Gå til innhold

De oppfordrer dem til å få barn, helt tankeløst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greit, mennesker klarer helt fint å finne ut om de vil ha barn eller ikke, helt uavhengig av hva andre skriver til dem på Facebook.

Men jeg har en "venn" som hver måned skriver "love you 4evah"-aktige statusoppdateringer, når han og forloveden har jubileum.

Og jevnlig ramler det inn "Katti kommer d smått?" o.l. fra folk som kommenterer. Men ingenting tilsier at de burde få barn. Ingenting.

Mentalt er han 12, år og han er overhodet ikke skikket til å bli pappa, med ansvar for et annet liv. Han er verdens snilleste, men fryktelig dum og en veldig begrenset person. Genene er nok ikke noe å føre videre.

Inntrykket av dama er heller ikke bra, hun er noe av samme ulla, selv om jeg ikke kjenner henne like godt som jeg kjenner han. Hans foreldre virker like ille, noe justert for alder. Så det her er noe som videreføres over flere generasjoner.

Det er ikke en menneskerettighet å få barn, og noen burde rett og slett ikke få barn. Og da maser man ikke om "smått".

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men så lenge det ikke er iq sperre på å få barn, så er det helt opp til de om de skal ha eller ikke. Uansett hva -du- syns om de.

• Liker 2
Skrevet

Men så lenge det ikke er iq sperre på å få barn, så er det helt opp til de om de skal ha eller ikke. Uansett hva -du- syns om de.

Leste du første avsnittet? :klo:

• Liker 3
Skrevet

Greit, mennesker klarer helt fint å finne ut om de vil ha barn eller ikke, helt uavhengig av hva andre skriver til dem på Facebook.

Men jeg har en "venn" som hver måned skriver "love you 4evah"-aktige statusoppdateringer, når han og forloveden har jubileum.

Og jevnlig ramler det inn "Katti kommer d smått?" o.l. fra folk som kommenterer. Men ingenting tilsier at de burde få barn. Ingenting.

Mentalt er han 12, år og han er overhodet ikke skikket til å bli pappa, med ansvar for et annet liv. Han er verdens snilleste, men fryktelig dum og en veldig begrenset person. Genene er nok ikke noe å føre videre.

Inntrykket av dama er heller ikke bra, hun er noe av samme ulla, selv om jeg ikke kjenner henne like godt som jeg kjenner han. Hans foreldre virker like ille, noe justert for alder. Så det her er noe som videreføres over flere generasjoner.

Det er ikke en menneskerettighet å få barn, og noen burde rett og slett ikke få barn. Og da maser man ikke om "smått".

Hvor gammel er du?

Skrevet

Hvor gammel er du?

Helt irrelevant. Svar heller på problemstillingen.

• Liker 2
Skrevet

TS skriver jo akkurat det, at folk klarer å bestemme selv om de vil ha barn eller ikke. Det h*n reagerer på er jo alle oppfordringen om at åpenbart umodne mennesker bør få barn. Og det skjønner jeg godt at man reagerer på. Man kan ikke nekte uskikkede mennesker å få barn, men man trenger heller ikke oppfordre dem til det.

• Liker 9
Skrevet

Jeg syns nå ditt argument for at han er umoden, er meget svakt for å si at han oppfører seg som en 12 åring. Er det noe galt med å erklære sin kjærlighet til noen ofte? Har det blitt slik at du og andre skal bestemme når noen skal fortelle andre hvor mye de betyr for en?

Høres ut som du ikke har annet å gjøre, enn å finne ting å kritisere mennesker for. De bestemmer selv når de får barn, og jeg regner med at de ikke lager barn bare fordi noen spør når det kommer barn. Det spørsmålet er faktisk mange lei av å få, rett og slett fordi det finnes mange som ikke kan få barn og som har prøvd i mange år, og at enkelte mener at ingen andre enn de har noe med når det kommer barn.

Pass på deg selv du, så kan de få fortelle hverandre hvor glad de er i hverandre når det måtte passe de. Verden er gale nok som det er, at man ikke kan få nok av mennesker som er glad i hverandre og som våger å vise det offentlig også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns nå ditt argument for at han er umoden, er meget svakt for å si at han oppfører seg som en 12 åring. Er det noe galt med å erklære sin kjærlighet til noen ofte? Har det blitt slik at du og andre skal bestemme når noen skal fortelle andre hvor mye de betyr for en?

Jeg tviler sterkt på at ts har konkludert slik h*n gjør utfra bare kjærlighetserklæringer på FB. Jeg tipper det var bare et lite eksempel, og at h*n har større grunnlag for å mene det h*n gjør.

Uansett så blir det meningsløst å diskutere hvorvidt disse menneskene er umodne eller ikke, for vi kjenner dem ikke og kommer kun til å få ts sin versjon av saken. Hvorfor ikke heller diskutere sakens tema, som er om det er lurt å oppfordre umodne mennesker til å få barn?

Jeg synes ikke man skal oppfordre noen til å få barn, for det er en privatsak. Men jeg synes det er ekstra ille om man oppfordre umodne personer om å få barn. Er de veldig umodne kan de faktisk begynne å tenke noe i retning av at "alle mener vi bør få barn, så da bør vi kanskje det ja". Ingen vits i å oppmuntre slike til å få barn. Barn trenger mer enn snille foreldre. De trenger oppegående foreldre som forstår alle de komplekse sidene ved barneoppdragelse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg reagerer mer på at andre mennesker maser på (forhåpentlig) voksne mennesker i forhold om hvorvidt de skal ha barn eller ikke. I de aller fleste tilfeller er det en grunn til at de ikke har fått det enda: enten ønsker de å vente fordi det ikke passer helt per øyeblikket, eller så ønsker de ikke barn (med hverandre eller i det hele tatt), eller så strever de med å få. Uansett er det ikke noe som noen andre har noe med, og i alle fall ikke som et tema på Facebook.

