Gjest bitter Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Jepp, dette hendte meg. Jeg har aldri fortalt noen dette, så det er virkelig på tide. So here it goes: Jeg jobbet på en hektisk arbeidsplass, jeg var flink, sto på hardt, tok ofte initiativ, jobbet mye ekstra og kom med gode konstruktive ideer til bedriften. Et av konseptene de har i dag er takket være meg. Etter 3 år i deltid, kom en ny sjef. Hun var ei typisk grå mus, lyste "unnskyld at jeg er i veien" lang vei og hun var ingen ledertype. Likevel fikk hun ansvaret for hele avdelingen. Greit, jeg syntes hun var ei ellers hyggelig jente og gjorde mitt for å inkludere henne. Etter hvert som vi hadde vakter sammen så kom jeg ofte med innspill, slik som jeg alltid gjorde, om effektivisering av rutiner f.eks, og ga henne et dytt i riktig retning når hun var tydelig usikker på neste steg i rutinene. Det viste seg at hun tok seg nær av dette. Selv om jeg er en ledertype, så var jeg alltid ydmyk ovenfor sjef og skiftleder. Hun hadde spurt rundt om dette var noe jeg ofte gjorde, og de sa at det gjorde jeg. Hun fikk da flere av skiftlederne til å begynne å se på dette som noe negativt, og ba de rapportere til henne hver eneste gang jeg gjorde det. Ingen fortalte MEG at dette ikke var akseptert lenger. Strike nr 1. Videre hadde hun fått med seg at jeg snuset. Det var kun lov på bakrommet/lageret, og jeg snuste mye mindre på jobb enn ellers, ca hver 2 time. Alltid med hansker og ingen kunder så dette noen gang. Hun mente at jeg tok små pauser hele tiden og løp inn på lageret om noe måtte hentes, KUN for å få snuse ekstra. Dette fikk hun også andre til å overvåke. Strike nr 2. En dag ble jeg bedt på kontoret, og foran meg lå oppsigelsen min. Jeg skjønte ingenting, jeg hadde vært en flink ansatt i 4 år, og ingen hadde fortalt meg at jeg gjorde noe galt. Ingen hadde gitt meg rom for forbedring, selv om jeg IKKE gjorde noe galt. Jeg fikk servert disse anklagene og satt der som et gråtende spørsmålstegn. Strike nr 3 var at jeg under opplæring av en ny gutt hadde sagt krenkende ting om bedriften og sjefen, og med det satt bedriften i et stygt lys og gått bak ryggen hennes. Jeg kjente meg ikke igjen i et ord den nyansatte hadde fortalt at jeg sa, ikke et eneste ord. Hun stolte mer på en nyansatt enn en lojal ansatt gjennom 4 år. Det var umulig å skulle forsvare seg selv når jeg fikk denne bøtten med iskaldt vann i trynet, meg på ene siden av bordet og 4(!!) sjefer på den andre. Det var det første jeg hørte om noen av anklagene, og hun mente at dette var 3 advarsler til sammen og dermed kunne de si meg opp. Jeg sa at jeg hadde krav på å få advarsler løpende slik at jeg kunne visst at jeg hang i en tynn tråd, men da kunne jeg tro om igjen. Dette hadde da pågått i ca 9 mnd. Jeg var så ufattelig knust og svak, jeg måtte skrive under, fikk ikke si opp selv.. 1 år etterpå møtte jeg tilfeldigvis en god kollega derfra, og jeg spurte henne "var jeg virkelig så ille?". Det var da jeg fikk høre om denne overvåkningen og baksnakkingen, kollegaen min hadde sagt klart i fra at hun ikke ville delta, men hun fikk streng beskjed om at dette ikke skulle diskuteres med meg. Hun sa at hun skjønte etter oppsigelsen at sjefen hadde vært ute etter å ta meg. Siden hun selv hadde fått en høyere stilling etter jeg sluttet hadde hun samlet underskrifter om å få denne sjefen oppsagt. Da sjefen var venn med eieren av bedriften ble hun bare flyttet og nedgradert. Men likevel, det var musikk i mine ører.. Åh, det er veldig godt å kunne fortelle dette til noen, og jeg håper den forferdelige merra råtner et sted langt uti gokk... takk hvis du gadd å lese, håper aldri dere opplever noe slikt. 1
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 Noen sjefer er desverre bad ass, og vil ikke sine ansatte det beste. Håper du har fått deg en annen jobb. Og at du trives i den nye jobben. Det er ikke så lett alltid. Hilsen en annen som også har vært offer for en idiotisk sjef. Ikke på samme måte som du da, men det gikk ut over meg lell.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 Haha, skulle ønske du ikke hadde postet som anonym. Da skulle jeg ha sendt deg ett tankekart jeg lagde når jeg sa opp jobben min i en liknende situasjon en gang. Leverte ett tankekart med ca 60-70 punkter til sjefen min sin overordnede. Med sammenhenger mellom dårlig bemanning, dårlig ledelse og liknende. Heldigvis jobbet jeg der bare i 3 måneder! Har ikke skrevet det opp på CVen men jeg sier det som det er når jeg blir spurt! Ofte noe sånt som at "Jeg vet jeg ikke skal klage på tidligere arbeidsgivere og liknende, men jeg har faktisk hatt ett par som var ganske så ille." Det blir i grunn tatt ganske pent og jeg får samtidig sagt i fra at jeg ikke finner meg i hva som helst. Jeg ville ha brukt for eksempel denne "gode kollegaen" til å forklare hva som skjedde på arbeidsplassen. Som referanse
Gjest bitter Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Det er trist å høre at vi er flere, men som du sier er det mange sjefer som driter i de ansatte og tråkker på dem for å nå dit de vil. Min siste sjef var 32, og pratet og oppførte seg som en 14-åring. Min første sjef ga meg 5 min opplæring, og hver gang jeg prøvde på noe nytt og knota i ETT sekund ropte hun "nei dette vil du aldri klare, HA DEG UNNA!"... men i dag har jeg heldigvis en super jobb, og sjefen gjør aldri noe annet enn å skryte av sine ansatte og spre motivasjon:)
Gjest bitter Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 Haha, skulle ønske du ikke hadde postet som anonym. Da skulle jeg ha sendt deg ett tankekart jeg lagde når jeg sa opp jobben min i en liknende situasjon en gang. Leverte ett tankekart med ca 60-70 punkter til sjefen min sin overordnede. Med sammenhenger mellom dårlig bemanning, dårlig ledelse og liknende. Heldigvis jobbet jeg der bare i 3 måneder! Har ikke skrevet det opp på CVen men jeg sier det som det er når jeg blir spurt! Ofte noe sånt som at "Jeg vet jeg ikke skal klage på tidligere arbeidsgivere og liknende, men jeg har faktisk hatt ett par som var ganske så ille." Det blir i grunn tatt ganske pent og jeg får samtidig sagt i fra at jeg ikke finner meg i hva som helst. Jeg ville ha brukt for eksempel denne "gode kollegaen" til å forklare hva som skjedde på arbeidsplassen. Som referanse Utrolig kreativt gjort, får håpe de tok det til seg! Selv handler jeg aldri der lenger, og vil ikke prate med NOEN:P Det dumme er jo at jeg gjerne vil føre opp den arbeidsplassen på cven, men føler ikke at jeg kan det. Jeg har hatt maks uflaks på 3 av jobbene mine hittil i livet, og ikke fått referanser fra noen, enten pga for få vakter eller at sjefen har vært barnslig. Jeg har seriøse bekymringer for hva dette har å si når masteren er ferdig. Bør jeg kun skrive opp jobber der jeg fikk referanse?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Utrolig kreativt gjort, får håpe de tok det til seg! Selv handler jeg aldri der lenger, og vil ikke prate med NOEN:P Det dumme er jo at jeg gjerne vil føre opp den arbeidsplassen på cven, men føler ikke at jeg kan det. Jeg har hatt maks uflaks på 3 av jobbene mine hittil i livet, og ikke fått referanser fra noen, enten pga for få vakter eller at sjefen har vært barnslig. Jeg har seriøse bekymringer for hva dette har å si når masteren er ferdig. Bør jeg kun skrive opp jobber der jeg fikk referanse? Eller så kan du oppsummere 2 av dem og skrive opp den tredje. På den måten kan du legge andre småvikariater og liknende inn i oppsummeringen uten å si noe om hvor lange de er. ^^ Men du bør skrive opp alle, med eller uten referanse. Hvis sjefen ikke vil gi deg referanse så forklarer du saken for en professor eller likende og bruker ham som ref. Eller utplassering, noe annet.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Utrolig kreativt gjort, får håpe de tok det til seg! Selv handler jeg aldri der lenger, og vil ikke prate med NOEN:P Og når det kommer til tankekartet så kan jeg refere til det, til og med vise det til eventuelle nye arbeidsgivere hvis det skulle være ønskelig. Jeg har liksom noe bevis på at jeg kom i en konflikt der
I Grosny Skrevet 21. januar 2012 #8 Skrevet 21. januar 2012 Dette var en trist historie, og det som ble feil var vel at du viste deg som sterkere enn din sjef, og ar hun ikke tålte dette. På noen arbeidsplasser er det viktig å være organisert. Spesielt på de der man ikke kan stole på ledelsen. Den underskriftsaksjonen, kanskje du skual snakke med de som drev den, og kanskje tiden faktisk er moden for å nakke med eieren, og få klarlagt din historie. Det er ikke sikkert at hun ufine sjefen er så innmari venn med eier lenger, og han kan få gitt deg en skikkelig attest. Får han pratet skikkkelig ut med deg, så ber han deg muligens komme tilbake også. Din måte å ta ansvar på er en trussel for rivaliserende ambisiøse sleipinger, men en velsingnelse for bedriftseiere og aksjonærer.
Gjest TIMOTEI Skrevet 21. januar 2012 #9 Skrevet 21. januar 2012 Jeg har også hatt min del av dårlige sjefer. Dårlig i den forstand at de baksnakka de ansatte til kunder, eller til de andre ansatte. Fikk ikke lønn som avtalt. Æsj, det er så pyton! Og ikke alltid så mye å gjøre med heller. Jeg sa opp begge stedene.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #10 Skrevet 21. januar 2012 (endret) Dersom du ikke har råd og kapasitet til å saksøke fittekjerringa, så er det heldigvis ikke slik at du må tåle at hun hadde både the upper hand og fikk siste stikk, selv om rettsystemet og samfunnet har forlatt deg. Det fins bøker om alle hevnmetoder, både fra små til store. Det positive med en slik oppsigelse, er at hvis den ikke ødelegger karrieren din, så vil den gi deg kunnskaper om machiavelli-taktikk, og et kynisk syn på livet som du kan bruke til å meie ned andre som kommer i din vei. Når samfunnet belønner slik væremåte, så fortjener vi ikke annet. Kjør på. Endret 21. januar 2012 av Kråkesaks
Gjest Amya Skrevet 21. januar 2012 #11 Skrevet 21. januar 2012 Utrolig kreativt gjort, får håpe de tok det til seg! Selv handler jeg aldri der lenger, og vil ikke prate med NOEN:P Det dumme er jo at jeg gjerne vil føre opp den arbeidsplassen på cven, men føler ikke at jeg kan det. Jeg har hatt maks uflaks på 3 av jobbene mine hittil i livet, og ikke fått referanser fra noen, enten pga for få vakter eller at sjefen har vært barnslig. Jeg har seriøse bekymringer for hva dette har å si når masteren er ferdig. Bør jeg kun skrive opp jobber der jeg fikk referanse? Selvfølgelig skal du føre arbeidserfaring opp på cv-en, spesielt om du har hatt samme jobb i fire år. At du ble sagt opp er en