AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Hei! Jeg tar 3 året som privatist nå, og lurer på om jeg kan søke høyskole så jeg kan starte til høsten. Har bestilt minID for å bruke samordnaopptak, men jeg får jo ikke vitnemål før i sommer når jeg er ferdig og da har jo fristen gått ut for lenge siden til høyskolen. Hvordan fungerer dette?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 Det vil jeg tro at du kan. Man gjør jo det når man går "vanlig" vgs også. Vitnemålet ligger elektronisk inne på sammordna opptak, så du trenger ikke å ha det i papirform for å søke.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 Ja, det kan du. Du ettersender vitnemålet du får til sommeren.
Frustrertpike Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Jeg regner med det, siden fristen er 15 april og en ikke har avlagt eksamen øfr den tid. Jeg tok to fag som privatist da jeg gikk siste året på vgs. Det gikk bra å søke. Dette var dog før elektroniske vitnemål kom på banen, så regner med det er enklere å registrere nå
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 Okay så når jeg får minID så kan jeg søke på høyskolen, på samordnaopptak, selv om vitnemålet ikke er der inne før senere? (Må ha det inn med teskje så jeg ikke sløser bort et år!) Takk!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Dette var dog før elektroniske vitnemål kom på banen, så regner med det er enklere å registrere nå TS her igjen, jeg tok første og andre året før elektroniske vitnemål selv også så tror ikke jeg ligger inne nå :S Derfor jeg ble så usikker på om jeg kan søke når det ikke ligger noe der inne.
Gjest Raindrops Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Det burde gå helt fint. Selve opptaket skjer etter at alle karakterer er klargjort, og nå som vitnemålene er elektronisk så skal det ikke være et problem
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #8 Skrevet 21. januar 2012 Klart du kan søke. Det er jo ingen som har vitnemålet klart før til sommeren, uansett hvilken måte de tar videregående på. Hadde man ikke kunnet søke før vitnemålet var på plass kunne jo ingen begynt på høyere utdanning rett etter videregående, alle måtte ha ventet minst et år. Så de eneste som har vitnemålet klart når de søker er jo de som har hatt skolepause etter videregående. Søk innen fristen som alle andre du. Vitnemålet ettersendes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå