Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er du som er opphengt i religionen, ikke jeg. Det er tydelig at du ikke evner å logisk resonnere deg frem til noen verdens ting, men er blindet av at du ikke "liker" religion. Ikke alt dreier seg om guder, lille du.

Om min tippoldemor var svensk og min tippoldefar norsk ville da deres avkom være 50 prosent av hver nasjonalitet. Om resten av rekken var av norske ville etterhvert den svenske delen bli utvannet. Eller er jødisk opphav noe magisk som ikke forsvinner og er dominant over alle andre opphav? Kan du forklare meg logisk hvordan i all verden jeg tar feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om min tippoldemor var svensk og min tippoldefar norsk ville da deres avkom være 50 prosent av hver nasjonalitet. Om resten av rekken var av norske ville etterhvert den svenske delen bli utvannet. Eller er jødisk opphav noe magisk som ikke forsvinner og er dominant over alle andre opphav? Kan du forklare meg logisk hvordan i all verden jeg tar feil?

Men nasjonalitet har ingenting med å være jøde. Apples and oranges. Samme som samene her i Norge: for å være same må du enten være født det eller ha foreldre/besteforeldre som er samer, du kan også benytte deg av det samiske språket i det daglige. Ett kriterie til som jeg ikke husker. Man kan altså være same og kvart norsk, kvart svensk, kvart italiensk og kvart skotte. Det er uavhengig av hverandre.

Det er fullt mulig for et menneske å være flere ting, noe du ikke ser ut til å forstå. Du kan jo si deg uenig med jødene, med samene, med afroamerikanerne og mange, mange andre grupper her i verden, men som du sikkert vet kan 2 + 2 også bli 5.

Jeg er uenig med PRT om at folkegrupper ikke selv kan bestemme hvem som passer inn i kriteriene for å være et medlem av den gitte folkegruppen. Fra et sted må reglene komme og det hadde nå vært merkelig om andre skulle bestemme hvem som får lov til å tilhøre hva. Forøvrig spiller det ingen rolle om noen har konvertert eller ikke. Om tippoldemoren konverterte, så er hun pr definisjon jødisk og barn født av henne vil være jødiske.

God natt. :)

Skrevet (endret)

Jeg er uenig med PRT om at folkegrupper ikke selv kan bestemme hvem som passer inn i kriteriene for å være et medlem av den gitte folkegruppen. Fra et sted må reglene komme og det hadde nå vært merkelig om andre skulle bestemme hvem som får lov til å tilhøre hva. Forøvrig spiller det ingen rolle om noen har konvertert eller ikke. Om tippoldemoren konverterte, så er hun pr definisjon jødisk og barn født av henne vil være jødiske.

Vi kan ikke ha et samfunn der enkelte grupper skal definere hvem som tilhører gruppen, ofte mot folks vilje.

Da må man ha en bredere enighet om en definisjon, som både de innenfor og utenfor gruppen kan leve med. Nå virker det som at dette er definisjonen, i mangel på andre/bedre definisjoner.

Hvis noen i denne slekta har konvertert så faller hele "jødefolket"-argumentet bort, da handler dette om religion.

Og når det ikke lenger handler om hvilket folk man stammer fra, da er TS kun jøde om hun selv har et jødisk livssyn.

Endret av PRT
Skrevet

Men nasjonalitet har ingenting med å være jøde. Apples and oranges. Samme som samene her i Norge: for å være same må du enten være født det eller ha foreldre/besteforeldre som er samer, du kan også benytte deg av det samiske språket i det daglige. Ett kriterie til som jeg ikke husker. Man kan altså være same og kvart norsk, kvart svensk, kvart italiensk og kvart skotte. Det er uavhengig av hverandre.

Det er fullt mulig for et menneske å være flere ting, noe du ikke ser ut til å forstå. Du kan jo si deg uenig med jødene, med samene, med afroamerikanerne og mange, mange andre grupper her i verden, men som du sikkert vet kan 2 + 2 også bli 5.

Er du klar over at Fredrik Reinfelts tippoldefar var afrikans og (beklager mangel av et bedre uttrykk) negroid? Er han også per def negroid?

Det du faktisk sier er at jødedom er noe man blir født inn i og er uavhengig av tro og biologisk arv. Dette blir per def for dumt.

Skrevet

I følge jødisk tradisjon er ein jøde, om ein er født av ei jødisk kvinne. Å vere jøde er mykje meir enn religion. Det er eit folkeslag i tillegg til å vere eit religion...Dette er slik ein skal lære i samfunnsfag på vgs...Dei fleste som er jødar i dagens samfunn er sekulære, og bryr seg fint lite om både Abram (som Abraham heiter i flg jødisk tradisjon) og resten av gjengen... Berre eit fåtal av dei som faktisk er jødar praktiserar religionen.

Med andre ord er TS fra jødisk folkeslag, i følge tradisjonen, om vedkommande har jødisk religion er ei anna sak...

Berre for å gjere det klart, så var Jesus også jøde....

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye du har lest, men foreløpig er det uklart om TS stammer fra et jødefolk, mtp evt konvertering.

Det er det også tilnærmet umulig å finne ut.

Skrevet

1. Er du grisk?

2. Har du sånn liten hatt på hodet?

Hvis ja på begge, så er du nok jøde...

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er jødene som har bestemt at mor må være jøde for og selv være jøde.

Årsaken er at skal israel ha så mye som nubbesjans for og fylle israel med jøder så må de utvanne jødebegrepet noe sinnsvakt for og opprettholde bosettningene sine.

Man vet jo at det holder for en russer og ha en jødisk oldemor for og kunne bosette seg hvorhen han vil på vestbredden og israel, mens man samtidig river ned palestinske bosetninger og befolkninger for og ha jødisk innvandring og kolonialiseringer.

Skrevet

Hei den sinnsvake logikken er funnet opp av jødene i israel. De har bestemt at jødedom kun kan arves av mor.

Om du selv mener du er jøde fordi alle fedrene dine på farsiden er jøder og farfaren din var på sachenhausen så spiller det ingen trille eller rolle dersom din mor ikke er jøde, du kan ha kalott og jødefletter og være omskjært så mye du vil, men er ikke moren din jøde så hjelper det ingenting selv om du kan dødehavsrullene utenat og kjenner hele toraen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...