Gå til innhold

Gode bøker for voksne om hygiene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min trenger å lære seg viktigheten av hygiene. Jeg er så dørgende lei av å kjempe for at han skal ta intiativet til å vaske golv. Jeg behøver å gi han en bok om dette feltet når når det gjelder både hvor ofte man bør vaske huset, seg selv, spredning av bakterier, kanskje litt informasjon om ulike typer bakterier som kommer dersom man ikke er nøye nok, osv. Jeg har søkt litt etter det på nettet, men finner kun bøker som er ment for sykepleierstudenter. Jeg behøver ingen bok som har lovverk om dette. Ønsker at språket skal være på norsk. Har du et forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:fnise:
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en bok som heter "Vask!", som er grei (men noen av rådene er ganske dårlige). Kan ikke huske det står så mye om hyppighet og slikt, da dette faktisk er opp til den enkelte husholdning å avgjøre. Har også hatt mikrobiologi på universitetet, og det ble aldri nevnt noe om hvor ofte en bør vaske i det faget ;) Eneste er slikt som oppbevaring av mat, bruk av ulike kluter på bad og kjøkken etc. Støv er ikke så farlig bortsett fra allergifare da. Se på Norges Astma- og allergiforbund sine sider, kanskje? Selv ville jeg nok tenkt rådene der eller på liknende sider er litt "overdrevet" når man ikke er allergiker :sjenert:

Noe annet som går an, er å bringe temaet på bane når dere er sammen med venner du vet har en bedre enighet og grei standard på vasking. Hvis mannen din oppfatter at andre (menn) synes det er rimelig å vaske både jevnlig og grundig, vil han kanskje ha lettere for å ta det til seg enn om du "bestemmer". Rart med det der.

(må jo også le litt av tråden, men kjenner til problemet)

Skrevet

Anbefaler denne av Jon Almaas: Slik blir du husets herre

Sitat fra Bokklubben:

Dette er årets kanskje nyttigste bok om hvordan du kan og bør holde huset i orden. Som en humoristisk veileder følger boka oss gjennom husets mange arbeidsoppgaver, og gleden over husarbeidet står i fokus. Her får du også svar på en rekke viktige spørsmål som: Hvorfor må vi gjøre rent? Hva er en hybelkanin? Hvor kommer støvet fra? Hva får vi gjort på to minutter? Hva bør du absolutt ikke gå løs på?

• Liker 2
Skrevet

Sitat fra Bokklubben:

Dette er årets kanskje nyttigste bok om hvordan du kan og bør holde huset i orden. Som en humoristisk veileder følger boka oss gjennom husets mange arbeidsoppgaver, og gleden over husarbeidet står i fokus. Her får du også svar på en rekke viktige spørsmål som: Hvorfor må vi gjøre rent? Hva er en hybelkanin? Hvor kommer støvet fra? Hva får vi gjort på to minutter? Hva bør du absolutt ikke gå løs på?

Dette høres ut som det jeg er ute etter! Det skal jeg undersøke videre. Tusen takk. Hilsen trådstarter. :klemmer:

Skrevet

Jeg har en bok som heter "Vask!", som er grei (men noen av rådene er ganske dårlige). Kan ikke huske det står så mye om hyppighet og slikt, da dette faktisk er opp til den enkelte husholdning å avgjøre. Har også hatt mikrobiologi på universitetet, og det ble aldri nevnt noe om hvor ofte en bør vaske i det faget ;) Eneste er slikt som oppbevaring av mat, bruk av ulike kluter på bad og kjøkken etc. Støv er ikke så farlig bortsett fra allergifare da. Se på Norges Astma- og allergiforbund sine sider, kanskje? Selv ville jeg nok tenkt rådene der eller på liknende sider er litt "overdrevet" når man ikke er allergiker :sjenert:

Noe annet som går an, er å bringe temaet på bane når dere er sammen med venner du vet har en bedre enighet og grei standard på vasking. Hvis mannen din oppfatter at andre (menn) synes det er rimelig å vaske både jevnlig og grundig, vil han kanskje ha lettere for å ta det til seg enn om du "bestemmer". Rart med det der.

(må jo også le litt av tråden, men kjenner til problemet)

Hmm.. Jeg har stort sett bare kvinnelige venninner. Mannen min har jo kompiser selvsagt. Jeg kunne jo kanskje sendt en melding til dem og bedt dem snakke med ham om det. Men jeg vil ikke bringe ham i "vanære". Takker for svaret ditt, men svarett il den under deg her var nok mer det jeg var ute etter.

Skrevet

Sitat fra Bokklubben:

Har du lest den? Ut fra kommentarene til ARK sin nettsiden virker det som om at den er mer humoristisk enn nyttig? Stemmer det? Hilsen TS.

Skrevet

Har du lest den? Ut fra kommentarene til ARK sin nettsiden virker det som om at den er mer humoristisk enn nyttig? Stemmer det? Hilsen TS.

Jeg kjøpte den på mammut-salg for noen år siden. Selv om boka er skrevet på en humoristisk måte, inneholder den nyttige og praktiske råd. Tror den passer bra for en mann som trenger å lære om husarbeid, men på en måte som ikke er altfor teoretisk og kjedelig.

Skrevet

Ok. Takk for svar. :klemmer: Hilsen TS. :jepp:

Skrevet

Restaurant og matfag på videregående har en hygienebok. Jeg husker dessverre ikke hva den heter nå, men jeg har sett at den inneholder ganske mye informasjon om hvorfor hygiene er viktig. Kansje de har den på et bibliotek?

Skrevet

Ok. Takk. Jeg skal prøve å finne ut av det. Mvh TS.

Skrevet

Trygg mat - hygiene og mikrobiologi? Er det den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...