totes_mc Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Jeg vurderer sterkt aa studere tysk, og har sett paa jobbannonser for aa sjekke ut arbeidsmarkedet. Fant egentlig ikke saa mye tyskrelatert, eller, det var noen som nevnte at soeker boer vaere flytende, men man maatte alltids ha en annen utdanning i tillegg til tysk. Er det noen her som har studert bare tysk? I saa fall, hva jobber dere som? Har vurdert aa studere business eller noe i den duren i tilleg, slik at jeg kanskje kunne jobbet i en bedrift som samarbeider med Tyskland osv. Saa det jeg da egentlig lurer paa, er om noen vet om det er/vil bli behov for folk med tyskkunnskaper. Skal ikke soeke meg til universitetet foer til neste aar, men liker aa vaere ute i god tid.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 Jeg har faktisk lest et eller annet sted at det er mangel på folk som behersker tysk i dag. Da jeg var ung for 100år siden hadde vi bare engelsk og tysk som andrespråk på skolen. Ettervert kunne man velge vekk tysk og ta fransk eller spansk i stedet. Noe veldig mange gjorde. Vet ikke hvor du kan finne mer informasjon om det, men jeg ville googlet videre for jeg tror det er tilfelle fremdeles. Altså at folk som behersker tysk er mangelvare i dag.
MissStiles Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 Jeg snakker tysk og har fått bruke det litt i bransjen jeg jobber i. Hotelbransjen. Men ikke så mye som jeg skulle ønske. Det finnes flere jobber hvor man bør kunne tysk. Bare søk litt på finn.no og se hva som kommer opp.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Det skal visstnok være attraktivt med ingeniører som snakker tysk.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #5 Skrevet 22. januar 2012 Tysk er ikke så attraktivt på arbeidsmarkedet lenger. Selv snakker jeg tysk flytende og er lærer, men det er ikke stort behov for tysklærere. De unge vil heller lære spansk. Mulig det er en bra kombinasjon med businessrelaterte studier, selv ville jeg heller satset på japansk Kanskje lurt å oppsøke en studieveileder?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #6 Skrevet 22. januar 2012 Det skal visstnok være attraktivt med ingeniører som snakker tysk. Det tror jeg på! Ingeniører i Tyskland har vel nesten høyere status enn leger, og har meget god lønn.
totes_mc Skrevet 22. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 22. januar 2012 Takk for svar dere! For å bli ingeniør må jeg nok ta om igjen fag fra videregående, så spørs om det blir noe av det. Jeg trodde kanskje det var behov for tysktalende, leste det en eller annen plass, men kanskje ikke.. Tenkte også noe innen kultur. Er det behov for tysk i forlag og sånne ting? Har tenkt på å bli lærer også, kan godt hende! Er så glad i tysk
Gjest Kim Skrevet 22. januar 2012 #8 Skrevet 22. januar 2012 Ville vel heller satset på Fransk, Spansk, Russisk, Kinesisk, Arabisk eller Japansk hvis målet er å bruke det i forbindelse med jobb.
Porcelain Skrevet 22. januar 2012 #9 Skrevet 22. januar 2012 Tyskland er en av Norges største handelspartnere, og det er behov for flere som kan tysk. "Problemet" er at det ikke holder med bare tysk (de trenger ikke kun tolker), men man bør også ha f.eks økonomi-utdannelse i tillegg.. 2
totes_mc Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #10 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Da har jeg tenkt litt mer, og funnet ut at jeg kanskje har lyst å bli lærer likevel Til tysklærere: Hvor god var tysken deres etter videregående / da dere begynte å studere? Følte dere dere lærte nok i løpet av utdanningen og var klare til å undervise da dere begynte i jobb? Endret 9. mai 2012 av totes_mc
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Jeg vurderer sterkt aa studere tysk, og har sett paa jobbannonser for aa sjekke ut arbeidsmarkedet. Fant egentlig ikke saa mye tyskrelatert, eller, det var noen som nevnte at soeker boer vaere flytende, men man maatte alltids ha en annen utdanning i tillegg til tysk. Er det noen her som har studert bare tysk? I saa fall, hva jobber dere som? Har vurdert aa studere business eller noe i den duren i tilleg, slik at jeg kanskje kunne jobbet i en bedrift som samarbeider med Tyskland osv. Saa det jeg da egentlig lurer paa, er om noen vet om det er/vil bli behov for folk med tyskkunnskaper. Skal ikke soeke meg til universitetet foer til neste aar, men liker aa vaere ute i god tid. Du gjør en stor tabbe ved å bare lære tysk. Kan tysk selv, og vil bare fortelle deg at det faktisk er mange tysktalende som kan norsk og vice versa. Det beste du kan gjøre er å f.eks kombinere en økonomiutdanning med tysk. Det er fullt mulig å gjøre dette ved flere høgskoler. Du kan også studere noe på norsk her, og dra på utveksling til en engelskspråklig skole i tyskland. Disse tilbyr alltid gratiskurs i tysk og du vil i tillegg få et helt år på lære deg tysk i tyskland...
totes_mc Skrevet 10. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 10. mai 2012 Jeg tenker å ta lektorutdanning med tysk og engelsk som fag, så det blir ikke bare tysk
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #13 Skrevet 10. mai 2012 Jeg ser du har tenkt å bli lærer nå, men hvis du ombestemmer deg igjen: Du skrev du ville ta noe businessrelatert i tillegg til tysk - hvorfor ikke bare studere i et tysktalende land? Da får du språket på kjøpet i tillegg til en solid utdannelse innen business. Jeg studerte i Østerrike, og kunne ikke tysk da jeg dro dit. Etter noen ukers språkkurs på sommeren fikk jeg lov å begynne rett på studier på høsten, fordi "skandinaver lærer tysk fort". Det ble noen vanskelige startmåneder, men det gikk egentlig veldig greit. Sveits er også et hyggelig land der du vil lære tysk - såfremt du velger den tyske delen av landet så klart, og fordelen med å studere i Østerrike eller Sveits framfor Tyskland er at du da vil ha lettere for å forstå all slags tysk. På tv og på forelesninger får du høre mye Tysklands-tysk, og sosialt får du inn annen tysk, som gjør at du kan snakke med mennesker fra flere land enn ellers. Å skjønne Schwitzer-Dütsch er ikke så lett hvis alle du noen gang har snakket med kommer fra Berlin, for eksempel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå