat når naboens tispe har løpetid...

Jeg pleier å ha noen biter stekt kyllingfilet, litt stekt kjøttdeig, fiskepudding, fiskeboller, kokt fisk (uten bein!), pølsebiter eller andre middagsrester i maten hans hvis det går mer enn to dager uten at han spiser. Revet gulrot over maten er en favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Rå grønnsaker har ingen næringsverdi for hunden, men er helt greit og rå gulrot, kålrot, agurk etc. er fint å gnage på. Brokkoli oppgis å være giftig for hunder enkelte steder, men det er i til dels enorme mengder. Hunder skal ganske riktig ikke ha løk, men de fleste hunder spiser det ikke heller med mindre det er "gjemt" i mat og varmebehandlet.

Det er mere for smaken og ikke nødvendigvis næringsverdien at hun får litt ekstra oppi maten sin, og det er ikke mye hun får heller siden hun bare er 6 kilo, blir oftest bare en liten brokkolibusk, en teskje mais type mengder. Jeg har aldri prøvd å gi min løk, men jeg hadde ikke blitt overrasket om det gikk ned som alt annet, hun er en mester i innhalering av mat :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Cultura fikk jeg anbefalt av vetrinæren :) Cultura Nøytral vell å merke ;)

jupp, bruker naturell..

Cultura er faktisk ikke så dumt! ;) Det inneholder melkesyrebakterier som er bra for fordøyelsen både hos hunder og mennesker.

heheee, dette er FØRSTE gang jeg har skrevet noe i kjeledyr-rommet og ikke blitt kritisert sønder og sammen :ler:

jeg er nemlig en skikkelig dyremishandler jeg, fordi jeg gir brødskive med leverpostei og cultura til vofsen min, har jeg fått høre et par ganger her serri.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...