At ikke folk kan passe sine egne saker!

• Liker 4
Skrevet

Helt irrelevant. Svar heller på problemstillingen.

Det virker nesten som at du føler folk maser på at du er den som skal få unge. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal engasjere deg så mye i et forhold som du ikke er en del av. Det er ikke menneskerettighet å få barn nei, men vet du engang om de ønsker barn? Men det er heller ingen menneskerettighet å blande seg opp i ting man faktisk ikke har noe med. DERFOR lurte jeg på hvor gammel du er.

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at ts har konkludert slik h*n gjør utfra bare kjærlighetserklæringer på FB. Jeg tipper det var bare et lite eksempel, og at h*n har større grunnlag for å mene det h*n gjør.

Uansett så blir det meningsløst å diskutere hvorvidt disse menneskene er umodne eller ikke, for vi kjenner dem ikke og kommer kun til å få ts sin versjon av saken. Hvorfor ikke heller diskutere sakens tema, som er om det er lurt å oppfordre umodne mennesker til å få barn?

Jeg synes ikke man skal oppfordre noen til å få barn, for det er en privatsak. Men jeg synes det er ekstra ille om man oppfordre umodne personer om å få barn. Er de veldig umodne kan de faktisk begynne å tenke noe i retning av at "alle mener vi bør få barn, så da bør vi kanskje det ja". Ingen vits i å oppmuntre slike til å få barn. Barn trenger mer enn snille foreldre. De trenger oppegående foreldre som forstår alle de komplekse sidene ved barneoppdragelse.

Helt riktig, det er en helhetsvurdering og ikke utelukkende basert på det klisset. Han er 12 i hodet og det er vi flere som mener.

Jeg vet om folk som ikke orker å snakke med han fordi han er så dum og umoden, samme hvor snill og hyggelig han er.

Jeg viste også Facebook-veggen for en medstudent (annen landsdel, hun kjenner ikke han overhodet) og hun lo så hun gråt. Det var før han fikk seg dame, for kanskje to år siden. Han er fortsatt den samme i dag.

TS

Skrevet

Det virker nesten som at du føler folk maser på at du er den som skal få unge. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal engasjere deg så mye i et forhold som du ikke er en del av. Det er ikke menneskerettighet å få barn nei, men vet du engang om de ønsker barn? Men det er heller ingen menneskerettighet å blande seg opp i ting man faktisk ikke har noe med. DERFOR lurte jeg på hvor gammel du er.

Jeg er ikke ts, men jeg er helt enig i at det er irrelevant for diskusjonen hvor gammel han eller hun er.

Hvis det stemmer som ts skisserer så er sjansen stor for at et eventuelt barn ikke vil få dekket sine behov hvis foreldrene ikke er modne for oppgaven. Sjansen er derfor også stor for at barnevernet blir koblet inn senere. Så at ts er bekymret og kritisk til at folk oppfordrer disse til å få barn skjønner jeg godt.

Skrevet

Jeg vet at de vil ha barn, og de kommer antagelig til å prøve å få barn uansett. Men det er forkastelig å oppmuntre til det.

TS

Skrevet

Men selv om du syns han er dum og umoden så kan det vær andre som kjenner han bedre som mener noe annet? Hvor gamle er han egentlig?

Skrevet

Kanskje de som "oppfordrer" til å få barn er samme ulla, de også.

Skrevet

Det er fryktelig uhøflig og frekt å spørre når folk skal få barn, uansett!

Og "vis meg hvem dine venner er.....", de som skriver slikt er vel på samme nivå selv?

• Liker 1
Skrevet

Nei, man burde ikke oppfordre lite intelligente mennesker til å få barn . IQ er arvelig, iallefall delvis.

Dette blir nesten litt sosialdarwinisme, uten alle sosiale støtteordninger ville lite intelligente mennesker i liten grad greie å bære fram og fø opp en unge i dagens samfunn.

Skrevet

IQ er ikke alt her i verden. Selv om denne personen kanskje ikke er verdens smarteste, er det mye viktigere at han er snill - og det skriver jo TS at han er. Hva vil du helst ha, en smart eller snill pappa? Så lenge han og damen klarer å ta vare på et barn (og man trenger ikke være rakettforsker for å gjøre det) og være en god forelder, er det alt som trengs. Selvfølgelig, klarer de absolutt ikke å ta vare på et barn, er saken en annen. Men det virker ikke som du TS er sikker på det, du kjenner jo ikke damen hans en gang.

Skrevet

Men selv om du syns han er dum og umoden så kan det vær andre som kjenner han bedre som mener noe annet? Hvor gamle er han egentlig?

Neppe, de er isåfall minst like dumme selv. Han er over 25.

Skrevet

Nei, man burde ikke oppfordre lite intelligente mennesker til å få barn . IQ er arvelig, iallefall delvis.

Dette blir nesten litt sosialdarwinisme, uten alle sosiale støtteordninger ville lite intelligente mennesker i liten grad greie å bære fram og fø opp en unge i dagens samfunn.

Men dessverre er det ofte de aller dummeste og minst ressurssterke som får mengder med unger uten å tenke over konsekvensene. De smarteste jeg kjenner har få (ett) eller ingen barn. De dummeste har så mange de kan få. Det er ikke spesielt mye håp for verden ...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...