Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet ut at min tippoldemor var jøde. Hun var mor til min oldemor, som igjen var mor til min mormor, som igjen er mor til min mor. Er jeg da per definisjon jødisk, går det ikke gjennom morslinjen? :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

• Liker 1
Skrevet

Joda, det gjør jo egentlig det, men hvis ingen i familien din lenger er praktiserende jøder, tror jeg du kan anse den religiøse tilnknytningen som kuttet.

Skrevet

Jeg studerer religion, og sier meg enig i at dersom din mor er jøde, så er du også per definisjon jøde :)

• Liker 1
Skrevet

Jo egentlig, men hvis du ikke er praktiserende jøde er du ikke en veldig flink en. :fnise:

Jeg kjenner en jøde og hun er veldig opptatt av hva hun kan spise osv. Til og med de som bor med henne som ikke er jødisk har regler for hva mat de kan ha i huset slik at hun ikke risikerer å få i seg noe feil.

Sånn jeg ser det så er man det man velger selv å være. Men etter jødiske regler så er du en av dem, men det vil sikkert være andre jøder som blir sett på enda mer jødisk fordi de kommer fra familier hvor alle jødisk. Mange jøder liker ikke å blande når de skal stifte familie.

Skrevet

"Etter rabbanittisk-jødisk religiøs lov (se Halakhá) er en person definert som jøde dersom han eller hun

er født av jødisk mor....." (wikipedia, så ta med en klype salt men..)

siden da din oldemor da er jøde siden hun er født av jødisk mor, og da blir mormora jøde og, og din mor, og ja ifølge denne loven er du visst jøde...

Men jeg har ikke så stor viten i det der.

Skrevet (endret)

Dette er direkte sitat fra religionsboka mi:

Definisjonen av hvem som er jøde,stammer fra Talmud..... "En jøde er en person som er født av en jødisk mor, eller har konventert til jødedommen" Slik definisjonen brukes i dag, ser den bort fra religiøs tro og religiøs praksis.

Du er med andre ord en jøde, selv om du ikke praktiserer det:)

Endret av Isstråle
Skrevet

Ja, og du vil nok bli definert av praktiserende jøder som jøde også.

Å være "jødisk" er ikke bare å ha troen, men å tilhøre et samhold. Fordi jødene regner seg for å være et utvalgt folk som stammer fra Abraham, er det ikke selve troen, men tilhørigheten i en slekt som er det avgjørende.

Skrevet

Jeg liker ikke denne definisjonen. Du kan selvfølgelig ikke velge dine forfedre, men du velger selv hvorvidt du vil være religiøs eller ikke. Man kan vel ikke være jøde og ikke-religiøs..?

Skrevet

Bekjenner du deg ikke til den jødiske tro, så er du ikke jøde. Samme hvor mye Talmud eller jødefolket sier at du er det. Hvis det f.eks. hadde stått i Bibelen at alle som er født av kristen mor er kristne, hadde ikke det gjort meg til kristen siden jeg ikke tror på noe av det som står i Bibelen :)

Skrevet

Jeg studerer religion, og sier meg enig i at dersom din mor er jøde, så er du også per definisjon jøde :)

Så ifølge "definisjonen" er jøder et folkeslag, akkurat som at man er same hvis begge foreldrene er samer?

Et livssyn er ikke noe som nødvendigvis går i arv.

Skrevet

Dette er direkte sitat fra religionsboka mi:

Definisjonen av hvem som er jøde,stammer fra Talmud..... "En jøde er en person som er født av en jødisk mor, eller har konventert til jødedommen" Slik definisjonen brukes i dag, ser den bort fra religiøs tro og religiøs praksis.

Du er med andre ord en jøde, selv om du ikke praktiserer det:)

Talmud ville jeg aldri brukt som kilde for å avgjøre om jeg er jøde eller ikke.