annen sak enn selve erfaringen og du trenger ikke nevne dette om du da ikke blir spurt direkte. Disse jobbene er neppe særlig relevante for jobben du søker på etter endt utdanning uansett, men de viser at du har erfaring i arbeidslivet. Vær ærlig, men ikke heng deg for mye opp i denne hendelsen. Den ødelegger ikke for resten av livet. Forøvrig vil jeg kommentere angående attester. Du har krav på attest etter loven, om du har jobbet lite eller hatt umodne sjefer har ingenting å si. Dette sier AML: (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. (2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale. (3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget. Merk at attest er noe annet enn en referanse. En referanse er en person du oppgir som kan fortelle litt om deg og hvordan du er, kan godt være en tidligere arbeidsgiver, men må nødvendigvis ikke være det. En attest er et stykke papir som dokumenterer hva du har gjort og hvilket tidsrom jobben ble gjort i. Den kan inneholde godord, men den kan være helt standard og kun si noe om arbeidsoppgavene. Derimot vil en anbefaling kunne inneholde mer om deg som person og hva du har bidratt med, hvorfor du er egnet til visse oppgave osv. Du bør føre opp alt du har gjort på cv-en, uavhengig av om du sitter igjen med en anbefaling, en attest eller ingenting. En cv er en oppsummering av hvem du er og hva du har drevet med.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #12 Skrevet 21. januar 2012 Hva hvis arbeidsgiver opplyser om oppsigelse i attesten? Er det noen fordel da å ha et tidligere arbeidsforhold på cv-en, dersom det belyser at du har fått sparken? Høres merkelig ut.
I Grosny Skrevet 21. januar 2012 #13 Skrevet 21. januar 2012 Hva hvis arbeidsgiver opplyser om oppsigelse i attesten? Er det noen fordel da å ha et tidligere arbeidsforhold på cv-en, dersom det belyser at du har fått sparken? Høres merkelig ut. Det er ikke sikkert arbeidsgiver vil si at det var avskjedigelse. Hun kan faktisk få en god attest. Eller en nøytral attest.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #14 Skrevet 21. januar 2012 I slike tilfeller bør man ikke skrive under oppsigelse, for påberoper sjefen seg at det er gitt advarsler så må man naturligvis ha mottatt disse løpende for at de skal kunne anses som gyldige i oppsigelsessammenheng. Nå er det strengt tatt ikke noen plikt til å gi advarsler fra arbeidsgivers side, men idet vedkommende påberoper seg å gi oppsigelse i kraft av tidligere advarsler vil de komme til kort i retten når det kommer frem at arbeidsgiver faktisk ikke har fått disse. Hvordan skal man ellers ta advarsler til etterretning om man ikke får dem i det hele tatt? Så om du har ork til å følge opp saken, så diskuter det med en advokat som kan se om oppsigelsen var gyldig. Det betyr selvsagt ikke at man ønsker seg tilbake til et slikt sted (hvem vil vel jobbe med drittsekker), men man kan få ytterligere "renvasket" en del av arbeidslivet samt få delt ut et slag i trynet til tidligere sjefer.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #15 Skrevet 21. januar 2012 Det er ikke sikkert arbeidsgiver vil si at det var avskjedigelse. Hun kan faktisk få en god attest. Eller en nøytral attest. Om man har en sjef som tidligere brukte alle midler for å skvise en ut, så tviler jeg nok på at vedkommende skriver en nøytral attest, man bør hvertfall ikke ta høyde for det. I slike tilfeller er det mye bedre å gå rettens vei når det er forhold som taler for at oppsigelsen er ugyldig, slik som i dette tilfellet.
