Gå til innhold

Pus med magetrøbbel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to katter, hvor den ene alltid har vært VELDIG nøye på dobesøk o.l. Litt OCD-tendens faktisk..

Utenom små uhell når hun var liten, har hun alltid vært flink til å bruke kassa når hun er inne.

Nå etter nyttår derimot, har hun gjort fra seg tre ganger på favorittplassen oppå klatrestativet. Denne gangen fikk jeg det ikke vekk, så hele stativer et ødelagt og må kastes. Det har skjedd kun tre ganger, lik avføring hver gang (lysebrun, løs og på en måte kornete), og hun blir veldig masete når det har skjedd. Mellom disse episodene har hun vært helt fin, fra hva jeg kan se.

Noen som har hatt lignende erfaringer? Kan det være mark e.l.?

Ingenting har forandret seg i mat, kattesand o.l.

Skal ringe dyrlegen på mandag, men vil høre her og..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være innvollsorm ja, kanskje spolorm?

Kan katten være stresset? Har det vært noen endringer i huset i det siste? Mye stress blant dem som bor i huset? Og kan det være en liten mulighet for at pusen har spist noe den ikke tåler, f.eks. potteplante e.l.?

Forøvrig vil jeg anbefale å kjøpe Zoolac (kan bestilles på nett) og ha i bakhånd. Det stabiliserer magen på pusen og kan være kjekt å ha når pusen blir løs i magen. Det vil jo også hjelpe kroppen til pusen å kjempe mot bassilusker mens man venter på dyrlegetime og evt annen medisin.

Skrevet

Ikke godt å si.. I dette tilfellet tviler jeg egentlig på både mark og stress. Var det mark, mener jeg du ville ha sett tegn til det i avføringen. Var det stress/ utrygghet ville jeg tro den hadde lurt seg bort et sted for å gjøre fra seg.

Det at den gjør det så åpenlyst, og endatil på sitt eget klorestativ, kan synes som om den rett og slett ikke klarer å holde igjen. Det, i tillegg til at avføringen er løs, gjør at jeg mistenker noe fysisk. Det behøver ikke være noe alvorlig, men jeg synes det er veldig bra at du skal til veterinæren med den snart! :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Lys farve og småkornet konsistens (beklager detaljeringen) synes jeg tyder på at maten har gått fort gjennom tarmkanalen.

Det kan vel stemme med at hun ellers er nærmest OCD pertentlig mht. kassen, men i disse tilfellene så har det kommet så brått at kassebesøk har vært utelukket ?

Spising av gress kan gi diarelikende avføring.

Har det kommet inn noen nye potteplanter i forbindelse med jul/nyttår ? :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Ingen potteplanter i hus, da mannen er litt usikker på hva fuglene tåler av slikt. Ikke har vi særlig grønne fingre heller :gjeiper:

Hun kan ha fått i seg noe ute, ellers er alt slik det pleier her.

Skrevet

Ikke godt å si.. I dette tilfellet tviler jeg egentlig på både mark og stress. Var det mark, mener jeg du ville ha sett tegn til det i avføringen. Var det stress/ utrygghet ville jeg tro den hadde lurt seg bort et sted for å gjøre fra seg.

Det at den gjør det så åpenlyst, og endatil på sitt eget klorestativ, kan synes som om den rett og slett ikke klarer å holde igjen. Det, i tillegg til at avføringen er løs, gjør at jeg mistenker noe fysisk. Det behøver ikke være noe alvorlig, men jeg synes det er veldig bra at du skal til veterinæren med den snart! :)

Når jeg snakker om stressmage i forbindelse med stress og/eller usikkerhet tenker jeg på at det slår ut på magen ved at katten får diare. Ved veldig løs avføring klarer den ikke holde igjen som du sier, og da er det vanskelig å lure seg bort et sted for å gjøre fra seg.

Jeg har forresten opplevd at ei katt fikk brekninger og diare av innvollsorm uten at det var synlige ormer i avføringa. Det er ikke alltid man ser orm i avføringa.

Jeg holder en knapp på FruN sin teori om at katten kanskje har fått i seg noe uhumskheter ute.

Skrevet

Da er markkur kjøpt til begge kattene i hus, den friske spiser som en gal, den syke smaker såvidt på maten. (har rørt ut tabletten i vann, og blanda det inn i våtfor. Har og kjøpt tørrfor som skal være bra for magen. Så nå håper jeg pus blir bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...