Gå til innhold

Hjelp - vi har fått en dvergvedder!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Brunhilde

Vi fikk en dvergvedder (han) i gave i dag. Er det noe spesielt vi bør vite annet enn at han skal ha rent bur, mat, vann og kos? Hvis noen vet om noe spesielt vi må ære obs på setter vi pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kanin.. ;)

Høy, mat, vann, rent burstrø, vitaminer og kos burde holde lenge! :D

+noe å gnage på mtp tenner (som vokser hele livet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde på jobb

Takk til deg! Skal ta en tur og kjøpe burstrø og kattesand (han går på do i kasse...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt rart å gi bort et dyr i gave, når tilogmed den voksne i familien blir overrasket?

Jeg også reagerte på dette .......

Vil iallefall anbefale å søke litt på nettet.

hvor gammel er denne? gutt eller jente? - har den STORT NOK BUR å være i??? - og da ikke en millimeter under 50*100 cm ...(bøker som anbefaler mindre en enn dette er tragiske for dyrenes velferd bare så det er sagt). En dvergwedder blir såpass stor at jeg ennå ikke har villet ha de som inne kanin- for jeg føler at burene ikke er tistrekkelig store til det. Mosjon utenfor buret er viktig. MEN - pass på LEDNINGER !!! kaniner blir fort irriterte på sånne - og da er de kuttet over på to tygg- noe som kan bli det siste kaninen gjør i dette livet - og som heller ikke er bra for det elektriske.

Men dvergveddere skal være rolige og fine kosekaniner:) de skal være mindre nervøse enn de små hermelinkaninene(hvilket jeg har - og som er prototypen av nervøs og hissig kanin) :-? .....masse kos er viktig- få den tam. Det er en flink kanin når den bruker kasse :Nikke: Pass på at dere ikke gir den mat som den ikke er vant med å spise- for da kan den få vondt i magen sin. Glemmer aldri ha jeg hadde to små kaniner for mange år siden - mine første - og jeg gav de masse - gress, gulrøtter og snadder - og så fikk begge diare....... :-? :o usj , det såg ikke ut i buret - DE såg ikke ut - og det luktet alt annet enn bra .......stakkar små - de spiste og koste seg og så fikk de vondt i magen sin - så - ta det rolig med å introdusere for mye snadder på en gang ...:Nikke:

http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

en koselig svensk side om kaniner- også historie om hvordan få en tam kanin som går løs + masse annet. Det er lenge siden jeg var inne på den siden , men jeg greide å finne den til slutt. anbefales.

Lykke til med det nye familiemedlemmet :) ..kaniner er deilige dyr

eh - er det foresten ute eller inne kanin?? .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde
Er det ikke litt rart å gi bort et dyr i gave, når tilogmed den voksne i familien blir overrasket?

Tja, det kommer vel an på hvr godt man kjenner den voksne, eller? :wink:

Virgo: Foreløpig er et en innekanin, den er 3 mnd gammel. Vet jo at jeg ikke kan sette den ut når den ikke er vant med det...

Buret et stort, men 13 åringen kommer nok til å ha den ute en del.

Mat, jo den får høy og pellets, samt litt eple og gulrot etter anbefaling fra dyrebutikken som jeg stakk innom i dag.

Hunden syns forresten dette nye dyret er aldeles ufyselig, men den om det.

Takk for fine tips, Virgo, skal sjekke den siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden syns forresten dette nye dyret er aldeles ufyselig, men den om det.

Takk for fine tips, Virgo, skal sjekke den siden!

hehe, ufyselig - det var et artig adjektiv. De pleier helst å synes at det ser ut som en liten lekkerbisken :ler: ........uftselig !!! Merkelig hund dere har.

Voffsen min syntes gamledvergvedderblandingen min var fali' og slem. Hun var nemlig et hormonelt beist som satte i gang og ville parre han da han var beibis og jeg introduserte de. Joda -meningen var jo at han skulle lære at kaniner var noe man burde passe seg for, men hadde jo ikke ventet at kanindyret ville gyve løs på han slik.... Men lærte gjorde hun . og han skydde henne som pesten *ler*...farlig med store slemme kaniner når man er liten valp ....men ufyselig , hm , om jeg hadde spurt han så hadde han kanskje syntes at hun var litt ufyselig også *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg! Skal ta en tur og kjøpe burstrø og kattesand (han går på do i kasse...).

Jeg har hørt at små bur-dyr ikke skal ha kattesand... Dette fordi det er små partikler i sanden som kan sette seg i luftveiene til kaniner, marsvin osv...

Noen som vet om det stemmer??

Jeg ville anbefalt deg å ha biostrø eller spon i tissekassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...