Kråkesaks Skrevet 21. januar 2012 #16 Skrevet 21. januar 2012 Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd. Kråkesaks, moderator.
Safir Skrevet 21. januar 2012 #17 Skrevet 21. januar 2012 advarsler skal leveres skriftlig (3 stk) og du skulle vært innkalt til møte med en tillitsvalgt,,, herregud for ei forbanna megge 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #18 Skrevet 27. januar 2012 Jeg fikk en gang en ny sjef som ved gjentatte anledninger viste tydelig at hun ikke kunne begripe hvordan jeg hadde fått jobben. Selv om jeg altså hadde jobbet der i årevis, og tidligere sjefer var fornøyd. Men jeg var overhode ikke hennes type ansatt, tydeligvis. Jobbe for å bli ferdig til fristen mens andre har pause, ble i hennes verden til "bidrar ikke sosialt". Jeg ble kalt inn flere ganger for å "kartlegge min kompetanse", igjen et annet uttrykk for "finne ut hva de egentlig gjør her". Det føltes som å være på stadige jobbintervjuer for å beholde min egen jobb. Og fikk stadig spørsmål om jeg trodde at jeg kunne klare den og den oppgaven (som jeg hadde gjort i årevis før hun dukket opp). Fordelen med dårlige sjefer er at de har en tendens til å forsvinne fort. De som er dårligst i jobben sin, er ofte veldig flinke til å skaffe seg ny jobb. De er flinke til å overbevise på intervju, mens i selve jobben blir situasjonen en annen. Jeg har hatt flere dårlige sjefer som jeg rett og slett har ventet ut. De sluttet alle innen et år maks. Men akkurat den dama der klarte jeg ikke, så indirekte er hun årsaken til at jeg skaffet meg en ny jobb jeg stortrives i.
Drizzt Skrevet 27. januar 2012 #19 Skrevet 27. januar 2012 Når sjefen hater meg, slutter jeg. Jeg vil ikke jobbe et sted hvor jeg ikke er i gode nok forhold til de jeg jobber med. Det var et jobbintervju en gang da jeg fikk jobbtilbud, mens jeg ble intervjuet og jeg takket ja. Tre uker senere viste det seg at de hadde ansatt en annen i min stilling uten å fortelle meg noe som helst. En som hadde litt lavere kvalifikasjoner og erfaring enn meg, men har jobbet litt i bedriften tidligere. Jeg ble ganske skuffet og tenkte at jeg kunne sikkert gå rettens vei og få jobben (muntlig avtale er bindende i Norge), men bestemte å la være fordi jeg mistet all respekt for arbeidsstedet og sjefene at jeg absolutt ikke kunne trives å jobbe der. Så nei takk til arbeidsplasser hvor jeg ikke trives.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #20 Skrevet 10. april 2021 Drizzt skrev (På 27.1.2012 den 20.24): Når sjefen hater meg, slutter jeg. Jeg vil ikke jobbe et sted hvor jeg ikke er i gode nok forhold til de jeg jobber med. Det var et jobbintervju en gang da jeg fikk jobbtilbud, mens jeg ble intervjuet og jeg takket ja. Tre uker senere viste det seg at de hadde ansatt en annen i min stilling uten å fortelle meg noe som helst. En som hadde litt lavere kvalifikasjoner og erfaring enn meg, men har jobbet litt i bedriften tidligere. Jeg ble ganske skuffet og tenkte at jeg kunne sikkert gå rettens vei og få jobben (muntlig avtale er bindende i Norge), men bestemte å la være fordi jeg mistet all respekt for arbeidsstedet og sjefene at jeg absolutt ikke kunne trives å jobbe der. Så nei takk til arbeidsplasser hvor jeg ikke trives. Mener du det samme nå? Anonymkode: 8679f...7a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå