Gå til innhold

Må snart søke på høyere utdanning... Vet ikke hva jeg skal søke !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tripper rundt meg selv og min egen usikkerhet. Skal søke snart. Aner ikke hva jeg skal søke. Har gode karakter så kommer inn på det meste. Har ikke realfag. Er elendig i matte så det blir ikke ingeniør eller sånne studier. Vil jobbe med mennesker. Psykologi interesserer meg, men er så redd for at jeg ikke kommer inn på profesjon hvis jeg velger et studiested med årsstudium, og redd for å ikke komme inn på første året hvis jeg velger et med integrert masterprogram. Samtidig kunne jeg tenkt meg jus. Men lurer på hvordan jusutdanningen er? Hvordan er stoffet? Hvordan foregår forelesingene (er det i det hele tatt forelesinger eller klasseromsundervisning??)...

Hva slags studie lønner seg å ta hvis man ønsker å tjene godt, samtidig ha muligheten til å jobbe fra de fleste stedene i landet ? Sykepleier kan jeg ikke, det blir for "skittent arbeid", jeg er kresen på å ta på andre mennesker på den måten.

Hva med spesialpedagogikk ? Hva går det ut på? Hvordan er det studie lagt opp? Hva med økonomifag, som revisjon eller siv.øk? Det er jo godt betalt og masse arbeid, men er det interessant å jobbe med? Er det meningsfylt?!

Var hos rådgiver på skolen men hun gav meg flere spørsmål enn svar ... :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, genialt! Vi er like gamle, og jeg vurderer også psykologi professjonsstudie og jus, men aner ikke hva jeg gjør :) Håper noen har noen gode svar, det ville i såfall hjulpet meg også enormt!

Skrevet

Søk på Olav Torvunds Innledning til rettsstudiet.

Hvordan studiet er lagt opp varierer fra lærested til lærested. I Oslo har vi forelesninger først, der hele kullet er samlet og så som regel kursundervisning i etterkant, da med grupper på mellom 20 og 30 stk. Hvordan disse er lagt opp varierer fra kursleder til kursleder og fag til fag. Bor du i nærheten av Oslo anbefaler jeg deg å gå på forelesninger på første året (tid og sted ligger på nettsidene og er åpne for alle).

Ellers er det skrevet mye her på forumet om hvordan jusstudiet er, så prøv å søk litt rundt. Ellers får du mye info på jusstudent.com.

Det er gøy å studere juss, men det er et hardt og langt studie, det kommer du ikke bort fra.

Hilsen nesten ferdig.

Skrevet

Hva med å ta kontakt direkte med studiesteder du vurderer? Hvis du bor i nærheten av et universitet, kan du gå innom på noen forelseninger. De er som regel åpne for alle. Du kan også undersøke pensumbøker i en studentbokhandel og de om du synes det ser interessant ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...