Gå til innhold

Fått tilbud om jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk telefon om en jobb tidligere denne uken, og skal på intervju uti neste uke. Jeg har vært arbeidsledig noen mnd nå, så denne jobben kommer på et bra tidspunkt.

Denne arbeidsgiveren fant CV-en min på Navs nettsider, og kontaktet meg direkte, tror ikke Nav er involvert.

Problemet er at dette er en jobb jeg absolutt ikke ønsker, og kunne ikke i min villeste fantasi tenkt meg å jobbe på den plassen. Jeg ønsker heller å fortsette å søke på andre plasser, og heller bruke dette som en dytt i motivasjonen.

Men jeg lurer på, kan Nav kutte dagpengene mine, siden jeg nå har fått tilbud om jobb, men takker nei?

Jeg ønsker jo ikke denne jobben, sliter med depresjon fra før, og tror ikke akkurat det blir noe bedre hvis jeg skal være i en jobb jeg ikke er motivert til at all.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt (av flere) at man kan takke nei til jobb 3 ganger før man mister dagpengene. Men ANER ikke om dette faktisk stemmer, beklager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha medisinsk dokumentasjon på at du ikke kan ta jobben.

Det at du har blitt kontaktet har jo gått via NAV, så ja, det kan gå ut over dagpengene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha medisinsk dokumentasjon på at du ikke kan ta jobben.

Det at du har blitt kontaktet har jo gått via NAV, så ja, det kan gå ut over dagpengene dine.

Godt det også, alltid syntes det hørtes så rart ut at man kunne takke nei 3 ganger... Det er jo myeee.....

http://www.nav.no/Forsiden/Nyheter/250411.cms

Fant denne! Så nei, du kan nok ikke takke nei uten videre..

Endret av Tropic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bazibaz

Du har jo ikke fått et jobbtilbud. Du har fått ett intervju. Ikke forhåndsdøm jobben, det kommer ofte mye bedre frem på intervju hva det egentlig dreier seg om.

Om ikke annet, så kanskje det kan være en ok jobb midlertidig? Det ser bedre ut på CV-en, og det betaler nok bedre enn NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å gjøre et himla dårlig intervju så får du ikke jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta jobben midlertidig så får du jo en inntekt, mens du fortsatt er på utkikk etter en ny jobb?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i helt samme situasjon. Hadde praksisplass (som jeg hadde funnet selv) og trivdes i den. Meningen var at jeg skulle fortsette i hvert fall en stund etter at praksisplassen utløp, da i engasjement eller vikariat med mulighet for fast ansettelse. Jobben passet meg både etter interesser og utdannelse. Men jeg ble kontaktet av en arbeidsgiver via NAV og "pålagt" å gå på intervju. Dette var sikkert en bra jobb for noen, men ikke for meg, noe jeg ble sikker på også etter intervjuet. Heldigvis valgte de noen andre, hvis ikke kunne jeg nok ha fått et problem.

Men TS, gå på intervjuet først, og ikke gjør noen sak ut av det før du eventuelt får jobbtilbud. Det er vrient og veldig rart å gå på intervju når du absolutt ikke har noe ønske om å få jobben, men gjør ditt beste likevel og vær så ærlig du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde heller gå på intervjuet og håpe på denne jobben og deretter fortsette å søke på den jobben du "egentlig" vil ha..

Husk at du lever gratis nå (selv om du sikkert ikke har råd til ferier og gourmetrestaurant) .

Alle vi som jobber en plass som er stikk motsatt av det vi ønsker og "egentlig" veldig gjerne ville hatt en annen jobb, betaler skatt slik at du kan få dagpengene dine!

Det finnes en grunn til at NAV ønsker å få folk ut i jobb igjen så fort de kommer inn døren og ønsker dagpenger. Det er faktisk en av de meget få tingene NAV gjør riktig når for tiden!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo nå at situasjonene våre ikke er helt like, for jeg hadde jo en "jobb" jeg ikke ville bytte ut. Du har ingen, og da er det ikke dumt å ha den aktuelle jobben som en midlertidig jobb til du finner noe annet? All jobberfaring er god erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta jobben selv om du føler den ikke passer deg. Mange har jobber de ikke trives i, men de jobber. Hva om alle som ikke trivdes i jobben sin skulle leve av staten? Det går ikke. Ta jobben mens du fortsetter å søke på stillinger du vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å gjøre et himla dårlig intervju så får du ikke jobben.

Komme for sent til intervjuet, ikke være interessert i det hele tatt og du får nok inne tilbud engang.

Jeg ble litt nysgjerrig, hva slags jobb er det? Hvis du har dokumentert at du sliter med psyken og at enkelte typer jobber vil gjøre deg sykere så bør jo NAV lytte til det.

Fort deg å søk på noen gode jobber, så slipper du å ta en du ikke ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pliktig til å ta "passende arbeid" hvis du går på dagpenger. De fleste typer arbeid vil bli ansett som passende hvis det ikke er en veldig god grunn til å si nei til jobben.

Om du har en depresjon som er et medisinsk hinder for å jobbe har du i utgangspunktet ikke krap på dagpenger. Man må være frisk og arbeidsfør for å få det.

Det beste tipset er å være passende umotivert på intervjuet slik at noen andre får tilbud om jobben. Det er ikke forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er pliktig til å ta "passende arbeid" hvis du går på dagpenger. De fleste typer arbeid vil bli ansett som passende hvis det ikke er en veldig god grunn til å si nei til jobben.

Og sier du nei vil nok NAV dermed trekke støtten din da du i deres øyne ikke "gidder å finne en jobb". I deres øyne skal du finne deg en jobb asap, så heller skifte selv om du ønsker senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sier du nei vil nok NAV dermed trekke støtten din da du i deres øyne ikke "gidder å finne en jobb". I deres øyne skal du finne deg en jobb asap, så heller skifte selv om du ønsker senere.

Du misforstår helt.

Det er ikke NAV som har laget regelverket. De saksbehandler etter et regelverk gitt med hjemmel i forvaltningsloven. Hva NAV syns eller ikke syns spiller liten rolle.

Du har krav på dagpenger dersom du er arbeidsledig "uten egen skyld". Om du nekter å ta jobb kan du ikke bare cashe inn penger fra det offentlige. Du må ha en eller annen gyldig grunn for å nekte å ta jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå klar over det ja, har hatt mitt møte med den møja der gitt ;)

Brukere av NAV ser som regel NAV og ikke systemet/reglene bak så, så er nok derfor jeg holder meg til å si det som regel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sliter med depresjon også. Og har ingen drømmejobb, nei. Men står opp kvar dag og jobbar, fordi eg hadde blitt endå meir deprimert av å vite at "eg lever gratis nå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...