Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min mann skraper kun sin side av bilen om vinteren. Våre jobber er like ved hverandre, og vi starter samtidig. Derfor kjører vi sammen til jobb, via barnehagen med ungene.

Det er han som har "oppgaven" med å klargjøre bilen om morgenen, så tar jeg påkledningene av ungene. Problemet er at han bare skraper sin side av bilen. Dvs. halve frontruta og kun vinduene på høyre framdør og bakdør. Resten er nediset når det er frost ute.

Jeg har sagt at dette sannsynligvis er ulovlig og han risikerer bot om han blir stoppet, og at det er farlig med dårlig sikt. Men han sier at han har full oversikt, og at rutene uansett tiner i løpet av ca. 10-15 minutter (noe som forsåvidt stemmer).

Men jeg sitter i "mørket" fram til isen på rutene er smeltet, og da er over halve turen unnagjort. Jeg synes det er sjofelt av ham. Men han fnyser bare av det hele og sier jeg kan jo bare legge med å duppe litt av frem til vi er fremme.

Er jeg for kravstor når jeg mener han bør skrape alle vinduene på bilen?

Har dere bil med rattet på høyre side?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får jo bare håpe han tar litt mer hensyn til deg (og andre) på andre områder ......

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Enten så får dere bytte arbeidsoppgaver, altså at han tar ungene og du skraper. Eller så får du skrape din side før du setter deg i bilen.

Så enkelt kan det gjøres, gitt.

• Liker 1
Skrevet

Selv om jeg ikke forstår en sjåfør som insisterer på å kjøre en trafikkfarlig bil, forstår jeg heller ikke passasjeren som faktisk setter barna og seg selv inn i den samme trafikkfarlige bilen.

Jeg nekter å sette meg inn i en bil som jeg mener ikke er trafikksikker, og jeg nekter å sitte på med en person jeg mener ikke er skikket til å kjøre bil, og barna får i alle fall ikke lov til å sitte på i en bil jeg nekter å sette meg inn i.

Men nok om det...

Føreren av en bil som ikke er ordentlig aviset bryter i alle fall 3 av veitrafikklovens lover.

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

§ 13. Krav til kjøretøyer og bruk av kjøretøyer.

Kjøretøy skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe og uten å skade veg.

§ 21. Alminnelige plikter.

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

Latskap og dumskap faller også under denne paragrafen.

Som andre sier: Ikke sett deg inn i bilen før den er trafikksikker.

Om du velger å skrape selv, eller om du velger å ta kampen opp med mannen din, det har ingen betydning, det viktigste er at du ikke aksepterer at du og barna blir kjørt i en bil som ikke burde gått på veiene!

• Liker 5
Skrevet

Foreslå bytting av arbeids oppgaver. Han tar ungene, og du tar skrapingen, vil tro det vil sette fart på ksrapingen for hans del.

• Liker 3
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Så skrap din side selv da vel.

Skrevet

Kjøp en DeIcer og spray på din side - så slipper du å sitte å være redd.

Fungerer den??

Skrevet

Min mann skraper kun sin side av bilen om vinteren. Våre jobber er like ved hverandre, og vi starter samtidig. Derfor kjører vi sammen til jobb, via barnehagen med ungene.

Det er han som har "oppgaven" med å klargjøre bilen om morgenen, så tar jeg påkledningene av ungene. Problemet er at han bare skraper sin side av bilen. Dvs. halve frontruta og kun vinduene på høyre framdør og bakdør. Resten er nediset når det er frost ute.

Jeg har sagt at dette sannsynligvis er ulovlig og han risikerer bot om han blir stoppet, og at det er farlig med dårlig sikt. Men han sier at han har full oversikt, og at rutene uansett tiner i løpet av ca. 10-15 minutter (noe som forsåvidt stemmer).

Men jeg sitter i "mørket" fram til isen på rutene er smeltet, og da er over halve turen unnagjort. Jeg synes det er sjofelt av ham. Men han fnyser bare av det hele og sier jeg kan jo bare legge med å duppe litt av frem til vi er fremme.

Er litt usikker på om dette er sant, men jeg svarer utifra at det er det.

Som de andre sier, så er det ulovlig å kjøre slik, jeg ville aldri latt min mann kjøre avgårde slik med oss..

Siden du kler på barna, og de går i barnehage - regner jeg med at det er dere foreldre som fester barna i setene. Når du kommer ut med barna ferdig påkledd, kan du ikke bare overlate festingen i setene til mannen? Dette tar såpass lang tid at du rekker å skrape din side før dere kjører.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Kråkesaks, moderator.

Skrevet

Dette er ulovlig, regelen i kontroll er at frontruta skal srapes i samme område som vindusviskeren går, og sidene skal skrapes så man har sikt + frie speil.

Du som voksen passasjer er også ansvarlig for dette, og du bør nekte å kjøre før bilen er lovlig å kjøre med.

• Liker 2
Skrevet

Fungerer den??

Ja - jeg har ikke skrapet frontruten siden jeg begynte med spray. (Og i perioder står jeg parkert ved sjøen så bilen blir glassert.. og veldig vanskelig å skrape)

Spray på - og etter noen sekunder bruk vindusvisker. Helt topp.

Den er best på front og bakrute - pga vindusviskere, sidevinduene blir greie (må kjøres opp og ned noen ganger)men det holder stort sett.

• Liker 1
Skrevet

syns ts er like dum som tar sjansen å kjøre slik med unger i bilen. det verste som kan skje er ikke en bot men en ulykke. om han ikke skraper skikkelig så ta ansvar!! for din del,ungenes og alle andre som ferdes på veien

• Liker 1
Skrevet

Å sitte i mørket er ikke problemet, at han er en fare i trafikken, derimot.....

Skrevet

Jeg hadde tipset politiet, og sørget for at han fikk en saftig bot!

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville søkt opp avisartikler om temaet, vist ham trafikkreglene om dette og prøvd å forklare ham at det er trafikkfarlig å kjøre med dårlig sikt. "Vil du virkelig utsette din fru og dine barn for en slik risiko på grunn av latskap?".

Å tipse politiet virker litt ekstremt for meg, i hvert fall i første omgang.

Skrevet

Jeg ville søkt opp avisartikler om temaet, vist ham trafikkreglene om dette og prøvd å forklare ham at det er trafikkfarlig å kjøre med dårlig sikt. "Vil du virkelig utsette din fru og dine barn for en slik risiko på grunn av latskap?".

Å tipse politiet virker litt ekstremt for meg, i hvert fall i første omgang.

"I første omgang"?

Hun har jo allerede tatt det opp med ham flere ganger og prøvd å snakke med ham - og han bryr seg ikke..

• Liker 3
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg syns det er gale av han å skrape bare ene siden med tanke på at han umulig kan ha full oversikt når halve bilen er nediset uansett hva han sier. At du som passasjer ikke har oversikt pga isen på rutene syns jeg ikke er så farlig siden du ikke er den som trenger å se siden du ikke kjører. Men skrape alle rutene skal han.

Skrevet

Kan ikke du stille deg ute i kuldegrader å skrape da så kan han ta ungene? Pingle.

Hvorfor er hun pingle? Hva om det er han som ikke ønsker å kle på ungene?

• Liker 2
Skrevet

Men dum er hun, det kan jeg gå med på.

I alle fall om hun lar barna sitte på i en traffikfarlig bil. Faren er også åpenbart en idiot.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje du skulle sørge for at han blir tatt, får en saftig bot, og tenker seg om til neste gang :lur:

Hehe. Neida. Men han hadde nesten fortjent det.

Synes du skal kreve det av ham, at han faktisk gjør det skikkelig, og ikke gi deg så lett, bare fordi han blir sur.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...