Gå til innhold

Er barnehagen liksom en overformynder for foreldrerollen?

Anbefalte innlegg

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

For ikke så lenge siden var vi på et foreldremøte i barnehagen. Møtet varte i en times tid, og de kom frem med en del punkter som vi bør/må forbedre i forhold til ungen. Nå skal de ha en oppfølgingstime for dette. Er dette vanlig i barnehager? Jeg føler at de liksom stiller seg selv (rollen som pedagoger) ovenfor foreldrerollen. Jeg føler at det de sier liksom er loven, og det som er rett, og vi foreldre har ingenting vi skulle ha sagt dersom vi er uenige. Skal det være slik? Overreagerer jeg?

Skrevet

Har jeg aldri vært borti. Får bestandig bare skryt på disse timene;-)

De bestemmer jo selvsagt ikke over hvordan dere gjør ting hjemme. Om det derimot gjelder ting som de mener dere bør jobbe med er jo det en fair beskjed? Eller? Om barnet deres plager andre, enda bruker bleier ved 5 år eller lignende. Spørs jo helt hva det gjelder om jeg mener bhg har rett til å blande seg.

• Liker 3
Skrevet

Ja, det vil jeg tro de er. Har de ikke rapporteringsplikt om det er noe galt? Det er jo ofte barnehagen som oppdager om ting ikke er som de skal, iom at små barn ofte enten er der, eller hjemme.

Syns det er flott at barnehagen griper tak i ting, generelt sett. Og som forelder så bør man jo ønske det beste for sine barn og ha en åpen dialog med mennesker som kanskje kan bidra til dette. Folk er jo stort sett ikke ute etter å ta en. Selvsagt kan det finnes nek i barnehager også, som ikke ser forskjell på galt og hva de tror er galt, men igjen vil en åpen og god dialog kunne bidra til å løse også dette.

• Liker 3
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet (endret)

Har jeg aldri vært borti. Får bestandig bare skryt på disse timene;-)

De bestemmer jo selvsagt ikke over hvordan dere gjør ting hjemme. Om det derimot gjelder ting som de mener dere bør jobbe med er jo det en fair beskjed? Eller? Om barnet deres plager andre, enda bruker bleier ved 5 år eller lignende. Spørs jo helt hva det gjelder om jeg mener bhg har rett til å blande seg.

Jeg vil ikke si konkret hvilke saker det er snakk om just in case disse personene skulle være her inne og kan kjenne meg igjen. Men det angår verken bleieslutt eller plaging av andre unger da, heldigvis.

Endret av fr21_5ffdsa
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Ja, det vil jeg tro de er. Har de ikke rapporteringsplikt om det er noe galt? Det er jo ofte barnehagen som oppdager om ting ikke er som de skal, iom at små barn ofte enten er der, eller hjemme.

Syns det er flott at barnehagen griper tak i ting, generelt sett. Og som forelder så bør man jo ønske det beste for sine barn og ha en åpen dialog med mennesker som kanskje kan bidra til dette. Folk er jo stort sett ikke ute etter å ta en. Selvsagt kan det finnes nek i barnehager også, som ikke ser forskjell på galt og hva de tror er galt, men igjen vil en åpen og god dialog kunne bidra til å løse også dette.

Jo, når du sier det så har du vel kanskje rett i det mht rapporteringsplikt. Jeg ønsker jo helt klart det beste for ungen min, jeg bare følte at det var så mange punkter det var snakk om (selv om andre foreldre måtte bruke lengre tid enn oss på sitt møte). Føler litt på det at de "hakker" på oss..

Skrevet

Jo, når du sier det så har du vel kanskje rett i det mht rapporteringsplikt. Jeg ønsker jo helt klart det beste for ungen min, jeg bare følte at det var så mange punkter det var snakk om (selv om andre foreldre måtte bruke lengre tid enn oss på sitt møte). Føler litt på det at de "hakker" på oss..

Det er lett å gå i selvforsvar og tenke slik når andre forteller deg at de vet best. Det er jo umulig for meg å si noe konkret her, siden du ikke forteller hva det gjelder. Men prøv å tenk utenfor deres situasjon, se om du selv kunne reagert om andre gjorde det samme etc. Prøv deretter å se om hva de foreslår er noe som reellt kan føre til forbedring, for dere, barnet eller alle sammen. Som foreldre så er det jo alltid ting som kan gjøre bedre, for oss alle. Men det hender vi blir fanget i en sirkel der det ikke alltid er verken lett å se det eller å gjøre noe med det.

JEg håper at de ikke gjør det for å hakke på dere, men at de ut fra erfaring og utdanning evner å se at det er enkelte ting som kanskje kan forbedres og gjøre hverdagen lettere for alle sammen.

• Liker 2
Skrevet

Nå vet jeg jo ikke hva det er snakk om, så det blir ganske generelt.

Men som mangeårig foreldre til barnehagebarn, har jeg sett veldig mye uhensiktsmessig oppførsel av foreldre bare den korte tiden de har vært i garderoben sammen med oss. De gjør ting som er fullstendig på trynet, både i forhold til eget barn eller andres... eller begge deler. Ofte er det snakk om godt voksne, velutdannete foreldre. Men noe er på tverke, og det merkes ganske godt. Kanskje holdninger kan smitte over på barnets oppførsel ovenfor andre også.

Noen barn har også en vanskeligere personlighetstype enn andre. Et vennepar av meg har et barn som biter... de er utdannet psykologer begge to, og totalt fortvilet. Det er flere "problembarn" på min datters avdeling, en som slår og sparker ukontrollert, og en som er klengete inntil det patologiske. Det finnes faktisk "vanskelige" barn, og da er det enda viktigere å samarbeide.

Hvis jeg hadde fått en slik forespørsel, hadde jeg sagt ja med åpne armer. Barnet mitt har et problem, dette må vi få klarhet i og samarbeide om. Kunne ikke falle meg inn å gå i forsvarsposisjon, jeg tror ikke de er ute etter å skade meg. Tvert imot tror jeg det er ubehagelig å være barnehageansatt og innkalle til et ekstra møte, det gjør man ikke med mindre det er nødvendig. Og da ønsker du å ha foreldre med på laget, for det er barnets beste det handler om!

• Liker 5
Skrevet

Det er vanlig at barnehager veileder foreldre, og det er deres plikt å ta tak om de ser noe de mener er uheldig for barnet. Selvsagt har de ingen fasit på hva som er rett og feil, men de har ofte en del erfaring og kompetanse som kommer godt med. Og det er ofte lettere å se barnet utenfra enn for foreldrene som er så tett på. Og foreldre har gjerne bare ett, eller kanskje to eller tre barn, så de har lite sammenligningsgrunnlag, særlig med det første. Mens pedagogene i barnehagen har erfaring med å se på utviklingen til hundrevis av barn og derfor lettere kan se om noe bør gjøres annerledes.

Det er nok godt ment, så det beste du kan gjøre er å samarbeide og prøve å gjøre som de sier. Om du etter en tid erfarer at deres forslag (for det er jo bare forslag) ikke fungerer så tar du det opp med dem og ber om råd videre.

• Liker 1
Skrevet

Det er ihvertfall neppe lurt å si noe negativt til de!

Skrevet

For ikke så lenge siden var vi på et foreldremøte i barnehagen. Møtet varte i en times tid, og de kom frem med en del punkter som vi bør/må forbedre i forhold til ungen. Nå skal de ha en oppfølgingstime for dette. Er dette vanlig i barnehager? Jeg føler at de liksom stiller seg selv (rollen som pedagoger) ovenfor foreldrerollen. Jeg føler at det de sier liksom er loven, og det som er rett, og vi foreldre har ingenting vi skulle ha sagt dersom vi er uenige. Skal det være slik? Overreagerer jeg?

Det er synd om du føler at barnehagen "stiller seg over" dere som foreldre, det skal være et samarbeid i nær forståelse med barnas hjem, altså foreldre/foresatte.

Det er vanskelig å komme med innspill fordi du ikke ønsker å gå nærmere inn på hva saken gjelder, og saken kan jo handle om så mange ting, men om b.hagen har tatt opp forhold som innvirker på barnets barnehagehverdag som f.eks god nok bekledning/uteklær o.l, så synes jeg det var nødvendig at barnehagen tok dette opp. Om det handler om ting som foregår på fritiden, hvilke aktiviteter/hvor mye ute dere er i helger o.l, så har barnehagen klart trådt over en grense.

Skrevet

Hadde ikke selv et anstrengt forhold til barnehagen, men kan jo begynne og lure når selv andre foreldre begynner å sette seg til doms over mennesker de ikke kjenner. "Uhensiktsmessig oppførsel"? Hva er det, og hvor mye galt kan man gjøre når en henter og leverer?

En hører så mye rart om barnehager for tiden, det er nesten så det slår meg at de har behov for å markere seg, behov for å bevisstgjøre rundt sin kompetanse istedenfor å være bare barnepassere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg arbeider som ped.leder og har erfart, sett og hørt mye rart. Kjenner ikke til din situasjon, uansett er det ingen god følelse at noen "hakker" på deg.

I noen tilfeller har jeg bedt om ekstra samtaler MEN har gjort det klart fra begynnelsen at dette er en samtale for "barnets beste", hva foreldrene tenker og så finner vi løsninger sammen. Når vi har gjort det har vi samarbeidet så bra sammen at jeg har observert god utvikling vider, så her er det utelukkende positivt.

Har dessverre også egen erfaring med barnehageansatte som gjorde mye feil, de hakket på meg og barnet i mange år, de gjorde mange feil og behandlet meg nedlatende. Lovde meg selv at jeg ALDRI skulle behandle foreldre slik de gjorde mot meg, det har jeg holdt.

På bakgrunn av mine doble erfaringer vil jeg be deg gå stille i dørene, kjenner ikke til personalet godt nok til å utale meg.

Skrevet

Hadde ikke selv et anstrengt forhold til barnehagen, men kan jo begynne og lure når selv andre foreldre begynner å sette seg til doms over mennesker de ikke kjenner. "Uhensiktsmessig oppførsel"? Hva er det, og hvor mye galt kan man gjøre når en henter og leverer?

En hører så mye rart om barnehager for tiden, det er nesten så det slår meg at de har behov for å markere seg, behov for å bevisstgjøre rundt sin kompetanse istedenfor å være bare barnepassere.

Vi legger grunnlag for senere liv, alt vi gjør har faktisk en betydning, det er så MYE mer enn barnepassere. Det er ikke en selvfølge at språk, kognitiv og sosial utvikling er på plass, vi arbeider bevisst på å fremme dette, og ikke minst lære empati. Så er der rammeplan og fagoråder og alt med.

Det handler ikke om å markere seg, men tar folk oss på alvor ( vi som gjør en skikkelig jobb i hvertfall ) så kan vi få mye bra til sammen, ett barn som er klar til skolestart..de som ikke lærer samfunnets regler og normer faller fort ut, dette vil jeg forhindre.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er iallfall glad for at de ansatte i de barnehagene jeg har benyttet meg av stort sett har vært langt mer enn barnepassere. De har vært kunnskapsrike, engasjerte og oppriktig glad i barna. Jeg er så glad for at de har vært kompetente mennesker, som har villet alles beste til enhver tid, som har jobbet for å lære barna til å bli flotte små mennesker i den sosiale settingen som barnehagen er. Bare barnepassere, pfft! Man kan betale ethvert nek 20 kroner for å ta ungen med på lekeplassen, men ikke søren om de har samme kompetansen og engasjementet som "mine" fantastiske barnehagefolk.

• Liker 5
Annonse
Skrevet

Men det er vel mulig og få anerkjennelse for sin kunnskap uten å opptre som politi eller BV-light?

Skrevet

Men det er vel mulig og få anerkjennelse for sin kunnskap uten å opptre som politi eller BV-light?

Såvidt meg bekjent er det ikke sagt noe sted at de har opptrådt slik.

• Liker 1
Skrevet

Noen barnehager ER dårlige, mange har for lite kunnskap, når hi føler de "hakker" har noe gått galt uansett, det kan rettes opp ganske fort.

Første bud er gode relasjoner med foreldre, uten det får man ikke gjort så mye konstruktivt.

Hvis hi er interessert i veiledning videre kan jeg ta det på pm.

Skrevet

Såvidt meg bekjent er det ikke sagt noe sted at de har opptrådt slik.

Hva legger du i "overformynder" da?

Skrevet

Hva legger du i "overformynder" da?

En persons følelse av at det er overformynderi når ansatte gjør jobben sin, sier meg ikke at de opptrer som politi. Gjør det virkelig deg det? Så merkelig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...