Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg har et spørsmål angående karakterer.

Hvordan fungerer det med fravær når du søker lærlingeplass / eventuelt jobb etter VG2? Er det slik at fraværet fra VG1 legges sammen med fraværet fra VG2, eller tar jeg feil? Også, er det noen som vet hvordan de ser på karakterer fra vgs?

Jeg må vel bare ærlig innrømme at jeg gjorde det utrolig dårlig når jeg gikk VG1 Elektrofag med tanke på karakterer (fikk nesten bare 3'ere), og jeg fikk et par timer fravær. Mens nå på VG2 har jeg nesten 5 i snitt og null fravær, så jeg lurer på hvordan dette blir? Noen av de fagene på vgs er jo såkalte avgangsfag, som f.eks matte, naturfag og de elektrofagene, og de kommer til å dra ned snittet mitt betraktelig etter som jeg fikk en 2'er og resten 3. Kommer de til å bry seg mye om det hvis de ser hvor mye bedre karakterer jeg har nå på VG2, og hvis jeg forklarer dem hvor umotivert jeg var osv på VG1?

Angrer utrolig mye på at jeg ikke gjorde mer av en innsats når jeg gikk VG1, og er redd dette kan ødelegge for meg. Jeg har foresten regnet på det, og jeg går ned fra 4.8 til 4.1 i snitt hvis jeg tar med karakterer fra VG1. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når mann søker læreplass, så skal mann sende inn alle kompetansekortene / vitnemåle før en evt intervju runde (slik var det i hvertfall hos oss) slik at du får gjerne ikke mulighet til å forklare de lave karakterene, med mindre de spør om det på intervjuet. Litt uheldigm dersom du har 2-3 i avgansfag på elektro, hvis dette er fag som kommer til å bli viktig ute i feltet.

Men det er ikke bare karaktere de ser på, de fleste bedrifter, ser jo gjerne på helhets bilde, altså søknad og cv, pluss hva du har å si dersom du kommer inn til intervju.

så ikke gi opp enda.

ja Fravær fra alle år, blir til slutt lagt sammen. Det er veldig varierende hvordan de ulike bedriftene ser på det, noen bryr seg, andre ikke.

Skrevet

Hei,

du kan jo prøve å ta opp noen fag igjen som privatist:)? Det kan du jo feks bruke et lite år på, at du jobber og bruker et halvår på å ta op fagene dine? Det skader ikke, og det er stooor forskjell på en 2er og en 4, eller tilogmed 5er som du da ville fått på en privatisteksamen hvor du faktisk jobba.

Det du gjorde på vg1 teller like mye som vg2, da det ikke står når de "gode" og når de "dårligere" karakterene fant sted.

Jeg ville tatt turen innom privatistweb.no i allefall

Gjest Rastl0s
Skrevet

Fravær teller en del mer for elektro og andre yrkesutdanninger enn allmen. På allmen går man videre på skole og fravær får lite å si, mens om arbeidsgiveren din ser etter fravær og du har for mye så sitter du litt i saksa, for du skal jo allerede i jobb.

Skrevet

Arbeidsgivere ønsker folk som møter opp på jobb. Dette gjelder også dersom du er lærling. Ifølge mine yrkesfagselever ser man på fravær + orden&atferd først, deretter på karakterer. Samtidig kan jeg ikke tro annet enn at det teller positivt å ha vist tydelige tegn på forbedring.

Jeg ville søkt lærlingplass nå (du har riktignok valgt et vanskelig yrke å få læreplass i) før jeg vurderte privatist iallfall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...