Skrevet

Si meg er dere mindre begavede hele gjengen her? Ikke så flink i verken biologi, mattematikk eller religion og livssyn? Du er ikke per def jøde. Din oldemor var per def 50 prosent av jødisk opphav og derfra og ned kan du bare halvere tallet fram til deg selv.

Kunnskapsnivået her på kg er skremmende.

Skrevet

Si meg er dere mindre begavede hele gjengen her? Ikke så flink i verken biologi, mattematikk eller religion og livssyn? Du er ikke per def jøde. Din oldemor var per def 50 prosent av jødisk opphav og derfra og ned kan du bare halvere tallet fram til deg selv.

Mens du ikke vet det fnugg om tegnsetting? Mattematikk? :popcorn:

Skrevet

Det er vel heller du som mangler normal begavelse! Flere her inne har forklart det som riktig er: Har du jødisk mor er du per def. jøde. Hva din far er spiller ingen rolle. Altså skjer det ingen utvanning.

Men til TS:

Jeg ville forbeholdt meg retten til å definere det selv hvis jeg var deg. Vil du ikke være jøde, er du ikke det. Hvis du ikke er troende, kan du ikke la troen bestemme over deg!

• Liker 1
Skrevet

Det er jo mest sannsynlig at du er den lite begavede her. Det spiller ingen rolle hva halveringstiden er i denne situasjonen. Det er en ganske klar tolkning på hva som må skje for at man skal være jødisk ved fødsel og det er at man fødes av en jødisk mor, som nevnt flere ganger over her.

Jeg er hunkjønn, laget av 50 % hunkjønn og 50 % hankjønn, men jeg er likevel 100 % hunkjønn. Så ta det mattestykket med deg i senga. :)

• Liker 3
Skrevet

Det er jo mest sannsynlig at du er den lite begavede her. Det spiller ingen rolle hva halveringstiden er i denne situasjonen. Det er en ganske klar tolkning på hva som må skje for at man skal være jødisk ved fødsel og det er at man fødes av en jødisk mor, som nevnt flere ganger over her.

Jeg er hunkjønn, laget av 50 % hunkjønn og 50 % hankjønn, men jeg er likevel 100 % hunkjønn. Så ta det mattestykket med deg i senga. :)

Lenge leve den som lar religion trumfe biologi og vitenskap :roll:

Skrevet

Men til TS:

Jeg ville forbeholdt meg retten til å definere det selv hvis jeg var deg. Vil du ikke være jøde, er du ikke det. Hvis du ikke er troende, kan du ikke la troen bestemme over deg!

Men det blir jo som om jeg skal si at jeg ikke vil være norsk, eller bergenser, eller jente, eller mor. Noenting ER man jo bare. Her er faktisk det å være jøde en ting som ikke MÅ henge sammen med tro, men som rett og slett går på hvilket folk man stammer fra. På samme måte som man kaller amerikanere som stammer fra Afrika for afroamerikanere, selv om de aldri noensinne har vært i Afrika, eller deres foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre, eller innehar kunnskap om den kultur, religion og whatever deres forfedre innehadde. De er afroamerikanere basert på opprinnelse, akkurat som en jøde er.

Skrevet

Lenge leve den som lar religion trumfe biologi og vitenskap :roll:

Det er du som er opphengt i religionen, ikke jeg. Det er tydelig at du ikke evner å logisk resonnere deg frem til noen verdens ting, men er blindet av at du ikke "liker" religion. Ikke alt dreier seg om guder, lille du.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så vi vet med sikkerhet at denne tippoldemoren stammer fra det opprinnelige "jødefolket", og at ingen i slekta har konvertert?

Den definisjonen, som jødene selv har bestemt, er ikke verdt noe som helst.

Definisjoner skal være helt nøytrale og objektive, og da bruker man ikke jødiske tekster som kilde for å definere hvem som er "jøder".

Se for dere et scenario der den norske kirke bestemmer at "alle som har vært i en kirke er kristne", hvem ville gått med på det? Den norske kirke har ikke noen rett til å skulle formulere en slik definisjon.

Endret av PRT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...