Gå til innhold

Hva skjer med dyr når de blir avlivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg lurt på ganske lenge. Hva skjer egentlig med dyrene som dør/blir avlivet hos dyrlegen?

Og hvor gjør man av dyret sitt om det dør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min katt ble brent i en egen ovn det bruker. Man kan grave ned dyret sitt i hagen f.eks, eller bare levere inn til dyrlegen om man ikke har muligheter til å grave ned.

• Liker 1
Skrevet

Hei

På de aller fleste dyr setter man først en god dose sedasjon som gjør at de sover veldig godt. Etter at de har sovnet, settes det en overdose narkosemiddel gjerne direkte i blodåren, eventuelt hjerte om det er vanskelig å finne en blodåre. Dyrene pleier da å sovne pent inn...

Etter de er døde, kan eier velge om de vil separat kremere (få tilbake asken) eller felleskremere (kremere dyret sammen med andre dyr før de begraves.) Det er forskjellige regler fra kommunene til kommune om man har lov til å gravlegge et ikke kremert dyr i feks egen hage.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Advarsel: Når dyret blir bedøvd så vil tarmene ofte tømmes - så veldig fint om man får dyret til å bæsje før man går inn til dyrlegen. Gjør situasjonen eklere enn den trenger å være (og på en annen måte). Min nektet å bæsje før, og mitt siste minne er at tarmene tømmes, og vi står og sier farvel til bikja i et "sterilt" rom stinkende av bais :snurt:

Endret av spinnwild
Skrevet

Advarsel: Når dyret blir bedøvd så vil tarmene tømmes - så veldig fint om man får dyret til å bæsje før man går inn til dyrlegen. Gjør situasjonen eklere enn den trenger å være (og på en annen måte). Min nektet å bæsje før, og mitt siste minne er at tarmene tømmes, og vi står og sier farvel til bikja i et "sterilt" rom stinkende av bais :snurt:

Dette skjedde ikke hos meg, men det var en rotte. Mulig det er annerledes. Vet det fordi hun sov i senga mi de to siste døgnene, og ikke gjorde ifra seg der.

Det var uansett en ubehagelig opplevelse når hun ble avlivet, for veterinæren var helt tydelig ikke komfortabel med rotter. Han skvatt når hun skreik osv. Så endte med at jeg måtte holde henne fast mens han satte sprøytene :(

Skrevet

Hos vår dyrlege kunne vi velge, enten få med oss dyret, eller felles kremering, seperat kremering hvor vi får igjen urne. (De to siste betaler man for.) Vi valgte å ta med oss katten, og gravlegge den i skogen.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Dyrlegen kom hjem til oss og satte sprøyten, og så spurte han om han skulle ta med pus eller om vi ville begrave den selv. Valgte det siste.

Skrevet

Hesten min ble vel kremert etter obduksjonen. Det med tarmtømming stemte ikke på han forresten. Men han var halvveis lam da, vet ikke om det har noe å si

Skrevet

Er det noe som bryr meg langt opp i skauen, så er det om jeg har lov av kommunen til å grave et hull i plenen til huset som har vært i min familie i 100 år, og sikkert blir det i de neste 100 årene. Det sier jeg bare. :P

• Liker 5
Skrevet

Når mine dyr har dødd, så har jeg begravd dem på en blomstereng nærme gården min. Men det er jo verre når det er vinter.. Hva i all verden skal man gjøre når bakken er is? Ikke alle veterinærer har kremeringsovner heller.

Skrevet

Når mine dyr har dødd, så har jeg begravd dem på en blomstereng nærme gården min. Men det er jo verre når det er vinter.. Hva i all verden skal man gjøre når bakken er is? Ikke alle veterinærer har kremeringsovner heller.

Masse poser så det er helt tett, og legg dyret i fryseren etter den er tømt for mat. Hester er det litt verre med..

Skrevet

Når vi måtte avlive den ene hunden vår for noen år siden så var det på den tiden av året hvor bakken var bare is, så vi valgte å kremere henne (dyrlegen vår har heller ikke kremeringsovn men de sendte kroppen hennes til et sted som hadde det) og så begravde vi asken når man kunne grave i bakken igjen.

Gjest Consensio
Skrevet

Advarsel: Når dyret blir bedøvd så vil tarmene ofte tømmes - så veldig fint om man får dyret til å bæsje før man går inn til dyrlegen. Gjør situasjonen eklere enn den trenger å være (og på en annen måte). Min nektet å bæsje før, og mitt siste minne er at tarmene tømmes, og vi står og sier farvel til bikja i et "sterilt" rom stinkende av bais :snurt:

Dette er ikke vanlig.

Jeg har til dags dato aldri opplevd noe slikt, og jeg jobbet noen år på en dyreklinikk hvor jeg var med på avlivning nesten hver eneste dag.

Mine dyr avlives hos veterinær, dersom de ikke har gått brått bort hjemme.

Etter avlivning så blir de lagt i en pose og så lagt i en stor fryser.

Jeg velger alltid felleskremasjon da jeg ikke har noen interesse av å få asken hjem.

1-2 uker senere så blir fryseren tømt, alle posene med dyr blir lempet i en lastebil. De som skal kremeres separat legges for seg og de som skal til felleskremasjon for seg.

Jeg har hatt så mange dyr, og store dyr (hunder) at aldri i verden om jeg kunne begravd de i hagen. Uansett så leier jeg og flytter nå og da, og jeg kunne ikke tenkt meg å ha hatt nedgravde dyr rundt omkring i byen :fnise:

Små dyr jeg har hatt som rotter, marsvin osv blir lagt i søpla.

Gjest Consensio
Skrevet

Ikke alle veterinærer har kremeringsovner heller.

Ingen veterinærer har kremeringsovn så vidt jeg vet.

De blir hentet og kremert et annet sted

• Liker 1
Skrevet

Jeg velger alltid felleskremasjon da jeg ikke har noen interesse av å få asken hjem.

Jeg har hatt så mange dyr, og store dyr (hunder) at aldri i verden om jeg kunne begravd de i hagen. Uansett så leier jeg og flytter nå og da, og jeg kunne ikke tenkt meg å ha hatt nedgravde dyr rundt omkring i byen :fnise:

En urne er vel like stor uansett hvor stort dyret er? Å grave ned en urne i hagen tar jo ikke lang tid, og er mye tryggere enn å grave ned et helt dyr. Ikke gøy hvis en grevling e.l graver opp ditt avdøde kjæledyr og legger kadaveret igjen synlig i hagen.

Man kan jo eventuelt få asken igjen og spre det et sted hvor dyrt likte å være :) Det tror jeg jeg skal gjøre når mine firbente vennner takker for seg.

Skrevet

Det er ingen veterinærer som har egen kremeringovn, jeg tror det finnes 4/5 såkalte dyrekrematorier på østlandet. Min hund ble kremert ved Skien krematorium og jeg tror de fleste dyr som dør i Oslo blir sendt til et krematorie i Østfold. Så får man urnen sendt hjem med Posten hvis man betaler for separat kremering. Jeg betalte 750 kr.

Gjest Consensio
Skrevet

Nei, gidder ikke grave ned urner heller. Koster ganske mye mer for separat kremasjon med urne, og i tillegg så har jeg det synet at når et dyr dør så er det død. Har ikke noe behov for å holde fast på det ved å grave det ned.

Koser meg heller med minnene :)

• Liker 2
Skrevet

vår første hund kremerte vi og har i urne i et glass skap.

vi hadde ikke hjerte til å gå fra han, og synes egentlig det er litt kosli å ha han på hylla ;)

planen var at jeg skulle få han med når jeg flytta, men der ombestemte mamma seg gitt. :P

Skrevet

Dette er ikke vanlig.

Jeg har til dags dato aldri opplevd noe slikt, og jeg jobbet noen år på en dyreklinikk hvor jeg var med på avlivning nesten hver eneste dag.

Jeg kan nesten si det motsatte. Har jobbet på dyreklinikk i under et år, og det har allerede skjedd i alle fall tre ganger at avføring har kommet i forbindelse med at dyret sovner (altså ikke nødvendigvis når de skal avlives, men generelt sett når de dopes ned). Det er også vanlig at spesielt katter kaster opp, noe som kanskje heller ikke er det mest delikate når man skal si farvel. Men oftest vil folk heller gi dyret et siste ekstra godt måltid når de vet hva som skal skje, så det er jo ikke noen krise (lukter heller ikke slik som avføring gjør).

Så ja, det er fint om dyret får gjøre fra seg litt før, bare sånn i tilfelle.

I min familie har vi pleid å gravlegge dyra (katter) selv, men de fleste eierne velger å la klinikken ta seg av dem, og da blir de først lagret i fryser før de sendes til felles kremasjon, om ikke annet er ønsket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...